Skræk scenarie på rideskole. :/ {{forumTopicSubject}}
Dette lyder måske lidt overdrevet, men har været med min søster til ridning idag. Jeg har i 3 år ikke været på en rideskole.(foretrækker små private steder.)
Nå jeg gik rundt og studerede hestene lidt, alle var muskelfattige, reagerede voldsomt på sadel og gjord samt havde ordentlige halmmaver.
Ved nærmere studie af foderplaner så jeg hvorfor..
En stor dansk varmblod, nok omkring 700 kg får 4 kg hø om dagen og 6 kg foder, (hvilket foder står der ikke).
Der var ingen af stedets heste som får over 5 kg hø, de fleste er altså store 170+ i stang..
Der var også ponyer som kun fik halm eller max 1,5 kg hø så jeg En pony til.
Det er jo fuldstændig forrykt!
Jeg har næsten fået helt dårlig samvittighed af at være der.
Der er også forskel på hvor meget foder hestene får til hverdag og i weekenderne.
Der burde virkelig komme bedre fokus på fodring på rideskoler, der er sket meget, de år jeg har arbejdet med heste, men slet, slet ikke nok.
Hvad er jeres erfaringer med rideskole?
Har I nogle skræk scenarier ligeså eller måske nogle af de gode.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Hestens værn er rigtig flinke , også til de mindre sager, som ikke er direkte ulovlige, bare knap så godt hestehold. Men det kræver, nogen gider kontakte dem.
jun 2007
Følger: 55 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 114 Svar: 636
Det ved jeg godt, men når det var alle de SMÅ ponyer som ingenting fik, altså alle 3'er ponyerne - og de små 2'er, så tænker jeg at det intet har med forfangenhed at gøre, når de får 1½ - 2 krybbe foder?
! De sejeste Fjordbasser !
Fede skoleheste er så heller ikke en fordel, men måde de lever på, er helt klart at foretrækker frem for det her.
Lone S
Det er værd at overveje..
1 kg er da hvertfald minimum i tørstof, på dyrepasser uddannelsen - med speciale i hest - fik vi af vide at det minimum var 1½ kg tørstof pr. 100 kg eller 2 kg grovfoder pr. 100 kg.
jun 2007
Følger: 133 Følgere: 124 Heste: 3 Emner: 200 Svar: 1.252
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Nu vil ikke hakke på folk, som har heste med halmvom da min sidste hest havde den største vom af alle. løsdrift og masser adgang til halm, og en spiseglad hest.
Hellere de har noget at tygge i end mavesår, men naturligvis kan det blive for meget. skal ikke gøre mig klog på hestene og deres foder, har jo ikke set dem. har altid hørt 1kg wrap per 100kg hest.
Hvis hestene er undervægtige syntes jeg man skal tale med stedet.
Vi har f.eks et par ældre heste og ja med alderen bliver de jo ikke kønne og se på alle sammen. Men hvis de har et godt liv, så må man jo tage med at de ikke er så flotte som heste i deres bedste alder.
Men ihvertfald syntes jeg hestene hos os har det godt.
jun 2007
1 kg wrap pr 100 kg hest er alt, alt for lidt..
Der hedder MINIMUM 2 kg grovfoder pr 100 kg hest eller MINIMUM 1 kg TØRSTOF pr 100 kg hest..
Almindevis ligger tørstof procenten i wrap mellem 50 - 60 (hvertfald hvad jeg har lært, men så er det også vådt.) - dvs for 1 kg wrap får hesten kun ½ kg tørstof. så for at få 1 kg tørstof på 100 kg hest, skal hesten have 2 kg wrap pr. 100 kg hest.
Men ja, halmvom er bedre en mavesår, pointen var også at de ikke fik noget hø, og at de fik alt for lidt.
» brunsgaard, hestene betyder alt .
Det var min fejl, jeg glemte lige et "kg" i min sætning.
Men nej, jeg vil ikke hænge nogen ud online.
apr 2008
Supplerede også op med majsflager. Så muligt han fik lige i underkanten af wrap. Kan også være jeg har misforstået den del med at det er 1kg per hundrede kg hest morgen + aften så får den jo to kg dagligt.
Men ja mærkeligt de ikke får hø. men ville nu stadig finde nogle i stalden og spørge ad, hvorfor der ikke står de skal have hø.
sep 2010
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 129
Det jeg blev mest forarvet over, er dog deres fodring . Flere af hestene spiser ikke op, og i forvejen får de ikke ret meget foder, ikke mere end 2 kg af gangen, og fodres tre gange dagligt . Der er ikke noget halm eller andet at tygge på på deres jordfolde, og de får ikke noget hø i boksen . De står alle på halm, og har rigeligt af det, og i vinterperioden er de heldige at få en favnfuld wrap til frokost, men det er ogs det . Jeg prøvede at snakke ejer til at skifte foder, vi havde en pony stående med ondt i ryggen og som tabte sig helt vildt og ikke spiste nok, men fik bare at vide, at hesten ikke var sulten nok, og grunden til at den tabte sig var fordi den frøs, og så fik den et 200 grams dækken på . Den blev så aflivet tre måneder efter, fordi den var så afkraftet Jeg mener ikke at man skal have rideskole hold, hvis ikke man kan finde ud af at passe det ordenligt Skal lige siges at jeg ikke arbejder der mere, for vil ikke være med til at behandle så dejlige dyr under så dårlige forhold .
sep 2010
jun 2007
Det er forfærdeligt sådan noget, jeg har simpelthen ikke samvittighed til at være sådanne steder.
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
De nærliggende rideskoler ved mig fodre også kun med korn og melasse. Den værste rideskole ved mig der har både opstaldere og rideskoleheste adgang til 6-8 kg. korn om dagen men kun 3-4 kg. wrap...uanset hesten størrelse og behov. De står på halm og kommer kun ud 4-6 timer om dagen - også om sommeren! Det er så forfærdeligt!
Jeg selv står et privat sted da jeg ikke er tilhænger af rideskole...
Jeg synes det værste ved halm er at de ikke kan fordøje det ordenligt og det suger ikke deres urin nok...og hvis de står inde 18-20 timer kommer der godt nok til at stinke - og hvem vil ligge i det?
Den rideskole jeg selv gik på som lille var egentlig ok...godt nok fodrede de med korn + vitamin/mineraler og halm, men alle heste kom på store døgnfolde om sommeren og de stilede efter at rideskolehestene ikke gik mere end to timer - og helst ikke i træk.. Manglede de sko eller havde gnavsår skulle de ikke rides.. Og de blev behandlet pænt!
Men jeg kan blive SÅ gal over måden rideskoler fungere på - at deres tænkning ikke er udviklet!
jun 2007
Jeg kan ikke være mere enig..
Dog sys jeg der er sket forbedringer ved nogle steder, hvor de går mere og mere væk fra korn og over til mineral blandinger, men det er bare ikke nok!
Og hvad kan vi gøre? - Snakke med dem..
De kan ikke meldes for de overtræder ikke loven..
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
apr 2008
Når man tænker på, at hestene dog her trods alt kommer ud oplever at blive brugt, osv. jeg syntes rigtig mange rideskoler gør et kæmpe stykke arbejde, og bliver folk ved at oplyse, snakke med deres kammerater osv, så vil de rideskoler som behandler deres dyr dårligt, simpelthen lukke. for så der ingen kunder.
Folk idag kræver en masse, når de skal på rideskole, der stilles virkeligt høje krav til stederne og når igen folk vil samtidig helst ikke betale ret meget for at ride. det er svært at få disse ting til at hænge sammen.
Men når jeg ser rundt om, hvor mange tykke ponyer og heste som står måned efter måned på sin lille firkant uden at de bliver brugt. Så ved jeg godt det er hårdt at gå rideskole, men der sker da i det mindst noget.
Hestene bliver striget, taget ud kysset på, nusset om, og får godbidder af pigerne. Så frem for en lille firkant hos en hvor jeg aldrig blev brugt. Så var jeg hellere rideskole pony/hest.
Og husk på, uden rideskoler, hvordan skulle folk så lærer at ride. Det en meget vigtig del af hesteverdenen.
Men støtter gerne op om vi får fjernet de rådne kar. Og det gør man ved at oplyse, så folk ikke finder sig i rideskoleheste, som ikke bliver behandlet godt.
sep 2010
Der er nok ingen heste der bliver nusset og strigler og hygget så meget om som rideskolehestene , og selvfølgelig skal de være her . Jeg kender flere rideskoler der gør det godt nok , men desværre også steder som virker ligeglade !! Hvis bare folk gik op i , at hestene ikke skulle rides når de manglede sko , har ondt i ryggen eller gjord sår , og at hestene fik tilpasset deres foder og hø wrap pr . Enkelt hest , så ville ikke kun hestene få det bedre , men er sikker på at eleverne ville få det bedre med at ride der , for et af de største problemer med eleverne og deres forælde sådanne steder er jo , desværre , at de ikke ved hvad der er rigtigt , og hvordan heste opfører sig når de har det godt , og så er det jo svært for dem og bedømme om det er et godt sted de er . Men igen kan man jo heller ikke forlange at folk ved alt på forhånd , for rideskolerne er det første skridt ind i heste verden , men siger bare at der nok er en grund til at de dårlige steder stadig kan køre rundt for ejere ..
Skræk scenarie på rideskole. :/
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside