{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.830 visninger | Oprettet:

tilridning hjælp :) tips og forslag??? {{forumTopicSubject}}

hej allesammen jeg har så lige købt en skønherlig vallak på 3 snart 4 år, han har intet imod at små børn sætter sig på ryggen af ham, og han er ekstrem rolig smiley Han er halv haffelaffer(hafling xD) og halv tinkerbasse smiley

Jeg skal tilride ham og det har jeg aldrig prøvet før, men tænkte inden man går igang med det, er der så nogle styrkende øvelser som man kan gøre for at forberede hesten så den kan bære sig selv? eller bare nogle styrkende øvelser?
og er der nogne der ved hvordan tingene skal øves og hvor hurtigt/langsmot det skal gå før man må sætte sig op på hesten ? smiley

Jeg tager imod alle de forslag og tips som i kakn give mig! Da det er min første gang nogensinde jeg skal tilride en basse smiley

håber nogen kan hjælpe mig

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilridning hjælp :) tips og forslag???
  • #1   5. apr 2011 Det hjælper en del smiley
    Men han bliver 4 om en måned (der hvor jeg får ham :))
    Men jeg må altså godt sidde på ham og skridte lange ture :)?

og max træningen er det i tilfælde af at de vokser eller er det mere psykisk ment? smiley

og i hvor lang tid må det kun være 2 gange om ugen? smiley

• #2   5. apr 2011 ser med, fordi jeg skal også tilride min hest

• #3   5. apr 2011 ej helt ærligt, nu må i stoppe det mundhuggeri, det er ikke det tråden går ud på.

Jeg vil nok foreslå, du får en med som har prøvet det før. Personligt inden jeg sætter mig op på hesten, vil jeg gerne, at der er bare en smule rygmuskler, derfor går der også en del tid til longearbejde og en hulens masse trækketure i naturen inden jeg sætter mig op. Går hesten som en giraf, har jeg intet imod at bruge indspændinger, da jeg kun bruger dem som vejledning, hvilket vil sige, at hesten stadig kan tage hovedet et godt stykke op uden at være fastlåst. Jeg tror på, dette er bedre end at lade dyret gå med hovedet i sky, da hesten blot sænker ryggen så og styrker musklerne de forkerte steder. I denne periode vænner jeg også hesten til sadel og hovedtøj og til at blive longeret og trukket med dette ( dog er grimen uden over, da jeg ikke kan se grund til at den unge hest risikere unødige ryk i biddet, som evt kan skræmme den). Når det er tid til at få rytter på, er vi ALTID to - en til at holde hesten og give rytteren et ben og så rytteren. Når hesten så accepterer at blive trukket rundt med rytter starter vi i longen og an på hvordan hesten er, går der kortere eller længere tid før longen bliver pillet af.

Jeg er tilhænger af voksepause efter den grundlæggende tilridning.

• #4   5. apr 2011 Helt ærligt, den der er mest voksen af jer, er den der lader være med at svare.

• #5   5. apr 2011 Der er da ikke behov for at blive så irriterett smiley

jeg rider ikke med bid, smiley så unødige ryk med bider kommer nok ikke til at ske smiley

Line: jeg glæder mig også rigtig meget til det er bare bange for hvordan det kommer til at gå, jeg er ekstrem nervøs over tingene, men i hvor lang tid varer sådan en voksepause ? smiley

og min største frygt er at få en hest jeg ikke kan stoppe i skoven, den er jeg bange for.

(jeg har trænet nogle mishandlede heste og videruddannede dem, men har aldrig startet fra ground zero før :))

Jannie: jeg fik også at vide at jeg skulle sørge for at lære hesten at bære sig selv, ved at lave bæreøvelser, altså hvor den skal bære sig selv. smiley jeg er bare en smule forvirret i hvordan stadierne skal være og hvor lang tid tingene skal foregå smiley

• #6   5. apr 2011 det gav MEGET mening smiley men så må vi se hvordan det kommer til at blive, håber det er ok jeg henvender mig en DEL gange til dig hvis det er jeg bliver lidt forvirret smiley

men har en skøn plan om at lære ham at jeg kan cykle og han skal trave ved siden af smiley

• #7   5. apr 2011 forresten i pausen, må jeg så skridte ture med ham? eller skal han bare stå hetl stille?

• #8   5. apr 2011 som sagt bliver han 4 her 27 maj smiley og jeg får ham d. 1 maj smiley
    jeg agter at gå igang med lange ture hvor han får sadel på, for han siger intet til dem når de sidder løst på ham. smiley

Nu prøver ejg lige at skrive min plan, også mp du komme med en masse ris og tips smiley

Jeg bruger de første 2 uger, på arbejde fra jorden og en masse gåture, hvor jeg går ved siden af ham, efter der vil jeg begynde at cykle hver anden dag i en uge hvor han traver ved siden af self. med pauser :), o imellem de dage (kun de 3 dage om ugen som man må) hvor han ikke skal hygge i skoven så blvier det på bane, hvor han skal løbe over bomme og longeres, så han kan få lidt balance. efter der sætter jeg sadel på, og kapsun/bidløst hovedtøj. smiley
    jeg lærer ham derefter cirkel-legen, og lærer ham komandoerne, for skridt trav og gallop.
    så det der jeg bliver lidt blank, er det så der man begynder at hænge på hesten og bare sidde på den også begynde at blive trukket rundt og derefter longe?

• #9   5. apr 2011 Det jeg plejer når jeg tilrider, er at jeg først leger med hesten osv før jeg begynder med ridning. Når jeg sp føler at vi har et stærkt nok bånd, går det rigtig hurtigt og så synes jeg at det bliver nemmere at tilride smiley

• #10   6. apr 2011 kigger lige med smiley

• #11   9. apr 2011 Det er da godt nok blevet en børnehave det her..

Vil gerne hjælpe dig, men gider ikke lige kaste mig ud i diskussioner med personer som de der skriver i dette indlæg.

Tag det i dit og hestens tempo, og husk at føle efter hvad DU mener er rigtigt. Du kender trods alt din egen hest bedst smiley Men ikke noget med hvad du har LYST til, men hvad du mener er det rigtige at gøre smiley Husk der er en forskel smiley

Ifht øvelser så sørg for at have alt det grundlæggende på plads - gå og stop, bakke, dreje og alt sådan noget. Masser af bomtræning er også godt til både fokus og muskler smiley

Jeg følger ikke med her, men du er meget velkommen til at smide mig en PB eller mail.

Mvh
    Andrea D.
    Andrea@liberamus-equos.dk

Kommentér på:
tilridning hjælp :) tips og forslag???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce