{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.378 visninger | Oprettet:

Letridning, nedsidning? Korrekt ridning af unghest {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en skøn unghest, som jeg lige har tilredet. Mest af alt træner jeg ham fra jorden. Jeg rider nogle skovture i skridt eller løst "slaske-trav" hvor han bare går og slapper af som han vil.

Jeg er begyndt af få noget klassisk undervisning, som egentlig virker ganske udmærket. Men jeg synes det er underligt at jeg skal ride nedsidning i trav og allerede galopere (det skulle jeg første gang også)- Godt nok rider jeg kun 30 min. undervisning.
Jeg kan godt lide min underviser, og hendes ridning af hendes egen hest ser fantastisk ud.
Men undre mig bare en hel del over det med nedsidning og galop allerede? Og ved ikke om det er den rigtige vej at gå med en 4 årig. Det virker lidt voldsomt.
Jeg rider ham bidløst og går meget op i at han skal rides på det helt korrekt måde. Spørgsmålet er bare.. "Hvad er den korrekte måde?" Remonteridning har jeg før hen brugt til min gamle pony, hvilket også fungerede super.

Er lidt nysgerrig på andres holdning.. Hvad mener i om ridning af en 4 års? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Letridning, nedsidning? Korrekt ridning af unghest
  • #1   26. okt 2011 det kommer også an på hvor længe du har været igang med ham .. med skridt og trav for letridning

• #2   26. okt 2011 som beskrevet er det ikke det helt store jeg har travet på ham i letridning (mest skovture) :o)

• #3   26. okt 2011 Mit råd er at du skal lytte 100% til din egen mavefornemmelse.
    Når vi kender vores heste, og arbejder med dem får vi faktisk et helt vildt godt billede af hvor meget (eller lidt!) vi kan forlange af dem. Desværre lærer man bare på mange steder at pakke denne mavefornemmelse væk, og give hesten et rap i måsen hvis den er ulydig fremfor at finde årsagen.
    Denne fornemmelse for hesten kan man sagtens finde frem igen! Så lyt til din hest, og fornem om den er parat til så stor en belastning allerede smiley

• #4   26. okt 2011 nu er min ikke længere unghest, men hans uddannelse svare til ung hest.

ham kan jeg ikke ride letridning på, han kan ikke holde traven. på tur kan vi lidt let ridning, ellers er det nedsidning.

• #5   26. okt 2011 Øhh?
    Jeg troede man skulle starte med nedsidning, fordi hesten ellers ville blive forskrækket når man trådte ned i stigbøjlerne?

• #6   26. okt 2011
    Ville klart bruge let ridning - eller let sæde hvis man kan det.
    Pga. den er ung, mangler balance, ikke har mange muskler endnu osv.

Syntes selv at hesten slapper en del lettere af i letridning/man lettere kan få den til at slappe af.
    Modsat i nedsidning hvor man let kan komme til at sidde utroligt og give enten forkerte signaler eller konstante signaler - og på en unghest der lige re ved at lære det hele, ville det jo ikke du.

• #7   26. okt 2011 Helt enig.. Hmm aner ikke hvad jeg skal gøre med min unghest så xD

• #8   26. okt 2011 Hvis du kan sidde stille i nedsidning, så bliv endelig siddende der smiley

Galop ville jeg nok vente med til hesten var noget stærkere i skridt og trav. Men nu arbejde jeg også ud fra de akademiske principper smiley

• #9   26. okt 2011 Nu hvor det er klassisk dressur undervisning jeg får, skal man jo sidde dybt ned i sædet, bruge benene meget og ride med meget lange bøjler.. Jeg sidder derfor som en sæk kartofler på cody, der ikke har lært at slappe helt af endnu, hvilket ikke ligefrem gør det nemt at ride nedsidning.. Derfor er jeg lidt bange for at skade hans ryg ved at bumpe for meget rundt eller give ham forkerte signaler. Men tak for jeres gode svar smiley

• #10   26. okt 2011
    Spørg din underviser om hvorfor smiley
    Og prøv selv og rid letridinng -virker det bedre, så gør det istedet.

• #11   26. okt 2011 Jeg ville ride letridning på den indtil den kan bære mig konstant med ryggen oppe. Så ville jeg derefter begynde med at øve nedsidning i små intervaller. Det kan være det tager et år, før man kan ride konstant nedsidning, men det er jo lidt forskelligt.
    Men jeg ville også bruge lang tid på at skridte og øve en perfekt opstilling, så man er godt forberedt på nedsidning i traven. I skridt ville jeg også øve versader og traversader, så hesten lærer at bruge ryggen og træde til tyngdepunktet. Det vil også resultere i at hesten bliver meget nemmere at sidde ned på:)

Stol på dig selv og tag det fulde ansvar for din hests uddannelse:) Hvilket du jo også gør, ved at undre dig og skrive dette indlæg:)

Men kan du ikke fortælle din underviser dine synspunkter og lave nogle regler om ingen nedsidning og galop før du siger til?

Hvis hun bliver tøsefornærmet, fortjener du en bedre underviser end hende:)

• #12   27. okt 2011 Er din underviser klar over alderen?

• #13   27. okt 2011 Endnu en gang tak for jeres svar smiley Godt med noget vejledning! Tror jeg vil prøve mig frem med noget forskelligt..

AM - Ja det er hun. smiley

Kommentér på:
Letridning, nedsidning? Korrekt ridning af unghest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce