Fodring. debat? {{forumTopicSubject}}
jeg og en veninde i stalden kom til at diskutere i dag ang fodring. vi står et sted hvor der er mange islændere og mange af dem bliver ikke fodret(eller ikke fodret hver dag) og jeg fodre tit min venindes hest, og hun sagde så at hvis jeg ikke fodrede hendes hest ville den ikke blive fodret de dage hun ikke var der.
og jeg mener at det er synd for hvis man fodre så fodre man hver dag efter min mening jeg kunne aldrig finde på at lade være en dag. for ja ? det er tit at jeg egentlig ikke har tid til at tage over og fodre men så får jeg lavet plads til det, for det er efter min mening en del af det ansvar jeg har taget da jeg købte hest.
min veninde siger så jamen det er jo bare fjordheste og islændere?
- ja men de har vel lige så meget brug for at få foder regelmæsigt som andre racer, og de bliver redet lige så meget som alle andre heste.
hvad mener i ? synes i det er okay at man ex, kun fodre 4 gange om ugen hvis man nu kun er der 4 dage ?(og hesten bliver redet jævnligt)
glæder mig til at se jeres meninger
//Bubbi
jun 2005
Følger: 130 Følgere: 127 Heste: 2 Svar: 466
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Hvis der ikke er mulighed for t vores kan blive fodret en gang om dagen får de en masse stråfoder; men deres foder bliver aldrig sprunget over en hel dg ;o)
Knus
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hun fik kun noget efter jeg havde redet, noget byg m. .. nogen piller - sådan nogen grønne, husker ikke hvad de hedder xD
Hun havde det ganske fint, når hun lallede rundt og lavede ingenting - men når hun så havde lavet noget, så fik hun også sit foder og energi 'tilbage' eller hvad man siger.
Hertil vinter får hun foder i store mængder for at holde hulen da hun sidste år havde problemer med det :o)
Men hvis man rider hver dag, så vil jeg også mene hesten skal have foder hver dag.
jul 2007
Følger: 57 Følgere: 121 Heste: 1 Emner: 302 Svar: 4.512
ja det har jeg også sagt i dag, det er slet ikke fordi jeg ikke vil hjælpe men det bliver lidt træls i længden at man 4 ud af 7 dage om ugen skal bruge tid på at fodre en andens hest(lyder enormt ledt men det tager tid fra den tid jeg har til min egen hest)
jul 2007
ja selvfølgelig er sommergræs noget andet skulle ha skrevet at der er tale om vinter fodring for de kan sagtens leve af græs + vitaminer om sommeren
jun 2008
Følger: 37 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 242
Hvis de er i dårlig stand, ville jeg anmelde ejeren til dyreværnet.
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 100 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 769
Men ang om de skal fodres hverdag er lidt svært at svare på da det kommer an på hvad de får på marken hvad de laver mv. Har de adgang til vitaminer og mineraler og godt hø/wrap på marken burde det ikke være nødvendig at foder..
jul 2007
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 100 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 769
Jeg ved ikke hvor meget den laver men lad være med at foder med for meget stivelse og melasse, giv heller noget lucerne og roepiller i en forstand..
Snak evt med en foder rådgiver i nærheden af jer/dig...
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
Så de kan sagtens klare sig uden foder overhovedet men hvis de får foder så skal de have det hver dag.
feb 2007
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 229
jul 2007
jeg ville også helst give hø ad libitum men det vil min veninde ikke og så bliver jeg nødt til at gå på kompromis.
hun bliver redet stort set hver dag(med ca 1 fri dag om ugen/ hver anden uge) og det er sådan middel hårdt arbejde. hesten er 16 år.
julie
ja jeg ville også ønske at vi kunne fodre med meget mere hø men det vil min veninde desværre ikke
Zandra
ja præcis min mening
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
jul 2007
de går på døgn fold det er bare en jordfold og en græsfold(eller det vil sige det VAR en græs fold den er helt græsset ned nu)
jul 2007
det skal lige siges at det var en fiktiv sitiuation det med at min venindes hest ikke blev fodret hver dag, da jeg fodre når hun ikke var der. men det var HVIS jeg ikke var der. bare så i ikke tror hesten nu går rundt uden at få foder
aug 2004
Følger: 106 Følgere: 114 Heste: 7 Emner: 250 Svar: 4.332
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
Så det er et ret godt eksempel på at der ikke behøves alt muligt mærkeligt foder
Fodring. debat?