{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
787 visninger | Oprettet:

en lille pause.... {{forumTopicSubject}}

Hej fellow ismuleelskende folk, smiley

min 4 års vallak står pt. og holder en lille pause.
startede med at ride på ham for ca. 3 måneder siden. De sidste 3-4 uger har han ikke lavet meget. Været i roundpen et par gange og redet et par gange og så her de sidste 14 dage har han stået helt stille.
Grunden er lige at give ham en tænkepause, så han ikke løber sur i det.
Mit spørgsmål er; hvor længe skal han stå? Og skal han have helt fri, forstået skal han kun gå i løsdriften med de andre heste eller kan jeg tage ham ind på stalden engang imellem og hygge lidt? Kan jeg gå en tur med ham eller tage ham med i roundpen og lave lidt øvelser?
Er i tvivl om hvor grænsen går for at han føler han har haft fri. Ikke meget sjov i at jeg lader ham stå en måned eller to, og så tænker "Så, nu er han ladet op med fornyet energi og lyst", hvis han så tænker "Er det da aldrig meningen at jeg skal have fri og være mig selv...?". smiley

tø-hø, håber I forstår hvad jeg mener. smiley

På forhånd tak for konstruktive input.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  en lille pause....
  • #1   30. jun 2011 Jeg ville lade ham stå i hvert fald en måned, hvis ikke to faktisk. Jeg har også en 4 års, og ham tænker jeg først at gøre ryttervant nu. Når han så er det, skal han i hvert fald stå til efteråret, måske helt til vinter, og der kan jeg så lave mere med ham. Det er så vigtigt med de unge, at deres pauser er lange nok. Lad ham stå indtil du kan mærke han gerne vil ud igen. Stå ved udgangen, gå efter dig inde på folden eller prøve at stikke hovedet i grimen inde på folden. Så er han klar til at komme ud igen vil jeg mene.

• #3   30. jun 2011 Jeg vil sige 1-2 måneders helt fri smiley Du må gerne tage ham ind og strigle og hygge, men jeg ville ikke tage ham ud og gå eller noget hvis det var mig.

• #4   30. jun 2011 jeg mener godt du kan hygge lidt og gå en lille tur med den.
    Da min var 5 år, gav jeg ham 2 måneder dri men jeg gik stadig en lille bitte tur en gang imellem. Og imens han havde pause fik jeg en part der hvor min hest står for stadig ikke at savne det for meget samtidig med at ejeren stod og manglede en der kunne ride hendes hest, så det var perfekt

• #5   30. jun 2011 Tusind tak for jeres tilbagemeldinger.
    Har heldigvis en anden skøn hest at ride på, mens jeg venter på at Hjalti igen føler sig klar, men selvfølgelig savner jeg at arbjede og fjolle rundt med ham. Held i uheld kan man sige, men pt. står jeg uden sadle til ham, og forventer der nok går nogle uger inden jeg får en ny, så det hjælper jo også til, at han får lidt ekstra ferie.
    Prøver at se hvordan det ser ud om en uge eller to... så kan det være vi går en lille tur i skoven. Det plejer vi normaltvis at gøre en gang om ugen, bare sådan for hyggens skyld. smiley

• #6   30. jun 2011 Er ved at tilride min på 4 år, eller han er tilredet, men han bliver redet et par gange om ugen, han bliver redet måske ca 2 måneder endnu, et par gange om ugen så ca 20 gange mere, så får han helt fri i hvert fald 3 måneder, vis ik til efter vinteren, kommer an på sne osv til vinter smiley

• #7   1. jul 2011 Regner med at han nok bliver brugt lidt igen i sensommeren/efteråret. I hvert fald med jordarbejde og så må vi se om vi kommer videre med ridningen, men planen er da så også, at han skal have fri igen hen over vinteren (især hvis det er meningen at vi skal til at have isvinter Hvert år. smiley ) Når vi så rammer foråret igen, SÅ er vi klar. smiley

Kommentér på:
en lille pause....

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce