{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
866 visninger | Oprettet:

strække sig frem og ned, og spise?? {{forumTopicSubject}}

Hej

Dagur er begyndt at strække sig, men efter mad! Han æder konstant på tur nu, smider hovedet fra side til side for at spise, måske er det hans madglæde der har gjort at de har samlet ham så meget ind og op tidligere...

jeg prøver at lade ham vide hvornår jeg vil skridte afslappet og acceptere at han så tager fra det høje græs og så hvornår vi arbejder og han lader til at forstå det, han skynder sig lige at tage et par mundfulde når jeg skynder på ham med stemmen og ligesom kører ham op i tempo smiley

...jeg er bare slet ikke sikker på at det overhovedet er godt at han spiser på tur ! eller om det vil føre for mange dumme ting med sig...?? men jeg vil jo gerne at han strækker sig og vi rider kun i naturen.
Nogen gode råd??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  strække sig frem og ned, og spise??
  • #1   15. jul 2011 Jeg kan desværre ikke hjælpe med for mange gode råd.

Men jeg kan fortælle dig, at min godt kan administrere at spise på tur. Jeg har den regel, at hvis han kan nå en gren, græs eller whatever, uden og gå i stå er det okay. Altså, hvis vi traver forbi noget spiseligt, og han i farten tager en bid, er det i orden. Men hvis han skal stoppe op, er det videre. Og det mestrer hn fint smiley

• #2   15. jul 2011 SKØNT at høre smiley

• #3   15. jul 2011 Jeg kender godt problemet. Løsningen rent signalmæssigt er at skynde på ham :o)

Derudover så kan du overveje en mundkurv? Jeg ved at hende med shetlænder rideskolen på Fyn selv laver nogen, måske du kan få inspiration der? (Se på epona.tv for indslag)

• #4   16. jul 2011 Haha, det kender jeg godt. Med to oldenborgere, som er top-madglade..

Nødløsningen er at ride med mundkurv. "Græstøjlen" kan skade dem, hvis de snubler.

Det er træls, når de ikke kan fokusere pga. en græstot! smiley

• #5   16. jul 2011 Kan kun anbefale det som Miza forslår smiley

• #6   16. jul 2011 men jeg vil jo ikke have at han tager hovedet op, han har gået helt stiv og højt løftet og nu har jeg endelig fået ham løsnet lidt op og ned og frem...jeg kan sagtens stoppe ham i at spise ved tage hans hoved op smiley

• #7   16. jul 2011 Pernille J

Men pointen er at du lærer ham nej smiley
    Ligesom med en hund..
    Du behøver heller ikke tage hovedet helt op, men væk fra græsset..
    Min kan feks være fri på ridebanen, med dejlig græs i kanten, men det må's man ikke spise af, når vi nu skal arbejde, selvom man hedder Chivas og er MEGA madglad, så det er bare "nej!" hver gang, han vil spise og så trisser han videre..

Har øvet det med at lægge en godbid han ikke måtte tage, hver gang han prøvede, jamen så skubbede jeg hans hoved væk..
    Han måtte heller ikke få den jeg havde lagt ud, gav ham en anden i starten, når han havde været dygtig..
    Det var meget svært i starten for den lille pru..

Må indrømme det også har svinget lidt med øvelsen og har lige for nyligt måtte, træne den lidt igen smiley

• #8   16. jul 2011 okay super, jeg vil da selvfølgelig klikker træne nej øvelse, TAK, vildt god ide !! smiley

• #9   16. jul 2011 Og jeg vil i øvrigt ikke belønne hesten for at have hovedet højt - men for ikke at spise.. :o) For høj position er jo ikke det der ønskes til at starte med...

• #10   16. jul 2011 Eva K: nej lige præcis der i ligger mit dilemma jo smiley
    men jeg vil prøve at træne nej-signal andre steder og kontrolleret og så overføre det til vores ridning

• #12   15. aug 2011 Lisette K: iindlæringsteorier har jeg ingen problem med (er uddannet adfærdsterapeut og undervist siden 2002)
    Mit problem ligger i det du netop skriver:
    Træk ham hen til et sted uden græs, lad ham stå stille uden at han hiver i snoren efter at komme hen og græsse

1. vi har ingen steder uden græs, jo, en ridebane, men den ligger 20 minutter skridt tur herfra, gennem græs og bakket eng, med højt højt græs smiley
    2. han hiver ikke i snoren for at komme hen og græsse, han er super lydig, han tager hovedet op og spænder i nakken, sådan er han tidligere redet

....jeg har fået løsnet ham af en dygtig massør og siden dette indlæg trænet nej med godbidder han ikke måtte tage som foreslået, (mærkeligt jeg ikke kom i tanke om dén øvelse, min absolutte ynglings, men det kan være svært at se sig selv udefra smiley OG trænet korrekt hoved/hals bæring fra jorden, med versader og traversader, som har hjulpet ham til at blive meget mere løsgjort og forstå hvor han skal have hovedet, uden at spise.
    Han har også som du foreslår fået et "værgsgo"-signal og det var bare virkelig godt at få indført! Hold op det hjalp, han er så rar og velopdragen og vil så gerne lytte og han blev bare forvirret over at måtte løsne op og strække uden, så han troede det betød at han også måtte spise og lade sig optage af det smiley
    men nu forstår han det, ved hjælp af Nej, værsgo, og træning af korrekt stilling med godbidder fra jorden

Tak til jer alle

• #13   15. aug 2011 Godt at høre at det hjalp med lidt træning og en god træner så der går lige en ros til dig herfra smiley

• #14   15. aug 2011 . MLC . det hjalp bare så meget at du skrev : ligesom med en hund

Jeg har brugt det sidste år på at tænke at heste ikke er som hunde, men nogle gange er løsningen bare super simpel og lige for smiley

• #15   15. aug 2011 He he, tja, nogen gange kan man hurtigt komme til at overtænke det hele eller simpelthen ikke se skoven for bare træer smiley

• #16   15. aug 2011 Ja præcis smiley

Kommentér på:
strække sig frem og ned, og spise??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce