Mønstring Store Hestedag - fremvisning Mønstring Store Hestedag - fremvisning
Hej
Jeg har lidt spørgsmål som jeg håber at der er nogle der kan svare på, jeg har prøvet at søge efter svarene, men det havde jeg ikke meget held ved
Min part har fået lov til at tage Queen med til Store hestedag, men er der nogle bestemte regler man følger med hensyn til udseendet? tænker f.eks. man (flettet/løs) og hovskæg (trimmede eller ej) ?
Derudover kiggede vi lidt nærmere på hendes papirer da hun skulle tilmeldes, hun er efter Valera Du Chesnay men på hendes stamtavle står der afvist ved hans navn. Kan hun stadig fremvises som connemara? Hun har rødt hestepas og er brændemærket med det gotiske C og 023 og er kåret (i klasse IIb)
Håber at der er nogle der kan hjælpe
jun 2004
Følger: 18 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 26 Svar: 737
Queen er fuldt ud connemara registreret og kåret. Selvfølgelig kan hun fremstilles som connemara. Ved lige præcis store hestedag ville hun dog også kunne fremstilles, hvis det modsatte var tilfældet - det er de afstamningsløse hestes show...
Connemara'en udstilles med løs man. Nogle klipper hovskæg, andre gør ikke. Jeg vælger hvad jeg gør alt efter hvor meget hovskæg ponyen har (er det meget tyndt, så ser det sjusket ud og klippes af) og hvordan ponyens koder er (lange koder kan virke kortere med hovskæg). Men igen, det er store hestedag, og der kan man rimelig meget gøre hvad man vil.
Valera er fuldt ud livstidsgodkendt connemarahingst i Frankrig. Det er da godt nok stridt de har skrevet afvist i dit pas! Det er resultatet af en politik, som den danske connemaraforening har kørt i mange år, indtil EU regler tvang dem til delvist at stoppe: kun dansk kårede hingste er gode nok i Danmark. Her er hvad der står om Valera på hjemmesiden af det stutteri (Maskenkol) der havde ham i Danmark: "Valera du Chesnay kom fra Frankrig og fungerede i Danmark i to år, hvor af det ene var i Sportsponyregi, da den danske Connemaraforening valgte at af kåre ham efter et år. Der var meget blæst om ham dengang, -ja det har der været flere omgange siden.
Uanset hvad folk mener, så valgte vi ham efter hjertet. Han har tilført sit afkom mange gode kvaliteter, ikke mindst hvad angår skulder, hals og gang. Hans afkom har været og er stadig eftertragtet.
Han blev kåret som Sportspony, ja faktisk som Bedste Jyske Hingst, og C-Foreningen har senere været nødt til at godkende alle de C-afkom han blev far til. Der må være ca. 40 afkom efter ham her i DK."
nov 2004
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 1.037
Den originale stamtavle hun havde, som landscenteret inddrog da hun fik hestepas, betegnede ham også som værende afvist, men det er da meget rart at vide at hun er "ægte", selvom det jo ikke betyder det store
Mønstring Store Hestedag - fremvisning
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside