{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.031 visninger | Oprettet:

opdragelse ?? {{forumTopicSubject}}

Hej til alle. smiley
håber der er nogle der kan gi mig lidt gode råd til lidt opdragelse.
Har en hingsteføl født den 1-4 i år. Og han er godt nok sød.
Men virker lidt som om han prøver at tage magten fra en. Lidt som om han vil være "føreren" i gruppen.
Han er meget kælen og vil gerne nusse for det meste. Men han er begyndt at stejle foran en. og prøve at hoppe/kravle op på en. Er det fordi han gerne vil være over en. Eller er det bare leg måske. ???

Mvh jarle

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opdragelse ??
  • #1   18. apr 2011 skub ham når han gør det. ved blødt underlag skal du ikke være bange for han vælter.

du skal opdrage med det samme, øv berøring over alt, løfte ben (ta kampen når de er små)
    træn trækning i træktorv og grime.

det er bare med at komme igang med de ting de skal kunne i hverdagen.

• #2   18. apr 2011 Noget vi har gjort meget er at stampe en gang hårdt i jorden når vores har været for nærgående. Det virker med det samme. Min søster gjorde det sågar med vores nabos unghest som prøvede at spring op på hendes ryg bagfra. Da hun stampede i jorden løb den væk..

• #3   18. apr 2011 puha jeg har meget at lære. Har desværre ikke den store erfaring inden for heste. Kun hunde. men øhhh der er jo lidt størrelse-forskel. smiley
    Men ja tager det fra hundeverden, som jeg synes kan bruges. Tager ham dog ikke med ind i huset gg. (underligt var :P).
    Prøver at sætte ham lidt på plads når han gør det. Holder ham / skubber ham væk. mens jeg bestemt siger nej. Om det virker hmm må tiden jo vise. Men det siges at hingsteføl er de værste at opdrage. Så typisk mit held at få sådan en. første gang :s
    Men kom endelig med gode forslag.
    er godt igang med at vænne ham til at løfte hove. blive rørt. og lige startet med grime. håber det giver pote .

STORT TAK FOR DE GODE RÅD.

Hilsen den uerfaren.

• #5   18. apr 2011 Mai A den metode brugte vi også på vores hingsteføl, dog ikke med at skubbe ham ned, da han aldrig hoppede op af os, men lige fra han blev født så havde vi fået af vide at vi skulle kramme ham indtil han slappede af, og derefter så skulle det betyde at han vidste hvem der var lederen, og min mand har også haft lagt ham ned (på blød bund) og han har været perfekt lige siden føltiden. Så det virker og han er ALLETIDERS ridehest idag. med et super godt sind.

• #6   18. apr 2011 mai A: Jeg henter mit hingsteføl som er fra den 28/9. Er det for sent at lægge han ned nu hvis han skulle prøve sig på mig?

• #7   18. apr 2011 ann-karita å

det er aldrig for sent at lægge dem, det har mere noget at gøre med om du kan.

• #9   18. apr 2011 man skal ikke være bange for at være lidt hård. de er jo ikke lavet af porcelæn smiley

bare ikke gøre dem sky. altså ved at ramme i hovede... men ellers skal de bare vide hvem der bestemmer. det er ekstrem vigtig

• #10   18. apr 2011 De føl og ungheste jeg har haft med at gøre tidligere har prøvet sig en gang, hvor jeg har stampet i jorden el slået ud efter de. De har så aldrig prøvet igen. Men inge heste er ens og den yngste hingst jeg har haft at gøre med har været fire år. Så det bliver spænnende. Hvordan anbefaler I at jeg gør? Hiver i forben og bagben på siden længst væk fra mig el hvad?

• #11   18. apr 2011 Ann-Karita Å

hvis du mener med at vælte hingsten. skal du holde dig langt væk fra benene. det er alt for farligt ligegyldig alder at nærme sig dem for at vælte den.
    brug træktorvet og få den ud af balance... men pas på når den bliver så stor. det er mange kilo at få over sig hvis uheldet er ude.

• #12   18. apr 2011 Ok=:-) tak. Det bliver spænnende at se om jeg kan klare det eller om jeg bare har en hest der står og griner af mig bagefter=:-)

• #13   18. apr 2011
    Ann-Karita Å

mon ikke at der er lagt noget arbejde i den i forvejen hvis den er 4 år

• #14   18. apr 2011 Ikke denne hest. Den på fire var en jeg arbejdet med for rigtig mange år siden. Føllet jeg skal have hjem nu er fra sidst i sept.

• #15   18. apr 2011 Jeg har kun arbejdet med hoppeføl og vallaker i så ung alder.

• #16   19. apr 2011 Ann-Karita Å

okay smiley
    jamen så er jeg da mere rolig smiley
    du skal bare opdrage på den som du ville gøre med de andre, men med lidt mere fast hånd. da de er frække som bare pokker. en hoppe er vand ved siden af.
    det er hvertfald min erfaring.

• #17   19. apr 2011 pyha ja der er godt nok mange der siger at hingste er slemme. Gu ved hvordan det kommer til at gå for mig :-s

• #18   19. apr 2011 nej bare rolig. er meget opmærksom på. at han ikke bliver en der render folk ned. har prøvet det af en på godt 180. Gør lidt meget ondt.
    MEN JA ALLE GODE RÅD ER MEGET VELKOMNE. Og så må vi jo se om det duer. det jeg gør hmm. Meen jeg prøver da smiley

Kommentér på:
opdragelse ??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce