er i syv sind- hingstet adfærd {{forumTopicSubject}}
Jeg har en skøn plag på 10 mdr, som pljer at være det nemmeste der findes og super velopdragen. Han plejer at høre efter hvert lille signal osv. MEN... For nogle uger siden ændrede han fuldstændigt adfærd. Han er blevet ekstremt hingstet. Jeg ved godt at det er helt normalt, samt at hopperne er kommet i brunst. Det har hjulpet lidt at skille ham fra hopperne sammen med en vallak. Men stadigvæk er han fuldstænig ustyrlig:( Har arbejdet med mange ungheste før, også hingste, men har ALDRIG mødt en hest med så stor psyke og selvtillid som ham her. Det kommer helt bag på mig. Når jeg trækker med ham har jeg ingen kontrol overhovedet. Og har prøvet alt, for at holde hans fokus og koncentration hos mig, men når han bestemmer sig for at han vil noget andet end mig- bider han eller stejler- og løber afsted- ja, han er ved at være farlig at omgåes. Jeg ved godt at det er nu han skal vide det ikke er i orden, men aner ikke hvad jeg skal gøre. Han er umulig at holde og alle hans indlærte stop og gå-signaler lader til at være fuldstændig glemt fra den ene dag til den anden. Hjælp hjælp hjælp, er så frustreret... (nogle vil nok sige jeg skal kasterere ham, men hans ene sten er desværre hoppet op igen, så dette kan ikke lade sig gøre pt..)
sep 2006
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 66 Svar: 639
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 36 Heste: 6 Emner: 70 Svar: 468
Jeg har arbejdet flere steder med avlshingste og unghest og det forgik altid med kæde om mulen og pisk i hånden når de blev trukket, tit skulle det slet ikke bruges, men det var der hvis de pludselig besluttede sig for at ville noget andet. Hovedtøj og bid kunne også være en mulighed.
Men løsdrift med andre unghingste og gerne en ældre vallak er super for dem, både fordi de bruge meget mere energi på at være hest så vi mennesker kan komme igennem til dem og fordi de lærer at det ikke altid er dem der er stærkest.
sep 2006
sep 2006
sep 2006
jul 2010
Følger: 20 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 317
der udover kan du have en godbid i hånden som du kan få dens opmærksomhed med - du må bare ikke give ham den før han har gået pænt et stykke.
men ja det er altså super når de har nogle andre plage de kan tomle med så det ikke går ud over os mennesker.
sep 2006
er i syv sind- hingstet adfærd
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside