{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.591 visninger | Oprettet:

"medicin" mod hys hoppe i brunst?? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg vil på forhånd lige sige at jeg ikke ved om dette indlæg er tilladt, men tænkte at da det drejer som overordnet om evt medicinsk behandling, eller om det kan være andet, så prøver jeg alligevel :)..

Jeg har denne her fantastiske DV-hoppe Choko.. Hun er lige hesten for mig, eller hendes mor var, men Choko minder fantastisk meget om hende, så ja..

mit "problem" er at Choko er rimelig hysterisk.. dette var egentlig ikke et problem for mig, jeg var bevidst om hvad jeg gik ind til ved dette køb, men måtte indrømme at når hun er i brunst går hysteriet lige en tak eller to højere op.
Sidste år var det ikke det store problem, for der varede det kun en uge og så var det ellers slut for det år..
MEEN i år har det altså nu varet i omkring 3 måneder, med enkelte dages mellemrum smiley

Så mit spørgsmål lyder: er der noget jeg kan give hende, der evt kan dæmpe dette brunst hysteri?

Choko har hele brunst perioden været på tværs.. ville ikke rigtig ind fra fold, vi har ikke måtte komme på ryggen af hende mange dage i perioden, kom vi op ville hun meget gerne ned på folden, begyndte at vende bagparten "truende" mod de andre heste på banen og for en måned siden gik det helt galt, da Choko får givet mig en kæmpe flyvetur hvor jeg slår samtlige muskler i lænd, venstre hofte/balle og lidt op ad ryggen..

Jeg har ikke været på ryggen af hende siden, grundet jeg lige er afsluttet genoptræning af korsbåndsoperation og derved kan risikere at springe korsbåndet igen, men har haft min part og en anden pige til at ride Choko den sidste måned..
Det er gået op og ned med hendes hysteri, nogle dage var hun blid som en engel, andre dage måtte hun bare på folden igen :(..
problemet ligger jo i at hun bliver ved og ved og ved med at komme i brunst.. hun ryger lige ud af den ene og så ind i den anden, dårligt nok med en dags mellemrum, så er ret fortvivlet med hvad jeg egentlig skal stille op med hesten..

Det blev nok lidt langt, men håber i læser det og at der er nogle derude med en god forklaring der kan hjælpe mig :)..
det skal lige siges at Choko generelt er rigtig "flink" og rolig fra jorden, det største problem er når man sidder på ryggen af hende.. og hun er ikke halt, ikke øm eller varm nogle steder og har lige fået ordnet tænder..
og til sidst så er min mening at ringe og forhøre mig lidt hos dyrlægen også, men det er jo altid godt at forhøre sig om mulighederne ;)..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "medicin" mod hys hoppe i brunst??
  • #1   9. jul 2011
    Få fat i en dyrlæge smiley

Hoppen kan have uorden i hormonerne, den kan sluge luft bag i osv.
    Og det skal konstateres og laves af dyrlægen.

• #2   9. jul 2011 Der er foderblandinger der påstår de kan hjælpe, men det mest effektive skulle efter sigende være at få nogle små guldstykker (?) lagt op i livmoderen, så den tror den er i fol og brunsten udebliver. Der er vist nok også noget med guldstykker under huden ved akupunktursteder, men det kan være det er en anden sammenhæng jeg har set noget om det.

Held og lykke med det!

• #4   9. jul 2011 altså min tanke har netop også været hormonerne der var i uorden..

har hørt noget om en hormonsprøjte der skulle dæmpe det lidt?? men er der nogen der har erfaringer med disse?

ang foder så har jeg ikke rigtig mulighed for at give eget foder der hvor jeg står nu smiley

• #5   9. jul 2011
    Få dyrlægen ud og find ud af hvad det er i første omgang :o)

Det kan jo være noget der kræver en større behandling. Vi kan jo heller ikke fortælle hvad det er.

Sluger den luft så skal hesten sys bag i osv...

• #6   9. jul 2011 jeg er bestemt heller ikke ude efter en diagnose her inde fra - forstå mig ret..

det eneste jeg prøver er at høre nogle erfaringer med andre der har haft hopper der bliver rigtig underlige, og hvad de så gjorde ved det..

har altid haft den mening at det altid er dyrlægen der skal vurdere sygdomme, men kunne godt tænke mig at høre om de forskellige muligheder der findes for behandling af "hysteri", og hvordan det ændrede hesten både positivt og negativt :)..

• #7   9. jul 2011 Her er der en tråd der omhandler hvinske heste:
    http://www.heste-nettet.dk/forum/1/353277/353277/

• #8   9. jul 2011 tvivler lidt på at hun er hvinsk med det de skriver i det link..

Choko kan sagtens røres og håndteres og hun elsker at stå med de andre på folden.. hun stejler ikke når vi rider hende, men bliver istedet hurtigt forskrækket og reagere med et spring til side og et kæmpe bukkespring.. så det farlige er jo at hun er forholdsvis utilregnelig - er hun træt så er der stort set ingen problemer med hende..

hun er kun urolig i sin boks hvis hun står alene i stalden, og det er jo fair nok..

• #9   9. jul 2011 Hormonkur smiley

• #10   9. jul 2011 komonkur og stroppy mare

• #11   9. jul 2011 er det noget i kender noget til??

Ville meget gerne ønske at folk der svarer evt kommer med lidt erfaring eller viden inden for deres forslag :).. hvordan tingene virker og hvor mange gange det evt skal gentages

• #12   10. jul 2011 Solanum laver et fodertilskud der "dæmper" hoppen når den er i brunst....
    Vi andre få jo også humørsvingninger og andre ting når vi har mens.

(link fjernet)

http://www.rheumacure.com/dyr.htm

• #13   10. jul 2011 Jamen min hoppe er konstateret vinsk, og hun fik hormon kur til 10-12 dage, blev syet bagi, og så prøvede vi noget der hedder Nerv Control fra PAVO, som også gav pote smiley Der gik to uger, så var hun "underlig" igen, men det er ikke så slemt længere..

• #14   10. jul 2011 Jeg har en kanin der er rimelig hys når hun er i brunst.. der fik vi en slags p-piller til hende for at dæmpe det.. mon man kan få noget ligende til heste af dyrlægen?

• #15   10. jul 2011 Min fik Regumate (af dyrlæge) i en periode, som dæmpede hende helt ned. For 3 år siden blev hun syet bag i og har siden ikke fået hormoner. I dag er hun meget mere rolig, medgørlig, men dog stadig hoppet, men det er kun en ekstra charme, hun har.

• #16   10. jul 2011 ok :)..

blev hun syet fordi hormonerne ikke virkede optimalt eller?

• #17   11. jul 2011 hormonerne virkede meget fint, men synes ikke, at jeg ville give hende hormoner hele tiden (det kan ikke være sundt), så da dyrlægen mente, at det ville hjælpe med en syning, så gjorde jeg det. Syningen kostede omkring 1200 og behandling med regumate koster ca 1600 årligt (via Tyskland), så syningen er billigere i længden. Hvis hoppen skulle have føl, ville et lille snit være nødvendigt, men det bliver ikke aktuelt.

• #19   4. nov 2011 Hov så lige at jeg ikke havde fået skrevet afslutning på emnet smiley

vi fik scannet Choko og der sad et æg fast, som var ved at være helt udløst men det så meget stort ud, så det var formentlig grunden til hendes mdr lange brunstperiode..
    det var desuden også grund til at hun konstant producerede kvindeligt kønshormoner som har ført til hun er blevet "skør i bolden"..

desuden er hun viinsk.. hun er født med en for lang skedeåbning så hun har hele sit liv slugt luft ind i livmoderen..

dvs at hun har haft så mange ting der kan gøre dem lidt mere hysteriske, og det har jo selvfølgelig ført til denne eksplosion vi oplevede med hende...

vi fik lavet en caslick på hende, og så kom hun i to måneders hormonbehandling, og vi har fået en helt anden hest nu, det er bare så fantastisk..

MEN, så fik vi problemer med hendes selvtillid, og tilliden til os.. vi er nu begyndt at træne fra jorden, med rebgrime, og træne basisopdragelse af hende lige pt, og det går simpelthen strålende..

hun er blevet meget rolig på staldgangen, står næsten stille hver dag, hvor hun får panikkede bare en af hestene i boksene omkring hende viftede efter en flue..
    Så både jordtræningen og bestemt også behandlingen gennem dyrlægen har givet mig min dejlige hoppe tilbage, og givet os modet og tilliden til hinanden tilbage.. jeg har igen fået en hest der faktisk er glad for at se mig når jeg kommer på gården, frem for en panisk hest der ikke fungerede med mennesker eller andre heste..

så alt i alt, virker det til at jeg har fået min hest igen for alle pengene, den eneste forskel er faktisk at hun nu har nogle dages brunst hver måned, frem for at hun før kun havde en uge om året smiley

Kommentér på:
"medicin" mod hys hoppe i brunst??

Annonce