Klargøring af Tinker {{forumTopicSubject}}
Jeg er ny i denne race og vil gerne høre jeres erfaring når man udstiller IC/Tinkere til kåring eller dyreskue hvad er så vigtigt at gøre ved hesten for at den fremstår absolut bedst.
Jeg tænker på hvordan skal den se ud (ved godt den skal vaskes godt og grundigt - skal den klippes på kroppen, skal den have trimmet hår i ørerne eller må de godt stritte, skal manen have været flettet eller skal den helst fremstå helt glat og hvor meget betyder længden/fylde af hårpragten for bedømmelsen.
Håber i har en masse gode tips og tricks til hvordan hesten klargøres og fortæl gerne hvad og hvordan i gør hvilke sæber/midler osv samt hvor meget i gør på selve stævnepladsen
aug 2007
Følger: 43 Følgere: 86 Heste: 5 Emner: 107 Svar: 263
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1262 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.438
Da jeg og min veninde vaskede min gamle pony til et stævne, brugte vi noget Blu Horse shampoo, og hans hale, som var fyldt med møg og skidt og skrammel blev helt blank og skinnene igen. Og det gjorde hans hvide steder på kroppen også :). Og brug ikke kartoffelmel til at gøre hesten mere hvid!
Ellers, prøv at læse lidt rundt omkring, søg evt på google eller noget :).
Alt det jeg har skrevet, er ting jeg har hørt fra andre med Cobbere :).
nov 2008
Følger: 12 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 423
Heller ikke ørene.. de skal have så meget naturlig hårpragt som muligt... en saks er forbudt... jeg fletter op i store fletninger dagen før og så ud inden man skal i ringen.. så den får volume i manen....
aug 2007
Tusind tak for input - Nu spørger jeg nok dumt men man skal jo lære
Hvorfor og hvordan bruger i kartoffelmelet er det kun på de gule pletter - jeg har noget fra Blue Hors der fjerne pletter hesten bliver helt hvid igen ??
Du skriver kridt i hovskægget er det bare sådan noget pulveriseret kridt og hælder du det bare på og børster det ind for at give volumen eller hvordan?
Må man flette manen dagen før og så flette den op igen så syntes jeg den giver noget mere fylde - min hoppe har ikke sååå meget hår er der noget man kan tilføre fodret for at give bedre/mere hårvækst eller må jeg bare leve med det??
nov 2008
jul 2008
Følger: 209 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Meget gerne link tak :o)
nov 2008
jul 2008
Følger: 209 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Mht. Kartoffelmel, så er det et rent naturprodukt, og jeg har brugt det masser af gange med stor succes. Jeg har aldrig oplevet det blive surt, gære eller noget :o)
aug 2005
Følger: 158 Følgere: 285 Heste: 11 Emner: 19 Svar: 364
Jeg gør intet andet end at vaske dem op til kåringen. Klipper dem ingen steder. Dog bliver alt gedeskæg klippet af hvis ikke de skal med i byen, da jeg ikke gider det sider i spænderne på hovedtøjet.
HVis hestene har så lang en man at de kan spise i den bliver den flettet op i ca 3 store fletninger, så kommer der store bølger i når den bliver løsnet op igen..
Og husk FREMVISNINGEN har MEGET at sige også. Masser af træning, en god fremviser gør også meget så hesten viser sig på sin bedst mulige måde..
nov 2008
aug 2005
Følger: 158 Følgere: 285 Heste: 11 Emner: 19 Svar: 364
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.404
Jeg synes det er pænere med klippede øre, klip dem lidt for kåringen, det ser altid dumt ud når de er "nyklippede". Ligesom det godt kan se, synes jeg, sjusket ud med lange totter der klistre. Om ikke andet så frisere og studse det grimme af;-)
Pænt tøj og ren trense fuldender virkelig indtrykket af en lækker hest.
Sidst vaskede vi i sæbespåner, det blødgøre helt vildt. Det var virkelig en fryd at filtre halen ud. Jolene er grå, "sølvfarvet", og det sker at der komme sølv glimmer på hende. Først og fremmest fordi det ikke er så tydeligt, og så er det tilfredsstillende for den barnlige sjæl.
mar 2006
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 7 Emner: 2 Svar: 121
jan 2009
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 25
Jeg har lige været til støvne med min og da vaskede jeg i cowboy magic yellow out det er fantastisk!!! Og hvide sokker bliver helt hvide
Ellers anbefaler Carlsberg sæbespåner det er det de vasker jyder i
aug 2007
jan 2009
Følger: 62 Følgere: 60 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 25
Klargøring af Tinker
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside