{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.387 visninger | Oprettet:

Forfangen pony. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg i dag fået afvide af min smed at min pony har været forfangen i en meget LILLE LILLE grad.
Jeg vil godt indrømme at jeg ikke har opdaget det. Han har ikke været halt OVERHOVED, og har ikke kunnet mærke det på hans hove. Men smeden kunne se det.

Han er sat i stald om natten hvor han har mulighed for stråfoder og vand. Der er masser af bevægelses muligheder da han har 10 x 3 m og gå på og en tyk madras. Han kommer så på græs fold om dagen, med mundkurv og hvor han kan gå hvor der ikke er nedbidt græs. Han er stadig ikke halt, ikke øm tået og bevæger sig helt frivilligt rundt. Smeden sagde at han bare havde brug for at tabe sig og få en masse motion.

Nu vil jeg selvfølgelig gøre alt hvad der står i min kraft for at han kommer over det på den bedste måde.
Derfor håber jeg der er nogle der vil hjælpe mig med nogle spørgsmål:

Er forfangenhed en dødsdom ?

Går forfangenhed bare over af sig selv ?

Bliver han nogensinde Rigtig rask ?

Vil han fx næste år, gå på døgnfold, med mundkurv og hvor græsset ikke er nedbidt (planen er dog at han skal på jordfold om dagen/natten og så omvendt på græs der ikke er stresset med mundkurv og hvis det går godt så få mundkurven af.)

Håber der er nogle der kan hjælpe mig !
På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfangen pony.
  • #1   28. maj 2011 det er ingen dødsdøm, men.. det skal tages meget alvorligt, jeg har oplevet 2 heste blev aflivet på en måned.

ved ikke om det går over af sig selv. men ved at den ikke må stå på græs i noget tid.

vil mene han bliver rask igen smiley men pas på for der kan hurtigt komme igen!

han kan godt gå på døgnfold næste år.
    men han skal tilvendes langsom! smiley

håber du kunne bruge det smiley

• #2   28. maj 2011 Altså hvis det kun er meget meget lidt, så vil han nok godt kunne bliver rask smiley Altså det kan betyde at hesten skal aflives hvis det er RIGTIG RIGTIG meget og den har været det før!

Altså alt det der kommer an på i hvilket omfang den er forfangen i smiley

• #3   28. maj 2011 Hejsa jeg havde en forfangen pony sidste år, hun var dog stolk halt på begge forben, så det var ritig slemt. Men det der er med forfangenhed er at sukker indholdet i græset er højest om formiddagen først på efter middagen så en forfangen pony har faktisk bedst af at gå ude, om aften og natten og komme ind så tidligt som muligt hvis den skal gå på døgn fold. Min pony som var akut forfangen, fik såler på og efter 3 uger var det væk, og kom siden på græs, uden problemer. Så det skal bestemt nok gå væk, men en gang forfangen altid forfangen på den måde at du skal være opmærksom.

• #4   28. maj 2011 Som jeg kunne forstå på smeden, så skulle jeg ikke rigtig være bekymret, og at han mente at der var gået over igen. Det er det jeg ikke helt forstår om det er noget de bare har et stykke tid og så går det over.

Har dog valgt at han skal kigges på af dyrlægen også.

Han har ikke været forfangen før.

Men panikkede helt vildt, da jeg tænkte at nu skulle jeg miste endnu en hest.

• #5   28. maj 2011 Pue det lettede.
    Jeg troede bare hans tid var forbi, da jeg syntes man kun hører om at alle smider deres heste på jordfold.

Jeg har valgt denne løsning til ham.
    Han går i skur om natten 10 x 3 meter, med blød bund, stråfoder og vand, vil dog overveje og bytte nu så han går i skur om dagen efter forslag fra - Emma Hindhede smiley . Han kommer så på græs med mundkurv, og vil begrænse at han går på stresset græs så meget som muligt. Får en masse motion og derved holder en god form.

Lyder det forkert af mig?..

Som jeg kunne forstå på smeden, var det bare motionen og slakekuren han skulle på, så Så slemt regner jeg ikke med det er, når han ikke beordre ham i boks og ingen græs.
    Han sagde også at han HAVDE været forfangen, og det forstår jeg som om at der er over, og han ikke er det længere.

• #6   28. maj 2011 kom æble eddike i hans vand ude og inde det sætter hesten forbrug af vand op og så vil hen ikke spise nær så meget, det reddet min pony for og få sprøjten. håber du får held af det smiley

• #7   28. maj 2011 Er den én gang forfangen - uanset grad, vil den altid være forfangen.. Altså man kan se på hovene, at den har været forfangen.. Ikke ens betydning med at den til næste sommmer som er forfangen lige nu og her, og har ondt, men den er altid "skjult" forfangen smiley

og forfangenhed kan være og er ofte livstruende.

• #8   28. maj 2011 og selvom han er "skjult" forfangen - så kan han jo stadig være rask osv smiley

• #9   28. maj 2011 Aram og Camilla smiley .
    Tror ikke jeg er helt med ?

Jeg skal vel bare altid være opmærksom på at han har været forfangen og hurtigt kan blive det igen, især om sommeren ?

Men at han kan gå længe og have det godt og ikke mærke til at han har været det ?'

• #10   28. maj 2011 vores gamle pony har været forfangen en del gang og efter bogen været døden nær 10 gange han havde et godt liv blev 34 år, men der var visse forholdsregler når de kom på græs om sommeren ingen døgnfold kun græs om dagen og om vinteren stod den kun på hø og halm

min gamle hest som blev 30 havde også været forfangen, men ikke i min tid ( havde den i 20 år ). smeden sagde at uanset tidspunktet på forfangenhed vil der altid være spor i hoven da de røde kanter ikke forsvinder

nu har jeg 2 fjordheste og en sjætter og de er ikke på døgnfold endnu pga vejret
    når de kommer ud for de tilbudt halm hverdag , en gammel mand sagde engang tilbyd dem halm og du kan undgå forfangenhed
    det råd har jeg holdt mig til efter at jeg har fået hestene hjem og jeg har ikke haft problemer

anette

• #11   29. maj 2011 Min shetlænder var forfangen for 2 år siden. Vi opdagede det heldigvis i opløbet, men han var meget ømtået, og vi måtte næsten bære ham ind i stalden. Han stod på boks i 5 dage, hvor jeg var oppe ved ham 5-6 gange dagligt, for at sætte hans ben i spande med koldt vand. Nu står han i boks i vinter perioden om natten, og om sommeren står han på døgnfold - med mundkurv i de lyse timer, og uden om natten. Og jeg har absolut ikke mærket noget til det siden (:
    Det skal lige siges han er "udlånt" som selvskabspony - og stort set kun får den motion, han selv sørger for på folden. Jeg kommer et par gange om måneden og går en lille tur med ham, ellers går han bare på fold.

Men som de andre siger; En gang forfangen - altid forfangen. Så du skal være forberedt på altid at tage nogle forholdsregler, og så tror jeg ikke du vil få problemer fremover (:

• #12   29. maj 2011 Team turbo tango
    Er den på græs hele tiden og hvor meget græs ?

Det jeg glad for at hører, troede ham skulle på jordfold resten af hans dage, men det ser ud til der er håb forude for at han må komme lidt på græs smiley

min skal blive ved med at gå i løsdrift, vil det kunne lade sig gøre i vinterperioden hvor han vil gå uden mundkurv ?

• #13   29. maj 2011 Altså, herpes(forkølsessår) er en sygdom. Er du ramt af den én gang, har du den resten af livet - men det er ikke nødvendigvis betyddende at jeg så får det hver vinter eller sommer.

Det samme som forfangenhed smiley

• #14   29. maj 2011 giv du bare din krikke mundkurv på - eller sæt ham sent på sommergræs, på enggræs, hvor der ikke er gødet smiley

• #15   29. maj 2011 Om vinteren står han på en lille fold - uden særlig meget græs, men om sommeren kommer han ned på en stor fold, ca 1 ha, med masser græs.. De står kun 3 på folden, så de får rigtig meget græs, alt det de kan spise, dog har alle mundkurv på. (:

• #16   29. maj 2011 Gulerødder må man GODT give "mange" af ..

• #17   29. maj 2011 Bolette - at give en gulerød dagligt, dør den ikke af.

Der er ikke sukker i gulerødder som der er i æbler ..

• #18   29. maj 2011 MEEN! Man skal udelukke korn når hesten én gang har været forfangen smiley

• #19   29. maj 2011 Det er ikke en dødsdom, og ja, den kan sagtens blive rask igen. Men har en hest været forfangen en gang, har den risiko for at få det nemmere end andre heste igen. - Derfor kan man spørge sin dyrlæge, om hvad man kan gøre, for at den ikke får det igen..

Den må ikke få kløver når den er forfangen, det er noget af det værste man kan give en hest, som enten har forfangenhed ELLER som har haft.

Held og lykke, håber det kommer til at få godt:-)

• #20   30. maj 2011 Tusind tak for alle de gode svar.

Er glad for at høre at jeg ikke skal regne med han skal herfra endnu, og forhåbentelig først om MANGE år.
    Der kommer dyrlæge her i løbet af ugen og hører selvfølgelig hvad de forslår.

Han virker heldigvis til at være helt på stoppen, han halter ikke, kommer glad hen når jeg kommer op til ham. Virker faktisk som om han nyder han kan sove i fred når han er alene om dagen og at han får lidt ekstra opmærksomhed :).. Så tror jeg har været heldig. Selvfølgelig holder jeg et vågent øje med ham hele tiden smiley

• #21   30. maj 2011 Det var så lidt:-)

Kommentér på:
Forfangen pony.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce