Alt går ned ad bakke! {{forumTopicSubject}}
Jeg har den dejligste tinker dreng som har tilhørt mig i lidt over et år nu. Men det går bare ikke så godt mellem han og jeg Jeg har brug for hjælp af nogen som kender til koldblodsheste - og det gør I jo selvfølgelig, så I har vel også opdaget tinkere godt kan være lidt stædige og bestemmende?
-Nåh men problemet er at jeg synes vi glider fra hinanden Er det virkelig kemien? Jeg har bare aldrig troet på man kunne vælge en hest fra, fordi man ikke synes man passede sammen med den. Det burde man da kunne komme til ik´?
Jeg tror mine 2 største problemer er:
1. Han respektere mig ikke.. (og jeg kunne aldrig finde på at straffe ham for at få respekt!..)
2. Jeg forstår ham ikke? Jeg forstår ikke hvorfor han gør som han gør, jeg har prøvet ALT!..
Hvad ville I råde mig til at gøre?
Mvh. den frustrerede tinkerejer, Astrid.
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.135
okt 2009
Følger: 66 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 177 Svar: 1.842
okt 2009
Det eneste din kommentar gjorde var at gøre mig ked af det..
Jeg har haft så mange undervisere på, og min hest er en drøm når vi træner fra jorden i longering! Altså gå, stå, bak, sidebevægelser mm. Det er han super til! Men det hjælper overhovedet ikke. Han har stadig ingen respekt for mig..
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
okt 2009
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
At han hiver afsted med dig på tur, kan du træne væk. Hver gang, han begynder at trække, korrigerer du ham ind på en cirkelvolte og lader ham gå i en cirkel rundt om dig, før du fortsætter. Og det bliver du ved med at gøre, indtil han går pænt og roligt, der hvor han skal... og ved den mindste forbedring i adfærden, skal du selvfølgelig give ham masser af ros. Men INGEN godbidder!!
Faktisk vil jeg anbefale, at du helt dropper godbidderne, når han reagerer ved at nappe, når du vil give ham dem. Der er jo ingen grund til at stimulere den adfærd, og der er mange andre måder at rose på. Ros ham med stemmen eller med berøring.
Angående, at han ikke vil gå den vej, du beder ham om, når du rider ham, så tror jeg måske, det skyldes, at du kort og godt ikke har været konsekvent nok overfor ham. Hvis en hest et par gange får lov til selv at bestemme, at den ikke vil gå en bestemt vej, kan det let blive en vane. Så når han viger og nægter at gå den vej, du beder ham om, så stå af ham og træk ham. Og ros ham så, når han følger med dig. Igen; det mindste fremskridt skal roses.
jun 2008
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 137 Svar: 296
Jeg havde simpelthen været alt for sød af mig, og brugte også godbidder... min rendte også bare af med mig, hvis det passede ham, slæbte mig simpelthen bare afsted... hvis han ville til ventre og jeg til højre, tja så blev det mest til venstre..en dag løb han fra mig i skoven, og rendte selv hele vejen hjem, mig bagefter med hjertet helt oppe i halsen... kort og godt ingen respekt over for mig og mine ideer
jeg startede så ud med at bruge hingstekæde på ham, meget mod min vilje. og begyndte at bruge min stemme på en anden måde... han skulle virkelig høre at jeg mente det...meget dyb og vred stemme, og så et træk i tovet... og i løbet af ganske kort tid begyndte det at blive beddre... vil lige sige at han først er blevet 3 år her i sommer... når jeg havde ham i longe, kunne han godt finde på, at vende rundt og så bare løbe sin vej.. og da han er en meget kompakt og stærk hest, så var det svært at holde ham tilbage...nu er jeg så begyndt at bruge trensen når vi longerer, med en longe clips i , og også der har jeg fået bedre styr på ham... og sådan har der været mange ting, men det har været hele kampen, nu i dag har vi fået et meget bedre forhold til hinanden, jeg respekterer ham og han respekterer mig... og nu er vi så gået i gang med tilridning, som indtil nu har gået rigtig godt, så jeg fortsætter helt sikkert vores kamp..
en meget forvirrende historie, ved jeg godt :):) men du er velkommen til at skrive til mig, hvis du vil noget mere...
alt det søde har jeg desværre måtte lægge fra mig , men jeg har en meget viljestærk hest, og så må det jo være sådan.. selvfølgelig er det ikke sådan at han ikke også får en masse kærlighed, for det gør han :):) men hvad angår træning, så må jeg skrue bissen på...
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 5 Emner: 37 Svar: 1.158
Lige et uddybende spørgsmål: Du skriver at han er super til gå, stå, bak, sidebevægelser mm., men at han hiver afsted med dig - hvordan hænger det sammen - er det i forskelige situationer eller hvordan?
Mht at han nægter at gå de veje du vil ride, så kan der jo være forskellige årsager:
- At han ikke vil væk fra flokken
- At hans styringssignaler samt frem-signal fra ryggen ikke er godt nok indøvet
- At du er kommet til at forstærke ham for en forkert respons (men det hænger sammen med forrige punkt)
Det med godbidderne er helt almindeligt. Som Louise skriver kan du prøve at droppe at give ham godbidder - og istedet finde hans yndlings-kløsted som belønning.
Jeg tror ikke på stædige heste, kun på mangelfuldt indlærte signaler og jeg tror heller ikke på at vi kan vinde en hests respekt ved at tro at vi kan agere førerhoppe overfor den.
Derimod tror jeg på at en hest kan komme til at stole 100% på en hvis man altid er konstant og konsekvent i sine signaler, og altid er troværdig.
Hvilken type undervisning har du fået? (bare af nysgerrighed )
okt 2009
Mange tak for svaret! Det er ikke længe siden at han havde kiropraktor, og han sagde at Charlie var smidig som et stykke tyggegummi Og sadlen er tilpasset af prof. Jeg tror du har ret i hvad du siger
karina J:
Det lyder fuldstændig som hvordan jeg har det. Har været helt derude hvor jeg har overvejet salg, men han er jo min Charlie?! Jeg ville aldrig kunne sælge ham! Hvor er det dejligt du har fået styr på din Så er der da en chance for det kan lykkes for mig også
GreyStone - snart BBH BasisInstruktør .:
Det med at han hiver afsted, det er når jeg går tur med ham. Det synes han er for kedeligt, og så løber han.
Jeg har fået undervisning af en af mine venner i klassisk dressur, som får undervisning af Heike Wilde. Hun er super god, og det har virkelig givet pote fra jorden! Men som sagt, kan jeg ikke overføre det til ryggen..
- Jeg tror jeg vil droppe godbidderne
Alt går ned ad bakke!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside