Ting, som hesten bare ikke vil {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg ville lige høre om I nogensinde har været ude for, at der er ting som jeres hest bare ikke har lyst til at gøre. punktum!
Jeg undrer mig nemlig lidt over min stædige hest. Altså det er heldigvis ikke ting, som er problematisk, men stadig..
Min hest vil bare ikke have vasket ben. Jeg har haft ham i 2 ½ år og vasker ben på ham i snit 2 gange om ugen. Og han hader det som pesten. Skulle man ikke tro at han vænnede sig til at han ikke døde af lidt vand på koderne? Kan vaske ham alle andre steder uden problemer.
Det samme gælder trailerlæsning. Min hest gider simpelthen ikke. Han er ikke bange for den og så snart han er oppe er der intet med ham, men man er slet ikke i tvivl om at han tænker "pis nu af med den trailer, jeg gider ikke".
Har I oplevet at der er ting som jeres hest bare ikke bryder sig om selvom den har prøvet det 100 gange?
Før eller siden må jeg tage mig sammen og se om jeg kan få trænet det ud af ham med lidt positiv forstærkning Meen det bliver ikke lige i dag haha.
aug 2007
Følger: 84 Følgere: 85 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 455
Jeg har haft min sorte pony i 11 år og han nægter stadig at gå i en trailer.. Får ham ikke op, for han planter ganske enkelt bare sine små ponyfusser i jorden og NÆGTER at gå videre..
Den eneste vej man kan få ham til at gå når han er sådan.. -det er væk fra traileren..
Så får da et problem når jeg skal flytte og have ham med
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Han har været ude at køre ca. 15 gange i den tid jeg har haft ham, så man skulle da tro han snart gik op frivilligt
Kan også vaske hans ben, men han står ikke pænt stille under processen
Synes bare det er pudsigt at han ikke snart giver op og tænker ok ok jeg slipper tydeligvis ikke ved at skabe mig
okt 2007
Følger: 78 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 290
Så kan du også tænke på, om han har haft dårlige oplevelser med transport - kører du hurtigt, når du kører med ham? Du kunne jo evt. prøve selv at stå i traileren, men en anden kører den, så du selv kan opleve, hvad hesten oplever når den bliver kørt med. Det kan jo være, at din hest hader at køre, fordi der er skarpe sving osv.
Men jeg tror bare at det kræver en masse træning, det er ofte selve læsningen, der gør at hesten bliver bange for det. Lav nogle sende-øvelser på ridebanen, hvor du sende ham over en bom, igennem en smal passage, over en stor plade træ, igennem en vandpyt osv, så du træner dit sende-signal. Det er nemlig det samme princip du skal bruge, når du sender din hest op i traileren (:
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Min er MEGET stædig, hvis der er noget han ikke vil, så vil han ikke, og så rokker han sig ikke ud af stedet. Men nu er jeg lige så stædig, så giver ikke op. Og det ender med han giver sig til sidst. F.eks tur alene, hold da op nogle kampe jeg har haft for at gå to meter ned af vejen. Ikke kampe som at jeg har slået ham på nogen måde, men har måtte være SÅ tålmodig med ham. Nu kan jeg bare ride ud alene uden der er noget.
Eller en dag da jeg skulle læsse ham ville han bare ikke. Vi stod med ham i tre timer, og så måtte hende der skulle køre tage afsted, og hun sendte en veninde der sagde hun havde fået alt op i en trailer, det tog så to timer men han gav op til sidst, da jeg gik op i traileren først. Skøre hest Han bilder også alle folk ind der passer ham at han ikke kan få vasket ben, men det kan han godt når jeg er der.
nov 2008
Ja en eller anden dag går jeg i gang med at træne ham i det. Men jeg gider ærlig talt ikke pt, da vi har så meget andet vi skal træne (han er ved at blive tilredet). En hest kan jo ikke lære alt på en gang.
Jeg kan læsse ham på 2-5 min., derfor anser jeg det ikke for at være et problem, men det er ikke af hans egen fri vilje han går op
Jeg synes bare det er pudsigt at han stritter imod hver gang (også med at få vasket ben) for han har altså prøvet de ting rigtig mange gange. Normalt skulle man jo tro at en hest kun strittede imod hvis noget var virkelig ubehagelig eller den aldrig havde prøvet det før.
Men i min hests mening må det jo være virkelig ubehageligt at få hældt vand på koderne Hvilket er totalt fjollet for jeg gør det med en vandkande, ikke engang en stor farlig haveslange.
okt 2007
Følger: 78 Følgere: 81 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 290
jun 2009
Følger: 69 Følgere: 72 Heste: 7 Emner: 277 Svar: 1.697
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Ved ikke om jeg misforstår det - er det meningen man skal tænke over det på en sjov måde, sådan lidt grine over " haha den syntes stadig blomsten nede ved enden af vejen er farlig efter 3 år " eller er det fordi i mener at hestene kan være stædige?
Ved ikke om det er ment seriøst eller som med et smil på læben...
Men nej, Maja har ikke noget hun konsekvent er eller ikke syntes om. Bortset fra det at ride i varmt vejr eller være energisk - det er ikke lige hende.
Men stædig, nej det kan hun ikke være og vil jeg ikke mene heste kan være ;).
Forstår såmend godt at heste ikke syntes sig om trailere - det er ikke just en fantastisk ting for et byttedyr.
nov 2008
Men egentligt handler dette ikke om at være stædig eller ej, men i hvad der mon mentalt kan ligge bag at en hest som min, som har fået vasket koder mindst 250 gange i den tid jeg har haft ham stadig synes at det er det værste i verden?
Jeg er ganske sød ved ham og bruger som sagt en vandkande, så hvor slemt kan det lige være?
sep 2007
Vil gætte på det bare er et følsomt sted for hesten, det at vandet plasker i alle mulige retninger/steder ( vand plasker jo aldrig ens ) og det at temperaturen kan varriere er noget til det...
Måske man kan forbinde det med at heste heller ikke vil gå igennem vandpytter - de kan jo ikke se bunden, måske han tror han er på vej igennem en vandpyt, how knows.
Men stædig, det vil jeg aldrig kalde eller mene en hest kan være/er.
nov 2008
nov 2008
sep 2007
Som sagt - har intet præcist bud Men stædig vil jeg ikke kalde hesten.
Men kunne være interessant hvis heste kunne snakke og fortælle hvorfor.
okt 2004
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.651
Der hvor hun stod før, holdt der en traktor, som hun skulle gå forbi hver gang hun skulle ind/ud af folden, ridebanen eller stalden. Altså gik hun forbi den ca. 4-5 gange om dagen i 2 år. Og hver eneste gang hun så den, begyndte hun at steppe til siden, 'grønte' og rulle med øjnene.
Der hvor hun står nu, skridter jeg hende tit af rundt om gården. Her skal hun på et tidspunkt forbi en traktor, der altid holder samme sted. Igen begynder hun at steppe til siden, grønte og rulle med øjnene.
Så er der også porten til ridehuset. Hun har stået der i ca. ½ år nu, og hun bliver stadig forskrøkket hvergang man åbner ind til ridehuset. Meget belastende, hvis man rider i staldens myldretid, så porten åbnes og lukkes mange gange. Det er ikke meget koncentreret træning man får ud af det.
maj 2007
Følger: 61 Følgere: 60 Heste: 2 Emner: 33 Svar: 860
Jeg tror vi alle glemmer mange ting mht heste. Helt seriøst så ville jeg heller ikke bryde mig om at blive skyllet med kold vand af en anden person ville I?
Mht til trådstarters trailertræning. Jeg er sikker på at din hest ikke er stædig, den er bare usikker(ikke bange) på om den kan være derinde. Jeg har trænet en del heste til at gå i trailer efter parelli metoden(som Torben Andersen også bruger).
Og lige nu har jeg faktisk en hoppe i træning, den startede også bare med at stille sig på rampen og ville ikke længere. Jeg opdagede hurtigt at det var fordi klaustrofobien sagde til den at den nok ikke kunne være der. I forhold til større hestes størrelser, så kan de heller ikke. Men som du selv siger kræver det bare træning, og det er helt korrekt, den skal bare lære at den faktisk godt kan være der, især når du siger det som dens leder.
nov 2008
okt 2004
sep 2007
Traileren er altså ikke super for byttedyr.
Du beder et dyr gå på af en ustabil rampe, ind i en trailer der ofte er meget lille i forhold til dens størrelse, den kan høre en masse lyde uden for men ikke se hvor de kommer fra... Også kan den heller ikke flygte.
Tingen er også ustabil - mere eller mindre afhængigt at størrelse..
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
maj 2007
CTS: Heste er mere følsomme på benene
nov 2008
Og jeg kan også få ham til at gå over træbroer, som jo i hesten verden er ustabile.
Måske er det kombinationen af ustabil "boks" han ikke kan lide. Ja hvad ved jeg I hvert fald har han set sig sur på trailere/lastbiler.
Men det med vand synes jeg nu stadig ikke der er en logisk forklaring på.
okt 2004
er enig med Signe B - det er stadig ikke en logisk forklaring.
maj 2007
Mange heste har set sig "sure" på trailere og lastbiler, hvilket er logisk nok
VIlle du bryde dig om at blive skyllet på eks. ryggen med koldt vand? Du ville ikke stå stille men derimod prøve at undvige. Det er det din hest gør og i en kombination af at den bliver usikker på hvad du gør, fordi den simpelthen ikke syntes det er rart at blive skyllet på benene.
Det kan sagtens afhjælpes med den rette træning
nov 2008
Og jeg har lige skrevet at det er ligemeget om det er koldt, lunkent eller varmt vand han reagerer ens.
Og ja jeg er godt klar over at jeg kan afhjælpe det med træning. Skriver jeg aller øverst Pt er det bare ikke det der står øverst på min træningsliste.
okt 2004
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Det er mega træls nu, hvor han har stritman.. Så skal den jo klippes ofte og han bliver SÅ utålmodig.. Normalt står han pænt stille når jeg ordner ham, men når der går et hvis rum tid, så er det vidst også nok og især når det gælder manen!!!
Hovedet ryger op og ned og bliver rystet i tide og utide og han skal hele tiden kigge "hvad laver du nu, hva?" Hvad er det du har der?" "Øhm har du måske noget jeg kunne spise?" osv.. Det kan drive mig til vanvid o.O
Han er ikke en pussenusse hest, som man lige kan bruge flere timer på at strigle og ordne.. Jo hvis der står en høballe foran ham, så kan vi snakke om det
maj 2011
Følger: 18 Følgere: 14 Heste: 6 Emner: 21 Svar: 131
Ting, som hesten bare ikke vil
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside