{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

"medicin" mod hys hoppe i brunst?? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg vil på forhånd lige sige at jeg ikke ved om dette indlæg er tilladt, men tænkte at da det drejer som overordnet om evt medicinsk behandling, eller om det kan være andet, så prøver jeg alligevel :)..

Jeg har denne her fantastiske DV-hoppe Choko.. Hun er lige hesten for mig, eller hendes mor var, men Choko minder fantastisk meget om hende, så ja..

mit "problem" er at Choko er rimelig hysterisk.. dette var egentlig ikke et problem for mig, jeg var bevidst om hvad jeg gik ind til ved dette køb, men måtte indrømme at når hun er i brunst går hysteriet lige en tak eller to højere op.
Sidste år var det ikke det store problem, for der varede det kun en uge og så var det ellers slut for det år..
MEEN i år har det altså nu varet i omkring 3 måneder, med enkelte dages mellemrum smiley

Så mit spørgsmål lyder: er der noget jeg kan give hende, der evt kan dæmpe dette brunst hysteri?

Choko har hele brunst perioden været på tværs.. ville ikke rigtig ind fra fold, vi har ikke måtte komme på ryggen af hende mange dage i perioden, kom vi op ville hun meget gerne ned på folden, begyndte at vende bagparten "truende" mod de andre heste på banen og for en måned siden gik det helt galt, da Choko får givet mig en kæmpe flyvetur hvor jeg slår samtlige muskler i lænd, venstre hofte/balle og lidt op ad ryggen..

Jeg har ikke været på ryggen af hende siden, grundet jeg lige er afsluttet genoptræning af korsbåndsoperation og derved kan risikere at springe korsbåndet igen, men har haft min part og en anden pige til at ride Choko den sidste måned..
Det er gået op og ned med hendes hysteri, nogle dage var hun blid som en engel, andre dage måtte hun bare på folden igen :(..
problemet ligger jo i at hun bliver ved og ved og ved med at komme i brunst.. hun ryger lige ud af den ene og så ind i den anden, dårligt nok med en dags mellemrum, så er ret fortvivlet med hvad jeg egentlig skal stille op med hesten..

Det blev nok lidt langt, men håber i læser det og at der er nogle derude med en god forklaring der kan hjælpe mig :)..
det skal lige siges at Choko generelt er rigtig "flink" og rolig fra jorden, det største problem er når man sidder på ryggen af hende.. og hun er ikke halt, ikke øm eller varm nogle steder og har lige fået ordnet tænder..
og til sidst så er min mening at ringe og forhøre mig lidt hos dyrlægen også, men det er jo altid godt at forhøre sig om mulighederne ;)..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "medicin" mod hys hoppe i brunst??
  • #2   10. jul 2011 men det er netop problemet med hende her, du kan ikke sætte hende på plads.. tager du kampen med hende er du dømt til at tabe..

problemet ligger i at det er kommet efter hun er kommet i brunst, og hun bliver ved med at være i brunst.. det er da ikke normalt at de er i brunst nonstop i 3-4 måneder??

• #4   10. jul 2011 ok.. men skal de så have det hele tiden, eller giver man det kun i perioder hvor det er et problem?... for hvornår ved man så at man godt kan stoppe med at give det hvis de kun skal have det i perioder ? smiley

• #7   11. jul 2011 Jeg har haft en hoppe med samme problem, dyrlægen sagde at der ikke var noget at gør.. Man må finde en middelvej med heste, så den ikke bliver tvunget til noget, men hesten skal heller ikke vinde over dig smiley Til sidst kunne jeg ride stævner på min hoppe selvom at hun var i brunst.. Det tager lidt tid men det kan lade sig gøre smiley

• #8   11. jul 2011 men når problemet er så stort at hesten drastisk har ændret adfærd burde det vel ikke længere dreje sig om et tillæringsspørgsmål..

jeg kender jo hesten, og har den fordel også at have ejet hendes mor, så det med at finde middelvejen er ikke et problem for mig.. jeg er skam ganske bestemt over for mine heste, men på en fair måde (mener jeg :P) jeg har mine grænser, og det skal mine heste respekterer ellers mener jeg de bliver for farlige..

problemet er at hesten overhovedet ikke er til at arbejde med, hele verden er lukket ude bortset fra min venindes hest. min opfører sig som var hun et føl på to dage og min venindes hest var hendes mor.. oven i den lange brunstperiode og det faktum at min hest er 8 år gammel, så må der jo være mere galt end at hesten skal vide hvor skabet skal stå med hensyn til menneskekontakt..

hun er sød når man hilser på hende på folden, og får jeg hende endelig med op til stalden, så vader hun rundt for at komme ned igen, men er absolut ikke ondskabsfuld.. det virker ganske enkelt som om choko selv er så forvirret at hun ikke kan finde ud af hvad hun selv er..
    jeg har ganske enkelt aldrig oplevet noget lignende smiley

Kommentér på:
"medicin" mod hys hoppe i brunst??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce