Hjælp til slap mave {{forumTopicSubject}}
Arhmen altså.
Coda er blevet så grim at se på, så det halve kunne være nok x)
Har fokuseret meget af vores træning i at han skal slappe af mentalt, søge ned i stedet for op og generelt bare have mere fylde på overlinien. Det har såmænd også fungeret fint, men nu synes jeg simpelthen hans mavemuskler er blevet SÅ slappe at se på - han ligner en tyk pony ! :s
De eneste ting jeg kan komme i tanke om, som aktiverer de små mulle er samling, ride i bakket terræn og bom-/springtræning.. Men samling er vi ikke nået til endnu, bakket terræn er måske en mulighed, men det bliver sgu nogle lange ture og bom-/spring kan vi jo ikke gøre hele tiden.
Såååå, nogle gode ideer?
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
Korrekt frem og ned, versader, traverser, longering hvor den søger frem og ned og træder til tyngdepunktet, ture i kuperet terræn og forskellig leg med bomme.
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Holdning er ikke det samme som samling
At han ikke søger ned kan skyldes at han bruger halsens som balancestang og derved vil han miste balancen, hvis han søger ned. Det kræver også sin mand at få en hest til at søge ned, det er ikke lige til.
Jeg har lært hestene jeg red det ved, at når de søgte frem til tøjlen, så gav jeg efter og på den måde endte de med at strække sig frem. Så snart de gik op igen, kortede jeg tøjlerne igen og opfordrede dem til at søge frem igen
apr 2007
Mæh, det er også det jeg laver, synes bare hans bug hænger mere og mere
apr 2007
Pyh, søg i forum.
- fx kan en hest saves i holdning, men ikke til samling xD
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Også det du selv nævner
apr 2007
Der var også en anden der nævnte det (i det store forum) og det passer jo smukt, for det skulle jo også gerne hjælpe til samlingen + han er skod til venstregalop.
Lexlexlex, så ved jeg da hvad han skal totureres med næste gang
apr 2005
He he, ja de stakkels dyr..
Min synes det var super hårdt!!
Puha, men det er det jo så også
Men man får bare en mega lækker hest ud af det!
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Hvis man vil øge mavemullerne, hvor stor betydning har frem og ned søgning i anspringet?
Min hoppe bruger ind i mellem halsen til hjælp under anspringet, og kan da godt se det ikke er helt optimalt... men vil mene det er bedre at hun selv klarer sin balance end jeg prøver at trække rundt med hende. Jeg synes stadig hun hopper ind under sig..., eller er det bare mig der ser syner?
apr 2007
Eller også må jeg bare lære ham at ligge på kommando og så står den sgu på mavebøjninger!
apr 2007
Tillægsspørgsmål er IKKE åk
(håber sarkasmen trækker igennem)
apr 2007
Coda kan nemlige godt holde holdningen hvis han skal op i fart, men ned mister han åbenbart altid balancen og tager hovedet op - også selvom han slentrer af sted i en fesen trav med hovedet ved jorden.
aug 2007
... selvom jeg ikke tror det er fysisk muligt i forhold til skelettet
æhm... hehe, vi er ikke heeelt rutinerede i galop endnu, så stopper hende stadig med et "dygtiiig" (betyder klik) og vi laver altså overgangen galop-skridt
Synes ikke synderligt hun løfter hovedet der... bare normal "Kiwa holdning" med klar til ros
Men generelt har hun ikke problemer med temposkift i skridt-trav overgange eller trav-"intervaller", hovedet bliver som regel hvor jeg beder hende om det, også selvom jeg giver hovedet frihed, netop hvis hun taber balancen
apr 2005
Det er ligemeget, hvis jeg forstår dig ret Har ihvertfald ikke kunne finde noget, hvor der står: "hesten bør desuden ikke balancere sig selv.." he he
Min blev i starten longet så han netop kunne placere sig som han ville (hals og hoved mæssigt og udnytte sin hals som vægstang..
Det udnyttede jeg så da jeg kom på ryggen og fik dermed et lang bedre galopanspring og en bedre galop end jeg har oplevet på ham før...
Jeg startede med en hest, der stivede sig ved hver overgang og løb i galoppen og til slut havde jeg bare en super lækker hest, der var balanceret fortil og bare var så fin...
Plus hans balance bare i tip top!
aug 2007
Nej jeg vil nemlig helst ikke pille for meget ved hende, hun ved jo bedst selv hvornår hun har brug for sin balancestang
Hun var forhen en meget svær hest at have i galop(hovedet i skyerne og halv-løbende/flygtede, specielt når man stoppede), men første gang jeg prøvede efter en lang pause (og ups i cordeo...), så løftede hun hovedet til at starte anspringet, lagde sig lidt under remonteholdning i selve galoppen og stoppede 2-3 spring efter jeg bad om stop med hovedet i ca alm holdning. Jeg var helt paf ! - på den gode måde, også selvom vi kun to en halv runde på en 20*40 bane
Men jeg fortsætter bare, og måske prøver at lave overgange til trav og ikke bare parade ind i mellem
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
Det har virkelig hjulpet på ham, plus han snuber ikke hele tiden mere og har et helt andet ikke så kort og stift sving mere.
apr 2007
Hvor højt rider du ham så?
aug 2007
Prøv selv at hæve/vælte hovedet bagover... hvor ryger din brystkasse så hen?
apr 2007
Du mener sådan ikke?
(link fjernet)
apr 2005
Jeg vil helst have med mule spidsen mellem bringe og skulder... Altså i højde
Som vi ser her:
(link fjernet)
(link fjernet)
Det er taget fra denne artikel:
(link fjernet)
jun 2006
Min han falder total på forparten hvis han skal gå sådan, og hænger mellem skulderne. Derfor rider vi ham op til at starte med, også lidt ned bagefter. Men det svært at forklare, da jeg lige er startet med det efter dyrlægens anbefaling pga han har nogle problemer, og nu prøver vi at træne det væk, da grunden til det ikke kan findes. Men når min underviser forklare hvorfor osv ang biomekaniken giver det meget mening, at ride ham sådan, plus hans gangarter er det kommet meget mere svæv over, før slæbte han jo bare benene hen over jorden nærmest.
Nu kan vi ikke sammenligne os selv med heste, da de trodsalt har lidt anden anatomi end os ;P . Hesten har jo ikke noget kraveben lige som os fx ;P
aug 2007
•Team Kærslund - du altid savnet Chanel! •
Kan du ikke få nogen til at tage billeder af det, det kunne være super fedt at forstå det Man kan altid lære og man skal altid være åben (men ikke hjernedød-følge-alle-nye-ideer ;P), ellers udvikler vi os aldrig.
Hahahahah, du har sååå ret (har fag om ligepræcis forskellen mellem diverse dyrearter pt), meen, mange ting er så også forunderlig ens, specielt fordi vi "begge" er pattedyr. Altså et ligament er et ligament, en muskel er en muskel, en nerve er en nerve....
jun 2006
Jo kan se om jeg kan finde en fotograf til på trisdag hvor jeg skal til undervisning.
Var selv meget skeptisk over det i starten, også var jeg til en foredrag med Heike Wilde hvor hun fortalte om anatomi og biomekaniken, også begyndte jeg at forstå det. Og lige nu er det bare på prøve basis, men synes da det har en positiv effekt.
Hendes hjemmeside hedder www.heikewilde.dk hvis det er. Der står nok lidt ;P
aug 2007
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
Du skal have hesten til at arbejde korrekt og have toning i de rigtige muskler hvis du træner efter remonte-principperne.
Frem og ned er jo kun første step hvor man lærer hesten at slappe af og strække sig - Når den kan det, så skal den jo til at arbejde!
Prøv at fornemme muskeltoningen i hesten når den begynder at løfte sig i remonten:
(link fjernet)
apr 2007
.. og hvad kan jeg bruge det til ? :s
aug 2008
Du skriver at din hest har lært at slappe af i overlinjen og søge ned - så er det næste skridt at opnå at hesten arbejder korrekt med toning i alle løftemusklerne Så vil fin hest blive strammet op over det hele - uanset om i skridter, traver, galopperer eller laver øvelser
aug 2007
Kom med mere forklaring af hvordan hun skal aktivere musklerne
aug 2008
Hmm.... Det er jo meget individuelt fra hest til hest hvad der skal gøres - det afhænger jo meget af hestens bygning og muskelsætning samt hvordan den bevæger sig. Hvis du har et par billeder af hvor hesten longeres eller rides i helt afslappet form med hals og hoved fremme og nede, så kan jeg muligvis give nogle tips til hvad der skal til for at hesten kan komme til at arbejde med de muskler vi gerne vil have bygget op
Alternativt kan du finde en underviser der har sat sig lidt ind i anatomi og biomekanik. Han/hun vil kunne vejlede dig.
apr 2007
Skal bruge nogle konkrete øvelser der styrker lige præcis mavemusklerne.
Rider ikke remonte, så kender ikke "trinene".
aug 2008
apr 2007
Hæhæ, det nytter jo ikke noget at skrive at jeg skal træne musklerne når det er derfor jeg opretter emnet x)
aug 2007
aug 2008
Hvis hesten fx longeres og bruger sin krop hensigtsmæssigt, så trænes mavemusklerne
Jeg troede bare at du brugte remonteprincipperne, da du i spørgsmålet skriver: "Har fokuseret meget af vores træning i at han skal slappe af mentalt, søge ned i stedet for op og generelt bare have mere fylde på overlinien." - Så tænkte jeg jo at du bruger remonteprincipperne, og var i gang med det indledende arbejde Men det var jo bare min tolkning der var forkert
~ SilverFlake ~
Når en hest er totalt afspændt i overlinjen og har lært at strække sig frem og ned (afspændt og frivilligt - ikke på et signal), så vil man i traven kunne se at rygsvinget bliver temmeligt meget større end man normalt ser. Det der sker, er at hesten får mulighed for at svinge korrekt og bruge sine muskler optimalt. Denne svingen giver en vekselvirkning af muskeltonus i skiftevis overlinjen og underlinjen. Dvs at begge sider af hesten bliver trænet vha dynamisk vekselvirkning (muskler der skiftevis aktiveres og slappes) istedet for en statisk spænding der fx opstår hvis man anvender indspænding. Så spændes fx de halsmuskler hesten har øverst på siden af halsen, og som forbliver spændte hele træningen igennem.
Men det kræver at hesten har de optimale rammer i bevægelsen før dette kan opnås. Hvis hesten er anspændt eller fx ikke går på lige spor, så vil hesten ikke "falde på plads", og har ikke mulighed for at bruge sig korrekt.
Når den er "faldet på plads", så kan man begynde at bede om en lille smule mere energi, og hesten vil komme til at se nogenlunde sådan ud: http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=321981
Som du kan se på billede 2, så løftes halshvirvlerne af muskulaturen på oversiden af halsen, og ryggen løftes.
Hmm… Det blev lidt langt. Håber det gav en lille smule mening? ?
jun 2009
Følger: 80 Følgere: 73 Heste: 4 Emner: 34 Svar: 1.118
KOM TIL BORNHOLM OG UNDERVIS MIG!!!
aug 2008
Men der findes to på Bornholm med samme uddannelse som mig... Du kan jo sende mig en pb hvis du er interesseret i deres nummer
aug 2007
Og lige spor, der regner jeg du mener på volte stadig, ikk? Hvad vil du tro at "løbeture" i remonteholdning giver? Hun traver ligeud til sit ejet spor og hvor jeg ser en aktiv overlinje på halsen, men kan altså ikk se længere når jeg selv løber ved siden af ;P
Ahh... men vores sekvenser er nok for korte anyway og har noget alder der ikke er med os længere - men det er altid rart at lære
Btw, Team Kjærslund, fik du taget nogle billeder i går?
aug 2008
Det er faktisk nemmest at træne i longen, da man her har det fulde overblik over hvordan hesten bevæger sig - så det er intet problem at du ikke sidder på hende så tit
Hvis hesten ikke automatisk strækker sig frem og ned i longen, gør jeg ofte følgende: Når man så har hesten til at skridte eller trave på volten, så kan man forsøge at justere en smule - lidt op eller ned i hastighed, forsøge at få hoved og hals til at være placeret lige mellem skulderbladene og forsøge med nogle laaaangsomme og bløde overgange. Det er efter min erfaring den bedste måde at "lirke" lidt rundt med hestens fysik, indtil den finder dét sted der pludselig gør at den kan lade hoved og hals falde ned og strække sig.
Du kan se på hestens ryg/overlinje om den er helt afspændt - i en langsom trav med hoved og hals sænket vil man se et rigtigt fint rygsving. Er hesten anspændt, vil ryggen være stiv og ikke svinge op og ned
Jo, lige spor er stadig på volte - men venstre bagben går på samme spor som venstre forben og højre bagben på højre forbens spor, og hoved og hals er ligeudrettede - evt med en lille bitte stilling ind i volten som en del af at "lirke" med hesten for at finde det sted den kan slappe af
Det lyder super at løbe ved siden af. Du kan prøve at kigge på hendes ryg mens du løber - se om den svinger op og ned
Det er super med korte sekvenser, for det er relativt hårdt muskelarbejde for hesten når den kommer i rette form Så husk masser af pauser i starten, for musklerne bliver trætte
apr 2007
Men hvis jeg vidste hvad det næste trin var, ville jeg jo ikke oprette indlægget
Først nu har du skrevet nogle ting man reelt kan udføre, før skrev du bare at man skulle gøre noget, ikke hvad.
Men det du skriver er, at jeg egentlig skal fortsætte mit arbejde med ham og måske intensivere det lidt ..?
aug 2007
Hun er ikke så sikker på volte, hvor jeg står i midten, hun slapper mere af hvis jeg løber ved siden af - wrong?
Når jeg løber med hende, så koncentrere jeg mig mest om at hun går "til sporet" (hverken forbi eller før), taktrent og med hovedet i sænket tilstand som hun selv tilpasser efter aktiveringen af fart/afskub.
Når jeg siger korte, så mener jeg korte xD Vi arbejder som regel ikke mere end 15 min, hvor MAX 1/3 af tiden går med arbejde-arbejde, ellers er det tricks og klø-snak
... lyder tingene fornuftigt. Ved det ville være bedst hvis du SÅ det, men vil høre om jeg er helt på afveje
apr 2007
Må indrømme jeg ikke helt kan se sammenhængen.
aug 2008
Jeg så bare en hest der ligner at den er blevet startet op efter remonteprincipperne, og tænkte at det så ud som om at det var bevidst fra din side.
Når du så har skrevet "rider ikke remonte" og "og hvad kan jeg bruge det til?", så har jeg ikke opfattet det som en invitation til at begynde at forklare hvad jeg ville have gjort
Men ja, jeg ville fortsætte i den stil du rider din hest (på det billede du har linket til), og så ville jeg se hvad der sker hvis du driver en lille bitte smule mere fremad.
Jeg ville holde øje med om den føles som om den arbejder lidt mere under dig eller om den "falder fra hinanden" og dens takt brydes. Det er små bitte signaler jeg ville holde øje med for at se om den er stærk nok til at du beder om "lidt mere energi". Prøv at fornem om den løfter en lille smule mere i halsen (på oversiden).
Man bliver nødt til at prøve sig frem, og mærke om det føles som om at hesten bliver bedre Det er lige det bedste råd jeg kan give dig når jeg ikke lige kan stå ved siden af og se jer ride
Det jeg mener med at det ikke må blive en kommando at hesten sænker halsen, er at jeg flere gange har set en hest blive klikkertrænet til på en kommando at sænke halsen. Når hesten så tigger, så sænker den halsen helt ned mod jorden, og står helt anspændt og næsten holder vejret i håb om at der kommer en belønning - det er et lidt ekstremt tilfælde, men det illustrerer meget godt at vil hellere vil lade hesten finde det sted den befinder sig godt med lav hals. Og ©AM, jeg tror bestemt ikke der er noget galt i at du roser Coda når den går som du gerne vil have det
aug 2008
Jeg synes din træning lyder super fornuftig og super hensynsfuld oferfor din hest! Og super at du selv lader hende vælge det sted hun placerer hovedet! Når hesten har lært at være afspændt i overlinjen, så er næste step jo at hesten lige så stille bliver stærkere og stærrkere og kan løfte hoved og hals mere og mere
aug 2007
Det meste er også tilpasset efter hvad hendes kiropraktor har sagt. Men jeg elsker at høre folk fra "forskellige" steder være enig omkring tingene. Man skal jo aldrig stirre sig blind på én retning fordi én person har sagt det
... ej det vigtigste er også Kiwas godkendelse, for hun ér 20 og jeg er realistisk nok til at tænke, at det hverken går ligeså hurtigt eller at vi kan komme ligeså langt som hvis hun havde været 8
Vi skal bare hygge os samtidig med at hjælpe hende lidt fysisk set
aug 2008
Du har nok ret i at det ikke længere går så hurtigt, og der skal selvfølgelig tages hensyn til alder - men det kan jo sagtens være at der er masser af gode år i hende endnu!
aug 2007
Men man jo må gerne stadig tænke sig om med det man laver
Og tak igen
apr 2007
<b>GreyStone - snart BBH BasisInstruktør .</b>
Jeg ved det er en gammel tråd, men faldt lige over den igen. Den har længe været en jeg skulle huske at svare på.
Beklager jeg ikke har skrevet så venligt her i tråden, lidt dumt af mig at blive så defensiv når jeg selv har spurgt - og du skriver bare så pæne svar. Undskyld !
Omkring Codas hængende mave tror jeg det faktisk mest var en "halmvom", da de fik halm på folden og han begyndte at tabe sig til den begynde vinter.
Desuden brækkede jeg min ankel lige omkring oktober (altså da jeg i sinti oprettede indlægget) og han blev noget så grim at se på, meget hurtigt, bare fordi jeg ikke kom ude på gården.
Trist, men sandt.
Så der var en logisk forklaring på det og jeg beklager min dårlige opførsel. Jeg er meget taknemlig for svarene
aug 2008
Jeg håber din ankel er blevet hel igen
Hjælp til slap mave
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside