debat: jamen hvad gør du så? - signal døve heste {{forumTopicSubject}}
Jeg er simpelthen ved at få grå hår af folk der klager over at hesten ikke reagere, ikke vil med, ikke reagerer hurtigt nok, ikke forstår osv osv.
Når man så spørger hvad de gør, og om de husker at øge presset så ved de enten ikke hvad det er ellers så får man "ej jeg vil ikke slå lille musse..."
Det jo heller ikke det du skal! Men hvis du ikke øger dit pres så for du en signaldøv hest. lærer den først den ikke behøver og reagerer JAMEN SÅ REAGERER DEN HELLER IKKE !!
Lærer den først den kan slippe, JAMEN SÅ GØR DEN DET!
Folk der ikke vil bruge pisk , jamen det fint nok, men når i så står fra jorden og ikke har benene til at øge presset hvad vil i så gøre når i ikke vil dappe lille musse for det jo syyyndt....
Gud bevars men jeg er sku træt af det at jeg nu vil starte en debat om det! Jeg er af den holdning af at reagerer vito ikke på noget jeg VED han kan, jamen så øger jeg til jeg får respons, og jeg giver ike op for så ved jeg min hest er klog nok til at huske det til næste gang. Og om det ender i et klap i røven , jamen så gør det det. Jeg kan ikke have en hest der ikke reagerer når jeg skal lave kombinations øvelser osv, det kræver at han reagerer PROMTE!
Nu er han heller ikke en hyggehest men trænes op til showhest.
Men lad mig høre hvad i gør når hesten ikke reagerer.
nov 2006
Følger: 528 Følgere: 562 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 1.445
nov 2006
nov 2006
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Hvis hesten ikke reagere første gang du beder den om at gå frem, jamen så må man prøve igen med et kraftigere signal (feks et spark)..
Reagere den stadig ikke, ja så kan man gå videre til pisken..
Det handler om at være tydelig og konsekvent..
Og så slippe med de schenkler!!!!!!!! Hvorfor drive på en hest der går?
Jeg driver kun på min, hvis jeg kræver samling, så skal han have hjælpen lige der, men ellers skal han selv går der.. Hvis jeg driver hele tiden, så bliver min hjælp jo udvikset..
Dog skal man være sikker på der ikke er andet galt
Vil så sige at jeg ikke er fan af pisken Netop fordi jeg synes den bliver brugt forkert, pisken skal ikke bruges til at få hesten til at gå fremad, pisken burde kun skulle bruges som en forlænget arm til øvelser og ja jeg rider uden he he
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Jeg har desværre selv gjort min hest schenkeldøv, ved at sidde og drive på hende selvom hun gik frem. Heldigvis fandt jeg hurtigt ud af mine fejl, og fik dem rettet, så jeg nu har en hest der snart kan rides uden pisk og sporer, netop ved at øge presset. Hesten fandt hurtigt ud af at når hun fx veg fra presset ved at gå til siden ellet gå hurtigere, alt efter hvilket signal hun fik, så holdt presset op. Og i starten var det med pisk eller sporer, nu er jeg kommet så langt at jeg har smidt sporerne og nu snart også smider pisken.
Så ja, jeg er HELT enig med dig! Jeg kan heller ikke tage folk der giver op alt for hurtigt. Folk der fx ikke kan trække deres hest ind fra folden, og når man siger til dem at de bare skal blive ved og ved, så får man svaret, at de da ikke gider stå sådan i en halv time, og det er desuden synd for hesten. Jeg har selv i mange måneder når jeg skulle have min hest ind, stået og hevet hende fra side til side for at få hende frem, i op til 2 timer hver dag, indtil vi kom helt ind i stalden. Og det er altså en strækning på maks 200 m.
Hvis hesten først lærer at hvis den bare nægter, så slipper den - så bliver det bare værre og værre. det er fx også sådan mange heste får den dårlige vane at stejle = de finder ud af at hvis de stejler, så slipper de.
apr 2005
Thumbs up
nov 2006
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
Nemlig det vigtigste af det hele; at FJERNE presset igen. Det er MEGA vigtigt.
- Nå, men så fik vi det på plads.
Hvis hesten ikke reagerer på et lille pres, så øger jeg det. Og det går ret hurtigt. let pres - øget - øget - øget... og VÆK igen når hesten reagerer.
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
feb 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 304 Svar: 1.203
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.231
apr 2005
apr 2005
apr 2005
Hvad mener du??
Vil du give den stød eller??
Hvis hesten ikke vil gå frem efter pisken er taget i brug, ja så ville jeg da kraftig begynde at overvejer helt andre metoder...
Så ville jeg tage det helt forfra....
Jeg ville starte HELT fra bunden med tilridningen, for noget er gået helt med hesten, hvis den ikke fatter hat af, hvad der foregår og jeg ville få en kyndig hestetræner/person til at hjælpe mig, da jeg øjensynligt ikke selv kan arbejde mig ud af problemet....
Det hjælper jo ikke at give hesten flere tæsk bare fordi den ikke reagere mere..
De fleste heste har bare lært at pisken betyder fremad, derfor kan man bruge den således...
Min havde en periode, hvor vi havde problemer med galopanspring..
Jeg gik tilbage til udgangspunktet og brugte longen til hjælp og her brugte jeg også longe pisken, ikke til at piske ham, men til have en ekstra fremaddrift når vi skulle lave galopanspringet, jeg brugte en verbal kommando og brugte pisken som fremaddrift og vupti efter et par måneder (longere jo ikke hver dag og muskler kommer jo ikke bare med det samme) kunne han uden pisk og på mit signal..
Så var det tid at overfører det til at ryggen, gjorde det først med udstyr i longen og så senere på buet spor, stadig med stemme kommando, med ben... Idag har vi et finno galopanspring og kan springe, næsten parade.. (arh det er er så lidt løgn lige nu holder vi pause, da han har tabt sig og derfor mangler muskler, så ville ikke forlange dette af ham he he), men det hjalp at gå tilbage til "tilridningens fasen"..
Men hvis han nu "snyder" i et galop anspring, så tager jeg ham ned og så for han et kraftigere signal! Altså der går jeg jo ikke tilbage til tilridnings fasen, "bare" for det...
Men har også givet en pony en ordentlig en i røven, for at komme igang, mere behøvede den ikke.. Rytteren skulle sidde stille herefter.. Kun én gang.. Færdig...
Rytteren havde ikke pisken, det havde jeg.. Så gik hesten også i galop, hver gang vi bad om det.. Men det er sådan en hest, jeg gerne så man ikke red med pisk eller sporer på og så tog sig tid, til at få redet om...
okt 2004
apr 2005
Det kan faktisk være svært, især hvis man har lidt følsomme heste, der reagere meget overfor kropssprog, som er ja ironisk nok, signal forvirrede eller som slet og ret ikke bryder sig om at blive flytte med...
Jeg ville først og fremmest investere i en god longeringens bog, da de kurser der til tider bliver holdt, vidst er lidt pebrede
Og nej, longering er nemlig ikke bare lige, at sætte en karabinhage fast et sted og så lige jage hesten rundt
Kan komme med et godt tip, bliv ALTID bag hestens skulder.. Hvis du kommer foran, så stopper du hesten, brug aldrig indspændinger eller chambon (i det mindste ikke i indlæringsfasen) da det kan stoppe hesten meget effektivt og gøre den modvillig, der er jeg så ligeglad med, hvad lærebøgerne siger he he
Hav evt en hjælper på, til at gå med hesten på volten i starten....
Og husk ros og vær tydelig i dine signaler, når din hest går som du vil have det, så slap af
okt 2004
Der findes ikke problemheste, kun problemejere.
apr 2005
Bare fordi din hest er glad for dig, gør den ikke dårlig til at longere
Ved ikke hvem "alle" præcis er, men en med virkelig forstand på longering, ville højst sandsynlig kunne få hende til det..
Ellers så få en anden til at longere hende, hvis hun er så glad for dig, så tag dig selv ud af ligningen, indtil din hest indtil din hest har lært at gå i longen, så kan du tage over igen...
Så din hest kan lærer at galopere ordentligt
nov 2006
og hvis i har opfattet det som om jeg tæver min hest med pisken, så er jeg godt nok en ond ejer, stakkels vito
apr 2005
Som skrevet før, tror bestemt din hest vil kunne lære det
Det er spørgsmål om teknik, erfaring og timing
Det er ikke alle der lige bare kan gøre dette med alle heste...
Giv ikke op, men invester i en god longerings god eller prøv at finde et kursus..
Er sikker på at det vil give pote i den sidste ende for dig..
Desuden et med at du kan longere andre heste, tja som jeg også har skrevet før, så er nogle bare mere følsomme overfor signaler eller så kan de ikke lide at blive flyttet på og vil søge midten eller vil bryde cirklen..
Din hest kan...
okt 2004
apr 2005
Du kan ikke sidde på en hest uden at gøre en dyt
Det er umuligt for den menneskelige krop
Men noget i må jo gøre galt, ellers ville hun jo fatte det, tror bestemt ikke det er hende, jeg tror bestemt hun ville kunne lære det
okt 2004
Men så må du jo bare acceptere at din hest ikke kan lære det (eller at du ikke kan lære hende det), og så er den jo ikke længere.
okt 2004
apr 2005
For i har jo lært alle de andre heste at blive longeret eller afhjulpet dem med deres longerings problem?
I har haft hende til en longeringsekspert, der har opgivet hende?
Du har læst en longeringsbog og brugt diverse longerings teknikker derfra og intet har virket?
Flere erfarne hestepersoner, har prøvet at afhjælpe hende med hendes longeringsproblem, på ikke bare en måde, hvis en ikke har virket og INTET har virket?
Det er derfor du med sikkerhed kan sige at det er hende, der med umulighed kan oplæres i longering?
apr 2005
Det her var jo svaret på det oprindelige problem....
Derfor det var så vigtigt
Men hvis hun kan longeres med rytter på, så vil jeg prøve der så..
okt 2004
apr 2005
Det er jo svært at hjælpe, når du ikke helt vil have hjælpen
Du skriver at hun sagtens kan longeres med rytter og nu kan hun pludselig ikke...
Men hvis hun bukker under anspring, så er der højst sandsynligt noget galt, enten kan det være smerte, balancen eller noget så simpelt som en sadel der ligger for langt fremme...
Hvis sadlen ligger for langt fremme, kan hesten have svært ved at bevæge sine skuldre og det kan gøre anspringet vanskeligt...
Smerte, tja.. Hvis sadlen ikke passer feks hvis den har lagt for langt fremme eller hvis bom str er for lille og dermed klemmer hende eller noget andet er galt, det gør derfor ondt at springe an, derfor bukker hun...
Balance/muskler, hvis hesten simpelthen ikke kan pga manglende muskler eller balance, ja så er det jo bare svært og det kan resultere i et bukkespring..
okt 2004
Held og lykke MLC, håber du får hende hjulpet.
apr 2005
apr 2005
Ej, men for dælen da...
Men synes jeg har kommet med nok forslag, man vælger ikke at ville følge nogle af dem, så må man jo bare acceptere at ens hest er sådan, og så er cirklen fuldendt og derved er vi tilbage ved trådstartes frustrations he he
Jeg kan ikke give råd, når man nægter at tage imod dem, fordi man synes ens hest ikke kan/ ikke vil/ ikke gider/er for stædig/man gider ikke lære den det/man vil ikke bruge tiden på det/man har ikke lyst eller vælg selv noget andet...
Jeg vil ellers meget gerne hjælpe
Det sidste råd jeg kan komme med, er at du (eller hvem det så nu er) skal se på sig selv i galopanspringet, hvordan de sidder, er han/hun anspændt, gives der plads nok til anspringet på tøjlerne? Nogen gange kan stramme tøjle gøre det svært at springe an for hesten..
Er hesten på den rigtige skulder og giver rytteren, nu virkelig det rigtige og tydelige signal til galop?(her er det så man kan bruge pisken en overgang, hvis man føler det virkelig er en nødvendighed) Nogen sparker bare hårdere til hesten og det får jo bare hesten til at løbe hurtigere..
okt 2004
okt 2004
Det er det da?
apr 2005
Vi kom med forslag, der ville løse dit start problem
Det ville svare til at du spurgte til, hvorfor rattet i din bil blev revet ud af dine hænder, og vi så kunne fortælle dig, at det fordi dine dæk er punkterede og du skal have skiftet dem til nogle nye, og du så skriver, "men det er jo rattet det er galt med?" - Tjo, det kan du jo godt skifte, men hjulene vil stadig være flade
Nu skriver du selv, at du gør det samme, hver gang, men det kun er nogen gange hun kan (altså springe an) og du skriver selv at alt er i skønneste orden (sadlen passer, musklerne er der, balancen er i orden, du gør intet forkert), men hvis der intet er i vejen, burde hesten springe an
Jeg ved da min hest havde problemer, var det i første omgang mig selv, der ikke gav plads til anspringet..
Da han så igen fik problemer (1½ år senere) var det tildels balancen, men mest musklerne der ikke var på plads, han skulle have sine mavemuskler bygget op igen og have styrket sine skuldre..
Derfor gik jeg tilbage, startede i trav, overgange, bomme, longe og masser af galopanspring, først i longen senere fra ryggen...
Det gav pote...
Før i tiden gav jeg tit min hest skylden, at det var dens skyld, den var stædig, doven eller dum.. Men nej, det er som regel os.. Vi kan lære hesten alt, man skal bare bevæbne sig med vilje, tålmodighed og gåpåmod
okt 2004
ting tager tid, nogle ting tager mere tid.
apr 2005
Må give CTS ret
Der er mange der kan døje med problemer i MANGE år, ork
okt 2004
Når man finder et 'problem' hos sin hest, kan der godt gå lang tid før man finder ud af hvad det egentlige problem er, og først når man har fundet ud af det, kan man begyndte at ændre på det.
okt 2004
Jamen hvorfor er det så du spørger om hjælp her, hvis du godt ved at du har prøvet alt, og derfor ikke kan få nogle brugbare svar?
apr 2005
Nu ved jeg ikke hvilken hest der er tale om...
Men jeg har meget svært ved at tro på dig når du siger i har prøvet alt...
Måske lyder jeg lidt streng nu..
Problemet har varet 4år, du svarer ikke på, hvilke trænere i har gået til, og nej jeg snakker ikke bare den lokale ridelære, tit er de ikke svaret på problemet..
Har i haft sadelmager ude og fået rettet sadlen til så en passer for nyligt?
Hvad med en massør eller en kiropraktor?
Hvis min egen hest nægtede at gå i galop i 4år, så ville jeg nok begynde at se mig om efter ting der virkelig var galt..
Måske har din hest ondt, i ved det bare ikke.. Det kan bare noget så simpelt som sadlen der ligger forkert, den klemmer så på skulderen og hesten får ikke skulder frihed nok og kan derfor ikke springe an...
En massør koster ca 350..
Et sadeltjek nogenlunde det samme.. Selvfølgelig afhængig af hvor du bor
Jeg håber virkelig du finder ud af, hvad der er galt..
apr 2005
Og dyrlægen havde studeret kiropraktik, som de nu kan og så dig ride og i spurgte virkelig ind til problemet?
Dyrlæger er også mennesker og kan tage fejl, hvis hesten har fejlet noget ,feks forfanghed eller sadlen har lagt forkert eller whatever, så kan den have gået forkert, skånet sig selv, muskelopbygningen kan blive skæv, den kan have belastet sig forkert eller andet, som kan give ømme muskler, "slappe" muskler eller andet...
Det kan også være tænderne der mangler en tur, men når dyrlægen har været forbi, regner jeg med at han har tjekket dem..
Som sagt, det kan være mange ting, derfor tror jeg ikke i har prøvet alt
apr 2005
Men i har altså sadelmager ude?
I har haft en kiropraktor dyrlæge med speciale i kiropraktik ude?
En massør eller noget andet?
Det svarede du aldrig på...
Ligesom det med longering spørgsmålene og mange af mine andre spørgsmål
Tænker om hesten måske har fejlet noget for 4 år siden, som måske stadig kunne drille feks et hov problem, den har måske skulle stå stille eller andet, den har haft en skade eller andet...
Det med sadel/uden sadel, selvom du rider med en anden sadel eller rider uden, har du vel redet med den "normale" i laaaang tid, hesten kan blive skæv (muskulaturen) , øm ja alt muligt og skal måske endda genoptrænes, hvis den får en ny sadel, hvis det overhovet er problemet...
Synes efterhånden, jeg har forslået mange ting som evt det kunne være, hvis du læser tråden igennem og hvad du/I kunne gøre for at løse disse ting, både træningsmæssig eller hvilke behandlinger/behandlere der måske skal til, så nu tror jeg at jeg står af...
Men held og lykke med din pony, jeg håber virkelig i får det løst, det er trælst med sådan et problem
apr 2005
Det er også fint du ikke tror det.. men fakta kan være noget andet og det er ikke noget du har fået undersøgt, ved nogle af dem jeg har forslået...
Held og lykke
okt 2004
debat: jamen hvad gør du så? - signal døve heste
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside