{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
890 visninger | Oprettet:

Avl - hvilke farver? {{forumTopicSubject}}

Hey!
Jeg er ejer af en rød hoppe, som skal ifoles på et tidspunkt.. Jeg ved ikke hvilke farver der kommer ud af det, med de forskellige farver man kan bedække hende med? Hun har før fået røde og sorte føl.. kan i hjælpe mig lidt? smiley
Hun er stikkelhåret, og jeg har hørt noget om, at man så ikke skal bedække hende med en stikkelhåret hingst..
Håber på svar!
Mvh. Julie.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl - hvilke farver?
  • #1   28. maj 2011 Det kommer jo helt an på hvad farve hingsten er smiley Da hans gener spiller lige så meget ind på farven..

Ergo er der rigtig rigtig mange muligheder smiley

• #2   28. maj 2011 Jeg ved ikke noget om stikkelhåret, men fordi hun er rød skal hingsten som minimum være rød bærer for at give rød (dvs at der skal være rød bagud i hans linjer).

Afhængigt af hingsten kan hun give alle tre grundfarver med creme, blak og/eller skimmel. Så.. Man kan meget groft sige at hun kan give de farver som hingsten er/bærer.

• #3   28. maj 2011 Okay, tak for svar!
    Så hvis man f.eks. bedækker hende med en skimmel hingst, så kan hun godt give skimmel føl?
    Hvad med broget?

• #4   28. maj 2011 Ja hun kan godt give skimmelt føl med skimmel hingst.

Men hun kan kun give broget føl hvis hingsten er broget.. Da genet skal være til stede..

Og hverken broget eller skimmel kan bæres skjult..

• #6   28. maj 2011 Sådan foregår det nu ikke helt. Hvid (skimmel) er dominant, så der behøver kun være 1 kopi til stede. Har hoppen en skimmel forældre men er ikke selv skimmel, så indeholder hun 0 skimmelgener, men parres hun med en skimmel hingst, så er chancen 50% eller 100% for skimmel afkom, alene afhængigt af om den skimle forældre har 1 eller 2 kopier af genet.

Så der vil ikke være 3 kopier i spil medmindre begge forældrene er skimmel.

Mht menneskets øjne, så er det et spørgsmål om at brun er dominant, mens blå er recessivt. Dominante gener kræver 1 kopi for at man kan "se" dem, og recessive kræver 2 kopier. For hestene er sort dominant og rød er recessivt. Derfor kan to røde heste aldrig lave en sort (de besidder begge 2 røde gener og kan derfor kun give rød til afkom), mens to sorte sagtens kan lave en rød (de kan have 1 rød og 1 sort hver, hvilket giver en 25% chance for rød/rød). smiley

• #7   28. maj 2011 Okaaay.. sikke et stort puslespil smiley
    Tusind tak for svarene!
    Så hvis jeg vil have et broget føl, SKAL hingsten være broget? Men hvis jeg vil have et skimmel føl, behøves der ikke at være andre skimmeler i hoppens afstamning, bare hingsten er det?

• #9   28. maj 2011 Broget
    Skimmel
    Creme (palomino, buckskin, smokey black)
    Blak (musegrå, brunblak, rødblak)
    Roan (farveveksler)
    Sølvtonet (vindótt)

Alle disse farver er dominerende. Det vil sige, at hvis du benytter en hingst af de farver har føllet mulighed for at arve det smiley
    Hvis hingsten er heteorzygot(kun har 1 gen) for farven, har føllet 50% mulighed for at arve genet(= farven)
    Er hingsten homozygot(2 gener) for farven, vil føllet 100% arve genet(= farven)

Undtaget er lige sølvtonet, fordi det ses ikke på heste med rød grundfarve. Så der er det enten 25%(heteorzygot sølvtonet hingst) eller 50%(homozygot sølvtonet hingst), hvis hingsten er bærer af rød.

• #10   28. maj 2011 Jeg har bare hørt at der har svært ved at komme et føl ud af det, hvis det er 2 stikkelhårede der krydses..

Kommentér på:
Avl - hvilke farver?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce