Går det for hurtigt? - tilridning. {{forumTopicSubject}}
Først vil jeg starte med at sige, at ponyen IKKE er min, og jeg ejer intet af den.
Jo altså, på Picasso's opstaldning har de en New Forest hoppe som fyldte 3 år i starten af året.
Torsdag d.1 September var ejer så kørt ned med hende hos en ikkeuddannet beridder, men som har mange års erfaring, og hun havde fået sadel på for første gang, hvilket hun tog helt fint.
Onsdag d.3 september var jeg så med dernede for at se hvordan han arbejde (da det også er ham der har tilredet Picasso) og jeg må sige - jeg syntes altså det går liiidt for stærkt. Han satte sig allerede op på hende (2 dage inden havde hun for første gang oplevet at få sadel på) men han mente at han var lidt for stor - 90 kilo på en 1.45 ret robust NF pony - så jeg satte mig op på hende og skridtede et par runder.
Nu vil ejer have mig med derned igen på Onsdag for at ride hende lidt, hvilket jeg glæder mig til. Men hun mener kun at hun skal have 2 gange mere dvs. 4 gange ialt hos ham berideren og så er hun tilredet.
Så skal vi ud og ride skovtur 1 gang om ugen på en time, hvilket jeg også synes er for meget.
Hvad mener i om hele forløbet? Er det gået for stærkt ellet er det bare mig der er pylret??
- beklager det blev så langt, håber stadig nogle brugere har interessere i at læse det.
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
Det den er om 2gange er ryttervant intet andet..
1 time på en ikke ryttervant hest er for meget:S
Jeg gjorde samme fejl gik for hurtigt frem.. Min var ryttervant når den blev trukket..
3gang jeg sad på ham red jeg min første tur på ham.. og gik alt for hurtigt frem, det endte med en stejlende hest..
Så stop det mens du kan, ellers kommer i til at starte forfra eller risikoen er der..
mar 2010
Følger: 21 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 124 Svar: 1.029
Men synes du det er gået for hurtigt mht. tilvænning af sadel for så at ride den 2 dage efter?
mar 2008
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 255
min hoppe er 3 år gammel og er stabil i skridt, trav og næsten galop.. men vi taler overhovedet ikke om ture i skoven endnu da det så vil være gået ALT for stærkt!
Den længste tur jeg har REDET på min hoppe er op og ned af vores indkørsel .. (den er okay lang) - længere går vi ikke før hun er 100%stabil i alle gangarter!
mar 2010
Maria C: Ja, det ville jeg også have gjort hvis jeg ejede ponyen.
mar 2008
Når den kan ride fornuftigt i spring og dressur er den uddannet
Når den er skridtet på er den ryttervant, og når den er styrbar i alle gangarter er den tilredet
Hvornår skal man ellers uddanne den hvis den først er tilredet når den er fornuftig i spring og dressur ? og så er der jo mange heste der endnu ikke er tilredet selvom de går højt i dressur nogen heste bliver jo slet ikk sprunget på
mar 2010
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 255
Jeg TØR ikke engang at ride i skoven på min hoppe endnu? det er hverken jeg eller hende klar til endnu!
mar 2011
Følger: 93 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 113 Svar: 648
Undskyld mit sprog, men det er jo bindegalt at sætte sig op på en hest der for sadel på også 3 dage efter tro jamen så er den squ klaret. Det skal du bare vide den går ikke hesten skal ikke rides før, at den har lært at rende i longen og at den kan gøre det med hovedtøj og sadel. Jeg mener at heste bør rides til som 4-5 årig og ponyer 3-4 årige. Ponyer er som regl hurtigere til at vokse en heste derfor den tidligere alder.
Jeg mener derfor at den bør være hos beridern i godt og vel i 1 og en halv måned også skal den kunne skridt, trav og gallopere fint på volte med rytter. Den skal kunne gå til bidet og gå slangegang og skråtigennem. Det er bare de få krav der er længere tid er det ikke + en uge før han røre ved den skal den gå og lære stedet at kende så kan han efter 4 dagen hos det nye sted begynde med at longere ponyen.
jul 2005
Følger: 28 Følgere: 28 Heste: 3 Emner: 102 Svar: 560
Jeg synes ikke det er tidligt at sætte sig op på hesten efter at have haft sadel på for første gang.
Min Bounty fik hovedtøj, sadel og rytter på, på en og samme dag. + at vi lærte (eller "viste"?) ham hvad de simple signaler i tøjlen betød.
Og derfra arbejdede jeg selv videre. Han har taget alt med ophøjet ro.
Der er dog 2 ting jeg gjorde som jeg fandt ud af var for tidligt, og det var at prøve at ride udenfor på ridebanen og inde i ridehuset med en anden hest. Men udover det har han taget alt med ophøjet ro.
Men jeg vil så heller ikke kalde ham tilreddet, kun ryttervant og nogenlunde styrbar.
mar 2011
mar 2010
Team Steinskrog: ja, det er også gået stærkt med din så. Men når du så har gjort den ryttervant så hurtigt, men også har arbejdet stille og roligt videre, synes jeg ikke det lyder så voldsomt. Dog synes jeg selv at der skal gå ½-1 måned med tilvænning af sadel til at der skal rytter på.
mar 2011
Men bare at beridern sørger for at få den vænnet med sadlen inden at han gør for meget på den. Den skal jo nok lære alt andet med rytter det tager bare sin tid at gøre det.
mar 2010
mar 2011
mar 2010
mar 2011
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Det en individuel vurdering. Men ville ikke kalde den tilredet nej.
jul 2005
Personligt bruger jeg heller ikke longen.
Mener personligt ikke det er nødvendigt, i hvert fald ikke til min som det ser ud lige nu. Måske senere, selvom det med longe ikke siger mig noget som helst, og har ikke nogen som kan longere mig heller. Så det bruger jeg slet ikke
Men så er vi jo tilbage igen med at der er ca. 1.000.000 forskellige måder at gøre tingene på, og man kan ikke sige at der kun er en måde der virker
jun 2010
Følger: 28 Følgere: 32 Heste: 6 Emner: 34 Svar: 162
jeg brugte to måneder på bare at longere, lægge sadel på og gå ture med trensen, inden jeg bevægede mig op på min hest.
MEN da jeg så var oppe gik det "stærkt", forstået på den måde at han hurtigt (efter 2 gange med rytter i longe) gik UDEN longen.
8. gang gik han til bider i både skrid og trav.
Noget af det første jeg gjorde var faktisk at skridte ture på ham (godt nok meget kort, men stadig en tur), for jeg vidste at han var van til bilerne (pga. vores gåture), OG så red jeg sammen med 2 andre, hvis heste var 100% van til ALT ... Det hjap min, han kiggede ikke så meget, han fulgte bare lidt efter de andre.
Jeg syntes det er kedeligt at hesten skal kunne ALT før man kan skridte en stille og rolig tur på den. Bare husk IKKE at tage afsted i en time, og hav en hestekyndig person med dig og evt. en anden hest, i tilfælde af at hesten skulle blive bange.
mar 2011
1. Hvis hesten bliver syg kan den blive trænet op i longen.
2. Kan man ikke nå at ride den så kan man longere den.
3. Lave en masse sjov eks øvelser (Ryttermærker)
4. Jah så kan man jo også gå i longe med nybegyndere der skal til at lære det hele
5. Den er også god bare ved alm motorik som at bruge dens bevægelser.
jul 2005
jeg tvivler slet ikke på at du har ret i alt det du siger ang. longen.
Selvom 2, 3 og 4 er lige gyldigt i mit tilfælde
men det er jo slet ikke spørgsmålet her, kommer måske til at bruge longen en dag, måske ikke.
(Hvis jeg skal motionere Bounty, som da han var mindre, så har jeg bare fået ham til at løbe rundt i ridehuset, ude på hovslaget. han løber fint ude på hovslaget og jeg kan nemt med bevægelser og lyde for ham til at skridte, trave og galopere. Og stoppe for den sags skyld...)
mar 2011
jan 2011
Følger: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 7
jan 2011
Følger: 1 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 7
men føler at vi ikke kommer vider med tiltridningen men er der nogen der kan hjælp med nogen råde vid det være diglidt
Går det for hurtigt? - tilridning.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside