{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.312 visninger | Oprettet:

Foder til fed haflinger :) {{forumTopicSubject}}

Har lige købt en 14-årig haflinger vallak. Han har bare gået og hygget sig på folden de sidste mange år, så han har nok (i følge nuværende ejer) 60-80 kg at tabe.

Nogen der kan anbefale foder der ville være godt til ham?

Overvejer lidt at fodre ham med:
roepiller
salvimin grøn
Lucerne

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder til fed haflinger :)
  • #1   5. sep 2011 lidt roepiller er ok iblandet lucerne light og vitaminer.
    3-4 kg hø og så må den spise halm hvis den er mere sulten. plus motion...

• #2   5. sep 2011 Okay. Vidste ikke at roepiller feder meget. Tænkte mest på at det mætter, så han måske ikk gad spise helt lige så meget græs m.m.

Fodre aldrig med lucerne melasse. Dog er den jeg bruger tilsat lidt olie og e-vitamin.

Meen. Må få købt en sæk lucerne light. smiley

Glemte at skrive at han er 142-143 cm høj. Vægt aner jeg virkelig ikke,

Fodre med wrap. Da jeg ikke kan opbevare hø.

Den 3-års på 125 jeg har skal have 6-7 kg wrap i følge foderprogram for at være dækket ind. Så syntes det 4 kg virker som meget lidt.? smiley

• #4   5. sep 2011 Roepiller -feder? Ej, det gjorde det nu ikke på min fjordhest/ oldenborg blanding. Hun tabte sig til gengæld meget! (hun fik naturligvis også vitaminer i det opblødte).

Jeg fodrede hende kun med halm, da hun ikke kunne tåle at tage mere på!

Hun fik omkring de 6kg halm pr. dag, hun gik forresten på spåner, da hun åd ALT i boksen! smiley

Men ved hjælp af dette kom vægten hurtigt ned på normalvægt.

• #5   5. sep 2011 Puha. Nu er jeg da kun blevet mere forvirret.

Men hvad kan i ellers anbefalde??

• #6   5. sep 2011 Eggersman har sådan nogle cubes, som skulle være godt til fede heste og heste med tendens til forfangenhed smiley

• #8   5. sep 2011 Okay. Må se med speedi-beet. smiley

Hvor meget wrap skal jeg beregne til ham dagligt? Vores fold er ret høj, men det meste er ukrudt. De har også fri adgang til halm. smiley

• #13   5. sep 2011 Okay. Så egentligt ville det bedste være en potion wrap, og så måske bare sådanne nogle vitamin/mineral godbider?

Motion vil der selvfølgelig også være, men da han ikke er i form på nogen måde, og ikke er blevet redet min det sidste års tid, så han kan jo ikke klare det helt store endnu.

• #14   5. sep 2011 Nu har jeg selv en Haffer der har været på slank hen over sommeren da han var lidt for rund . Jeg er også meget glad for det mellem måltid roepillerne giver , men da det feder for meget (efter min egen mening og erfaring) bruger jeg mash fra Nobel food . Det er rigtig godt , der er en smule energi i , men det feder ikke og giver samtidig hesten en mæthedsfornemmelse . Udover det får min sport piller fra Nobel og forrage mix ( en slags lucerne som er mere i hø kvalitet , som er uden olie og sukker , så der er intet i , der forlænger bare tygge tiden så der er noget at spise af ) også fra Nobel . Det er foder jeg er rigtig glad for , da jeg kan bytte rundt på mængder af sport og forrage mix , sådan at jeg tilpasser om han er på kur eller rigtig huld smiley ud over det får min kun 4. Kg wrap om dagen , og så noget hø . Når jeg ikke har hø får han 5 kg wrap , ikke mere ellers bliver han tyk smiley ud fra det får han det ene kg til sin morgenmad , og de tre til aftenssmaden . Det der er til overs ligger til ham i boksen når han kommer ind fra fold smiley

• #15   5. sep 2011 Mine tykke ponyer lever super af 3. slet, forlængst skredet hø ad libitum og travo-e, salt og vand. Billigt og let, med en god mæthedsfornemmelse. Min to års paint får så noget lucerne alfa-A og olie ud over det de andre får. Ponyerne taber sig på det, men det kommer altsammen på igen om sommeren.

• #16   5. sep 2011 Okay. Tror jeg vil prøve at give ham eggersmann golden mineral, og så de 4-5 kg wrap (2. slet). smiley
    Der er da i hvert fald intet der feder.

Så kan han få lidt roepiller hvis han mangler lidt energi under ridning og nu det blir vinter og koldt.

Tak for råd allesammen. smiley

Kommentér på:
Foder til fed haflinger :)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce