foder til fed hoppe {{forumTopicSubject}}
ja min nye hest er en stor koldblods hest af racen nordsvensk skovhest
hun er 7 år og 155 cm
hun er ikke redet siden august 2010.
jeg har brug for lidt hjælp til at finde ud af hvilket foderjeg skal bruges
.
det skal helst være noget musli af en art..
hun er rimelig overvægtig og ude af form
jeg søger derfor noget foder som gør at hun ikke bliver federe.
hun skal være dækket ind med alle de mineraler og vitaminer hun har brug for..
problemet er at hun skal ind og spise 3 gange dagligt sammen med de andre heste, og for at hun jo ikke bare skal stå og glo på de andre, er jeg nødt tila t finde noget til hende.. og hø er altså ikke intrasant. mens de andre for foder..
hvad gør jeg?
hun vejer mellem 500 og 600 kg..
skriv hvis jeg mangler noget
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
apr 2009
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 5 Svar: 362
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 191 Heste: 9 Emner: 53 Svar: 425
det vil jeg gøre nina
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.698
Roepillerne giver noget maven kan arbejde med og hun vil føle sig mæt - men det feder ikke.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Hvis hun virkelig bare er overfed, så bare vitaminer og masser af hø
Hvis hun er okay tyk så roepiller, vitaminer og hø
mar 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 1.564
Men ja roepiller og lucerne er smadder godt til heste der er lidt overvægtige
jun 2007
men opstalder vil ikke stå med det arbejde som roepiller...
så det skal være noget som bare kan måles af og smides i krybben...
apr 2005
Hvad var det for en foder konsulent?
apr 2005
Okay, ville bare lige høre om det var en fra Hippolyt, da de jo forhandler det
Så er det jo ikke en helt upartisk kilde
Har dog hørt om et lignede foder fra England som laver deres på græs og tang som skulle være alletiders, de basere vidst også deres på slowrelase energi..
Har dog ikke meget fidus til de der græs piller, men har ikke selv prøvet dem og har ikke helt fundet så meget om det endnu...
Men alt foder feder jo i teorien, hvis man fodre med mere end hesten kan bruge
Med nogle få undtagelser, hvor der er tale om fejlfodring...
mar 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 1.564
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Vi kæmper meget med vægten her hos ponydrengen som i forvejen er en robust dreng, men også med et par kg for meget.
Vi har prøvet alverdens produkter beregnet til nøjsomme og han tog på af dem alle.
For at han skal få noget i krybben sammen med de andre fodrer vi nu med Vital Complete og Health Boost fra Pavo (udelukkende vitaminer og mineraler) sammen med lidt gulerødder i skiver og 1/2 æble + afmålt wrap i forhold til hest suppleret med frøgræs i god kvalitet.
Vil du have det til at fylde lidt mere i krybben kan du bruge en håndfuld lucerne uden melasse - så hellere en med olie. Vores ellers altædende ponydyr gider dog ikke det tørre lucerne.
For at bekæmpe overvægten og gøre det bedste for hestens fordøjelse mener jeg at godt grovfoder er langt vigtigere end krybbefoder. At frøgræs ikke er ok vil jeg ikke give ret i, hvis kvaliteten er i orden. Godt frøgræs er super godt som supplering i forbindelse med diæt og langt mere fordøjeligt end halm og giver ikke den kedelige halmvom.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.671
jun 2007
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
At roepiller ikke er godt er jeg ikke enig i. Ja i storer mængder er det ikke godt til en tyk hest men man kan tage meget små mængder og bløde op i meget vand så det bliver som grød/suppe og der er ikke meget foder der er ligeså energifattigt når man måler volumen opblødt med andet foder som ex et light müsli.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
mar 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
apr 2005
Min får feks 300gr roepiller i tørvægt, men det bliver jo til langt mere i opblødt vægt..
Han startede på 200gr, men han laver meget og blev derfor sat op, derudover får han 200gr betfor, som indeholder melasse og mellem 10-12kg wrap om dagen fordel over to gange...
Der bliver jo ikke mere energi i fodret fordi det bliver opblødt..
Kunne, hvis der var tale om Betfor, forstå at stejler over brug af roe baseret foder..
jun 2007
HUN ER OVERVÆGTIG OG DET SKAL VÆRE NOGET FODER SOM IKKE FEDDER OG INGEN ROEPILLER
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.725
Det er din samvittighed der har behov for at hun skal have noget i krybben - ikke hendes behov.
For at hendes system holdes i gang er det VIGTIGSTE = godt grovfoder hø eller wrap min. 1 kg pr. 100 kg hest for hø og ca. 1 1/2 kg pr. 100 kg hest hvis det er wrap.
Ud over dette er det vigtigt at hun er dækket ind med vitaminer og mineraler i forhold til hendes vægt - dette kan du gøre på den nemme måde i form af vitamin -og mineralkiks eller bolcher - eller i en anden form som fylder lidt i krybben. I krybben kan du supplere med et par gulerødder i skiver eller hvis den vil spise det så en lille håndfuld lucerne uden melasse.
foder til fed hoppe