Letridning, nedsidning? Korrekt ridning af unghest {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har en skøn unghest, som jeg lige har tilredet. Mest af alt træner jeg ham fra jorden. Jeg rider nogle skovture i skridt eller løst "slaske-trav" hvor han bare går og slapper af som han vil.
Jeg er begyndt af få noget klassisk undervisning, som egentlig virker ganske udmærket. Men jeg synes det er underligt at jeg skal ride nedsidning i trav og allerede galopere (det skulle jeg første gang også)- Godt nok rider jeg kun 30 min. undervisning.
Jeg kan godt lide min underviser, og hendes ridning af hendes egen hest ser fantastisk ud.
Men undre mig bare en hel del over det med nedsidning og galop allerede? Og ved ikke om det er den rigtige vej at gå med en 4 årig. Det virker lidt voldsomt.
Jeg rider ham bidløst og går meget op i at han skal rides på det helt korrekt måde. Spørgsmålet er bare.. "Hvad er den korrekte måde?" Remonteridning har jeg før hen brugt til min gamle pony, hvilket også fungerede super.
Er lidt nysgerrig på andres holdning.. Hvad mener i om ridning af en 4 års?
mar 2007
Følger: 154 Følgere: 147 Heste: 6 Emner: 140 Svar: 403
jun 2007
Følger: 167 Følgere: 170 Heste: 2 Emner: 74 Svar: 231
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
Når vi kender vores heste, og arbejder med dem får vi faktisk et helt vildt godt billede af hvor meget (eller lidt!) vi kan forlange af dem. Desværre lærer man bare på mange steder at pakke denne mavefornemmelse væk, og give hesten et rap i måsen hvis den er ulydig fremfor at finde årsagen.
Denne fornemmelse for hesten kan man sagtens finde frem igen! Så lyt til din hest, og fornem om den er parat til så stor en belastning allerede
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
ham kan jeg ikke ride letridning på, han kan ikke holde traven. på tur kan vi lidt let ridning, ellers er det nedsidning.
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
Jeg troede man skulle starte med nedsidning, fordi hesten ellers ville blive forskrækket når man trådte ned i stigbøjlerne?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Ville klart bruge let ridning - eller let sæde hvis man kan det.
Pga. den er ung, mangler balance, ikke har mange muskler endnu osv.
Syntes selv at hesten slapper en del lettere af i letridning/man lettere kan få den til at slappe af.
Modsat i nedsidning hvor man let kan komme til at sidde utroligt og give enten forkerte signaler eller konstante signaler - og på en unghest der lige re ved at lære det hele, ville det jo ikke du.
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 107
Galop ville jeg nok vente med til hesten var noget stærkere i skridt og trav. Men nu arbejde jeg også ud fra de akademiske principper
jun 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Spørg din underviser om hvorfor
Og prøv selv og rid letridinng -virker det bedre, så gør det istedet.
apr 2008
Følger: 65 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 58 Svar: 691
Men jeg ville også bruge lang tid på at skridte og øve en perfekt opstilling, så man er godt forberedt på nedsidning i traven. I skridt ville jeg også øve versader og traversader, så hesten lærer at bruge ryggen og træde til tyngdepunktet. Det vil også resultere i at hesten bliver meget nemmere at sidde ned på:)
Stol på dig selv og tag det fulde ansvar for din hests uddannelse:) Hvilket du jo også gør, ved at undre dig og skrive dette indlæg:)
Men kan du ikke fortælle din underviser dine synspunkter og lave nogle regler om ingen nedsidning og galop før du siger til?
Hvis hun bliver tøsefornærmet, fortjener du en bedre underviser end hende:)
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
jun 2007
AM - Ja det er hun.
Letridning, nedsidning? Korrekt ridning af unghest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside