Meget nervøs hest!!!!! {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
(Min veninde har bedt mig om at skrive dette indlæg, så jeg har ikke nogle personlige erfaringer med hesten, jeg skriver bare det hun har fortalt mig)
Min veninde har en heste som simpelt hen er hunderæd for alting.
Hver gang der er noget noget der siger den mindste lyd, fare hun op og hopper nærmest ind i én.
Hun prøver at berolige den, både med klap og godbidder for at få opmærksomheden rettet mod hende.
Hesten har noget med både hovene og ryggen, så den må ikke løbe rundt på banen her for tiden + at banen ligger omkring 250 m. nede af vejen og hesten er meget nervøs, hvilket også gør min veninde nervøs, da det er en stor hest, så når den reagere som den gør er det jo lidt voldsomt.
Både min veninde og jeg ser frem til hvad i har at sige
Hilsen Astrid
sep 2007
Følger: 40 Følgere: 246 Heste: 7 Emner: 483 Svar: 2.290
okt 2008
Følger: 67 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 89
Hun skal bare vænnes til så mange larmende/farlige ting som muligt.
Det kunne da i hvertfald være et skridt den rigtige vej.
jul 2008
Følger: 56 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 285
Hesten er 6 år gammel
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
Få hesten hen og snuse til så mange ting så muligt. Hver gang den bliver lidt nervøs under træning eller andet, så stop op, og lad den evt snuse eller kigge godt på tingen :-).
Skriv hvis jeg skal uddybe mere.
jul 2008
Det vil vi også forsøge os med
Hun har et til problem. Det er at hun er virkelig nervøs nede for enden af indkørslen og går rundt i cirkler og ryster faktisk. Jeg ved ikke hvorfor hun gør dette, for hun gør det også selv om det ikke kommer nogle biler?
aug 2004
Følger: 20 Følgere: 34 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 221
At den reagere som den gør, kan være alt fra at den er ung og ingen erfaring har, til den er gammel og har grimme oplevelser, ligesom hvis den har smerter, at så reagere den voldsomt på det bare at komme ud fordi kroppen gør ondt.
Og det kan også være overskudsenergi hvis den f.eks. står inde pga. dens sygdom. Er det kun når hun går frem og tilbage med den, eller også på stald? Hvad med på folden?
Så alt for mange spørgsmål og for meget gætteri. Prøv at beskriv problemmet langt mere detaljeret.
jul 2008
Jeg har faktisk også sagt til hende at hun nok ikke skulle bruge godbidder
Når hun bliver nervøs så "hopper" hun ind i en og begynder at nærmest "snige sig" forbi den "farlige" ting, med hoved helt på skrå.
jul 2008
Som jeg har skrevet først: Min veninde har bedt mig om at skrive dette indlæg, så jeg har ikke nogle personlige erfaringer med hesten, jeg skriver bare det hun har fortalt mig
-Hesten er en hoppe.
-Hun er 6 år gammel.
-Hun har altid opført sig sådan, dog ikke i en så stor grad.
-Hun går på fold.
-Det hun fejler med ryggen er ikke smertefuldt, kun hvis man rider hende.
Det hun fejler med hovene er at de nærmest "smuldre", dette gør heller ikke ondt på hende, da hun har specielle sko på.
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
aug 2004
Følger: 20 Følgere: 34 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 221
Det du beskriver er typisk reaktion hesten viser når den er bange for en ting. Rytter er fører når man går med en hest, og derfor er det super vigtigt at den der gå med hesten, selv viser ro og tålmodighed. Giv hesten tid til at se på tingene om det så tager nok så lang tid. Stop op og kig på det, lige så snart den viser tegn på uro. Husk at rose bare det at den står stille. Lad vær med at tvinge den forbi, men vent til den selv viser at den er klar til at gå nærmere eller helt forbi. Brug rigtig meget tid på at lade den se, snuse evt. græsse rundt om den farlige genstand.
Heste skal have tid til at vende sig til farlige ting. Nogen er så bare hurtigere om at lære at have tillid og at verden ikke er farlig, mens andre desværre kan have dumme ting med i bagagen, som gør at de er mere angste. Det vigtigste er altid at bevare roen og vise at alt er ok.
At tvinge noget igennem, have for travlt eller straffe. Det gør kun tingene værere. Ud og træn tillidsøvlers, samt "farlige" ting man kan møde på en vej.
(men husk stadig, at har hesten smerter i sin krop, kan det give frustration og stress, og dette kan give sig udslag i at hesten ikke kan overskue nye ting, samt den verden den møder. Dette gælder for alle pattedyr incl. os mennesker)
Held og lykke med den.
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
feb 2008
Følger: 73 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 447 Svar: 1.934
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 6 Svar: 11
Der er mange ting, som kan spille ind her, og det er ikke altid, at man bare kan træne sig fra det.
-Hesten kan være skæv i nakken, hvilket giver en nervøs hest (løsning kiropraktor)
- Den kan mangle B-vitanin
- Den kan mangle Magnesium
- Den kan være urutineret i nye ting (Træning) eller skal have installeret et bedre stop-signal.
- Den kan have ondt andre steder
Jeg ville gøre følgende:
Få en kiropraktor til at se på den.
Så ville jeg forsøge at kigge lidt på foderet. Fjerne stivelse. Måske give den B-vitamin og/eller magnesium, hvis jeg tror den mangler noget.
Derudover ville jeg træne stopsignalet. Det afhjælper nogengange nervøsitet, men det vil i hvert fald gøre det nemmere for ejeren at håndtere den nervøse hest. Jeg ville også træne, at den ikke skal hoppe ind i ejeren...
Inden man træner ting med den, ville jeg vurdere, om den er nervøs fordi den er alene eller om det er tingene eller om den "bare" gajler sig selv op. Derefter vil jeg træner efter det. Hvis den f.eks er bange fordi den er alene, ville jeg træne at gå frem og tilbage til det samme sted, indtil hesten er rolig (ikke et lang stykke - måske kun 20 meter), når hesten er rolig der, øger jeg ruten lidt efter lidt. Så kan hun til sidst komme ud til banen.
Hvis ikke det hjælper kan følgende have en effekt: Camilleblomst, bukkehornspulver, Bachs blomstermedicin eller Askhim fodertilskud til nervøse heste.
Håber du kan bruge lidt af det jeg skriver...
Meget nervøs hest!!!!!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside