Letridning eller nedsidning? Unghest {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har en skøn unghest, som jeg lige har tilredet. Mest af alt træner jeg ham fra jorden. Jeg rider nogle skovture i skridt eller løst "slaske-trav" hvor han bare går og slapper af som han vil.
Jeg er begyndt af få noget klassisk undervisning, som egentlig virker ganske udmærket. Men jeg synes det er underligt at jeg skal ride nedsidning i trav og allerede galopere (det skulle jeg første gang også)- Godt nok rider jeg kun 30 min. undervisning.
Jeg kan godt lide min underviser, og hendes ridning af hendes egen hest ser fantastisk ud.
Men undre mig bare en hel del over det med nedsidning og galop allerede? Og ved ikke om det er den rigtige vej at gå med en 4 årig. Det virker lidt voldsomt.
Jeg rider ham bidløst og går meget op i at han skal rides på det helt korrekt måde. Spørgsmålet er bare.. "Hvad er den korrekte måde?" Remonteridning har jeg før hen brugt til min gamle pony, hvilket også fungerede super.
Er lidt nysgerrig på andres holdning.. Hvad mener i om ridning af en 4 års?
aug 2009
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 1.040
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
Galop kan man godt ride efter en uges tid, men selvfølgelig ikke i lange intervaller. Et par runder i starten på begge volter sker der altså intet ved. Mht nedsidning, så synes jeg det kommer an på både hesten og rytteren mht. balance og lign.
jul 2004
Følger: 65 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 125 Svar: 1.016
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Når man laver letridning i trav inviterer man rigtigt nok det indvendige bagben til at træde længere indunder hesten og vægten bliver fordelt jævnt takket være sadlens bom - MEN man flytter hele tiden sit tyngdepunkt på hesten, altså ændrer man også hestens tyngdepunkt hver gang med rejser sig i sadlen og sætter sig - den unge hest vil derfor have svært ved at holde balancen
okt 2004
Følger: 68 Følgere: 125 Heste: 10 Emner: 3 Svar: 447
Han går langt bedre i letridning, men når han har fået bygget nogle flere muskler på kan jeg så sidde mere og mere ned..
Jeg synes det er synd hestene bliver taget SÅ tidligt og SÅ hårdt i ridning - især i de "store" dressurstalde.. min var i ridning 3 uger som 3 års og kom derefter først i ridning igen i juni/juli som 4 års... Han er ikke redet særig meget i forhold til dem han gik DSA og egnethedstest imod...men han synes han er redet mere korrekt og jeg tror på det er godt for holdbarheden på længere sigt
aug 2006
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 952
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
Min er 6 år og lige redet til, men jeg rider også kun nedsidning MAX 5-10min på en 1/2 time. Hesten ryg har som ung ikke lige så mange muskler og du har nemmere ved at skade den hvis du laver nedsidning lang tid af gangen. Tænk hvis vi gav et barn en 10 kg rygsæk på og bad dem gå med den i 1/2 time tror jeg ikke der er mange forældre der vil byde deres børn
jun 2007
Følger: 167 Følgere: 170 Heste: 2 Emner: 74 Svar: 231
jun 2007
aug 2007
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 4 Emner: 35 Svar: 668
Der er mange forskellige måder som der er ryttere
jun 2007
Hvilken underviser har du som underviser i klassisk, for det lyder som en af dem som ikke rigtig hører under kategorien...
I klassisk bruger man ikke benene meget! Man bruger dem faktisk slet ikke, det er SÆDET. Jeg kan ikke komme i tanke om én øvelse hvor benene bruges.
Og hvis du har en klassisk underviser som vil have dig til at trave rundt på en 4 års... lad mig sige det sådan: jeg vil MEGET GERNE vide hvad vedkommende hedder
jun 2007
Det er ikke en uddannet. Det er en min veninde får undervisning af - jeg prøver det af pt for at se om det er noget for mig.. Men var lidt skeptisk - derfor skrev jeg dette indlæg. Ved ikke så meget om klassisk, såe..
jun 2007
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Han var kommet over "hvalpe-stadiet" og min undervisers retning var også klar:
Ingen nedsidning før han har muskler nok i ryggen til at bære både sig selv og mig - og i det hele taget slet ikke lange sekvenser trav, hvis han ikke slapper af.
Hvis han ikke slapper af, så ned i skridt og trav igen når han slapper af i skridten.
Gallop? Ikke før han slapper 100% af i traven - hvilket vil sige, at jeg ikke har galloperet på ham i 2 år.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 18 Svar: 582
Specielt tøjleføring og sæde/vægt
jun 2007
Se det lyder mere rigtigt
Letridning eller nedsidning? Unghest