{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  føl for første gang
  • #2   12. jun 2011 Jamen jeg er førstegangs avler :D..

men det der skete i mit tilfælde:
    Jeg havde lige ordnet boks, hestene gik på sommergræs men to måneder før foling kom de på stald to timer hver aften (de er min hoppe og hendes foldkammerat) så fik de aftensmad indenfor, og kom ud senere.

Hun havde én dag til termin, da jeg er på vej ud for at hente hende ind, så ligger hun ned og har reelt folet, jeg fjernet bare fosterhinden fra føllets hovede, og så log vi ham være udenfor lidt tid, men anerkendte at det blæste lidt for meget, så han kom med ind, ved vi løftede ham.
    Jeg tørrede ham med håndklæde udenfor og indenfor, for at gøre ham vant til mennesker med det samme! desuden er det jo rart med et håndklæde, når man er helt våd ;)..

Vi lod ham og hoppen være, det er jo hårdt, at blive født!!

20 minutter efter stod han på sine lange ben.
    - Så tjekkede jeg han fik mælk, og hjalp ham lidt på vej. Min hoppe drejede sig rundt hver gang han ville have mælk, fordi hun ville holde øje med ham. så jeg holdte hende og lod følle søge. Da det ikke gik heeelt som forventede fik jeg min far til at holde hoppen, og så hjalp jeg føllet på vej :).

Da han havde nogenlunde styr over det, valgte jeg af bruge klorhexidin til at desinficere hans navlestreng. Vaskede hænger, tog engangshandsker på og kom en god omgang klorhexidin på et rent stykke vat, holdte det godt omkring navnestrengen - gentog dette flere gange :). Dog max 3 gange hver dag.

hmm.. Så fik jeg dyrlægen ud dagen efter, hvor han fik tarmafslappende og klyx.. Hingsteføl har svært ved at komme af med den første afføring.

Da efterbyrden afgik på min hoppe hentede jeg den, med handsker på, og smed den i en stor pose, dyrlægen tjekkede hoppe og føl dagen efter smiley

tror jeg har nævnt det hele nu - og alt gik jo så også perfekt med mit føl, men jeg håber du kan bruge det smiley :).

• #3   12. jun 2011 Fjordbasser !: Jeg ville gerne lade mine sove på døgnfold, de er bare så plaget af myg, og hoppen kan jo sagtens holde til at løbe rundt, det kan følle bare ikke :'(.
    Så han er lige ved at falde død om fordi han skal løbe så hurtigt for, at følge med :s.

Myggespray hjælper ikke -.-'

• #4   12. jun 2011 okay tror også min hoppe skal føde ud hvis hun ikke går en helt masse over tid:)

• #6   12. jun 2011 Fjordbasser: Det er heller ikke nødvendigt, men det skader heller ikke smiley :D.
    Hingstene har bare svære ved det, og han var ikke kommet af med sit, så det var den løsning, og det køre bare med ham nu :)..

• #9   12. jun 2011 Fjordbasser: Det er dejligt, når det er sådan :). men det er også det eneste "problem" der var med ham..

Jeg synes hvertfald især med den første man SKAL ha' dyrlægen ud, fordi når man ikke rigtig ved noget, så er det bedst at spørge en til råds, der reelt ved noget jo :)..

men nej det er ikke livsnødvendigt at tørre dem o.lign. jeg gjorde det bare for han blev vant til mig med det samme smiley

• #10   12. jun 2011 ja jeg vil også havde dyrelægen ud til både hoppen og følet:)

• #11   12. jun 2011 Laura D: Synes jeg lyder fornuftigt :).. jeg turde ikke gøre andet, tænk hvis der var noget i vejen som jeg ikke selv kunne se..

- men de mennesker, der har prøvet det "mange gange" er nok klar over, hvad de skal se efter med tiden :D..

• #13   12. jun 2011 okay, har også hørt om nogen som også skulle havde hjælp med den første afføringen smiley

• #16   14. jun 2011 okay mange tak smiley

Kommentér på:
føl for første gang

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce