15. jan 2006 Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Følskue uden mor, råd og erfaring søges... {{forumTopicSubject}}
Jeg har næsten meldt Aladdin til følskue i Vestbirk i august hvor det også er planen at han skal chippes. Planen er at han skal med i august igen, og det kun er ham der kommer afsted, da det kræver boks at have en mere med, da Aladdin jo skal have sin mor med, og økonomien presser lidt, så 300 for at få en mere med er for meget.
Jeg har så tænkt på at tage ham alene afsted til fyn, så jeg har plads til Jackpot også, hvor han er knap 5 måneder gammel (minus 9 dage), men da jeg synes at det er for tidligt at fravænne ham, har jeg tænkt på at, lave en gradvis fravænning hvor han kun går med mor om natten fra ca en uge inden de skal afsted. Han vil så komme til at gå sammen med Jackpot om dagen.
Da jeg kun har lavet brat fravænning, med rigtig gode resultater, kunne jeg godt tænke mig at høre lidt af jeres erfaringer med trinvis fravænning hvordan I har grebet det an.
Han er et stort og selvstændigt føl, så har også overvejet at fravænne ham helt op til skuet, men det skal da alligevel være et par dage før, for at det ikke bliver for meget for ham på én gang, og så er han kun 4½ måned, det synes jeg er for tidligt.
Har også tænkt på bare at tage ham væk fra mor den dag, men er bange for at han måske bliver for tvær, hvis ikke han har prøvet at undværre hende hele dagen, nogle gange inden.
Det skal lige nævnes at han har været med mor til skue i Åbenrå og Herning, og han skal med i Ribe og Aulum, samt til følskue i Vestbirk med mor, så han har prøvet det med at komme i byen inden, og han elsker at være på.
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.007
Jeg havde egentlig ikke rigtig fravænnet hende, men jeg havde prøvet at tage hende op fra engen uden hendes mor, og det tog hun fint.
Da vi så skulle vaske alle ponyerne tog jeg hende også op uden mor, så hun kunne være med der. Så der var hun væk fra sin mor omkring 4 timer. Det tog hun også helt roligt.
Så tog jeg hende med til Store Hestedag, og så længe hun var sammen med de andre var hun helt roligt.
Så det gik rigtig godt, men jeg kunne også have risikeret at hun ikke havde været rolig da vi klargjorde dagen inden, og så havde jeg nok været nødt til at lade hende blive hjemme eller tage moderen med alligevel
Hun gik efterfølgende med sin mor til hun var over 1 år gammel
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Vil stadig meget gerne høre andres erfaringer
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 617
Desværre blev han anspændt i ringen når han var alene, så han viste sig ikke så godt som normalt.
Men udover det klarede han det rigtig fint.
Men jeg tror ikke vi vil gøre det igen nogensinde, så venter jeg hellere til de er vænnet helt fra, så de ikke savner deres mor i ringen.
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 251 Svar: 1.845
Jeg ved ikke helt hvad vi gør med hende i Vestbirk, om hun kommer med over i hallen eller bliver stående i traileren, men vi starter nok med at tage hende med over i hallen, så må vi se hvordan han reagere med at være inde sammen med de andre, og hvordan hun reagerer, om hun skal væk så han ikke kan høre hende vrinske hvis hun gør det.
Følskue uden mor, råd og erfaring søges...
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside