{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.603 visninger | Oprettet:

erfaring - vallak der hopper på ?? {{forumTopicSubject}}

Musse er kommet på mark med vallak ( håber jeg )
De er meget gode venner.

Desværre vil han hoppe på ryggen af hende og det sker ret ofte.
Inden han blev kastereret sprang han over hegnet og har bedækket en hoppe, så han ved udmærket hvad det går ud på.

Nu er jeg så i tvivl om det er okay at han hopper på ??
Har hørt det bl.a. kan give hende blærebetændelse ??
Er det noget han vil blive ved med, eller stopper det med tiden ??

Nogen der har erfaring med dette ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  erfaring - vallak der hopper på ??
  • #1   31. jul 2011 Han kan risikere og gøre hende "uren" hvis han bedækker hende som vallak. Han kan også godt skade hende ved det. Hvis du vil bruge hende til avls hest i fremtiden må du ikke lade dem gå sammen da han i værste fald kan gøre hende steril.

• #2   31. jul 2011 Har også en vallak der hopper på hopperne, men han når ikke mere end at hænge der oppe.

• #4   31. jul 2011 jeg gad ikke som hoppeejer have en hest der hele tiden blev "hoppet på"...

det er trods alt mange kilo hun har på sig hele tiden...

hvis hun ikke siger fra over for vallakken bliver han jo ved.

• #5   31. jul 2011 min gl. isl. gjorde det også men stoppede med alderen, jeg fik ham som 4års og der var ingen hoppen på hopper efter godt 3år.

• #6   31. jul 2011 skil dem ad.

det er ikke sundt for din hoppe, og vallaken stopper aldrig hvis den faar lov til det.

• #7   1. aug 2011 Ja du må skilde dem ad, det ender med at en af dem kommer galt afsted. Eller en af hopperne tager skade. Har selv haft en valak opstaldet der ville bedække, og det endte desværre med at en af mine hopper kastede. Måtte opsige den, da alle de andre heste også var helt oppe at kører

• #9   1. aug 2011 Tak for jeres svar.
    Ja han har 4 sko på.

Øv endelig har musse fået en ven hun er helt tryg ved, de andre heste er altid efter hende og jager med hende, så det er smadder ærgeligt at skulle skille de to venner ad, men kan forstå det nok ikke går an i længden at de går sammen.

Musse er også en hest der aldrig siger fra, kun på den måde at hun bare går sin vej, så han har frit løb...

• #11   1. aug 2011 Vibeke Voer K

Hvad betyder det du skriver at en af dine hopper " kastede " ??

• #14   1. aug 2011 Calliston .

Jo tidligere gik hun med en hoppe og en anden vallak, der var ikke noget problem med at han hoppede på, men til gengæld er han en sur krabat og aparker og bider efter musse, især når hun skal ud og ind af leddet.

• #15   1. aug 2011 Bodil S
    Mnin hoppe var ca 5 månerder drægtig (med føl) da jeg fik ham i stalden. Han forsøgte at bedække de 2 hopper og det endte med at min mistede sit føl. Om det er stress eller hvad ved jeg ikke. Han ville også springe på hoppen her, men fik dog ej lov. De 2 ponyer valakker har jeg aldrig set opfører sig som da han kom i fold/stald til dem. De gik kun få dage sammen, og den nye vallak kom i en fold for sig. Der var dog stadig så meget uro på mark og stald, så den var der kun 1 måned da jeg valgte at opsige den. Den bedækken vores unge hoppe på 4, hvilket resulterede i at de hang fast, da hun gik med dækken, heldigvis skete der ingen skade. Men pas på få den valak væk som gør sådan noget eller i en fold foe sig

• #16   1. aug 2011 Nede ved os er det kun når hoppen er brunstig

• #18   1. aug 2011 Vores haffere gik på et tidspunkt med en stor oldenborg vallak,som havde det med at hoppe på dem, en dag var min hoppe hævet 5 cm op i ryggen efter sko slag fra vallaken og de dyre dækkener var revet op, så skilte vi dem ad, det duer jo ikke.

• #19   2. aug 2011 du kan få nogle kæmpe regninger... vallakken er måske blevet sent kastreret, og så ved den jo godt hvad den skal gøre.... ude ved os er der også opdelt i hopper og vallakker, da vi en gang har haft samme problem..... der flækkede hoppen og måtte sys i underlivet, det var dyrt for ejeren.... så helt klart hopper for sig og vallakker for sig... du kan vel finde en hoppe som ikke er så hård på fold, og måske en unghest, måske en der ikke giver og snakke så meget....

håber du finder en løsning...

• #20   3. aug 2011 michele N

Ja den er sent kastereret og har lavet et føl inden den blev det, så den ved udmærket godt hvad det går ud på.

Lyder bestemt ikke rart det med den hoppe der ligefrem flækkede uf nej.

• #21   8. aug 2011 nej det var heller ikke rart... det var noget frygtelig noget... tror det skete 2 gange i løbet af 15 dage og så tog ejeren den ind og ville ikke betale for hvad hest gjorde ved hendes hest... det var total urimelig at den anden ikke ville betale noget til dyrlægeregningen da vi alle vidste det var den...

ja det er bare om at få fjernet din hoppe i en fart... for det kan hurtig komme til at gå galt...

Kommentér på:
erfaring - vallak der hopper på ??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce