917 visninger
|
Oprettet:
Tilridning, hjælp? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en låner hest ved navn Bele, på 4 år, som ikke er tilredet. Han er van til sadle hovedtøj og sadle+ gemacher . Jeg har "hængt" over hans ryg, hvor han blev lidt utryk, men det fungere, men ligeså snart han trådte et skridt frem, bukkede han helt vildt. Her er mit spørgsmål: Nogen der har nogle forslag til tilridning?:)
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Dernæst skal han jo til at gå mens du ligger deroppe, og det er jo også en helt ny følelse, så her kan de også blive forskrækkede. Start med, at ta' ét skridt frem og stop hesten med det samme hvis den virker utryg. Næste skridt er selvfølgelig at gå lidt længere mens du ligger deroppe. Min egen var også meget sensitiv i starten, og var MEGET opmærksom på mig. Ved ham, hjalp det at jeg snakkede til ham, for det er han vant til, og han er ret tillidsfuld overfor mig.
Der gik faktisk ret lang tid hvor jeg bare lå over ham før jeg satte mig rigtigt i sadlen. Det var sådan, at jeg selv kunne ligge mig over ham, uden der var nogen der holdt ham, og han ville bare stå stille og sukke dybt af kedsomhed Men hvis hesten er vant til at du ligger på ham, vil det også blive lettere når du kommer op at sidde.
husk at gå langsomt frem, og ikke presse hesten for meget. Stop efter 5-10 minutter i denne tidlige fase hvor hesten bare skal gøres ryttervant.
Gør dig klart, hvad der er i orden og hvad der ikke er i orden: Fx. er det meget vigtigt for mig, at hesten står stille under opsidning og ikke begynder at gå før jeg siger det til ham. De principper skal du holde fast i fra starten af, og korrigere hvis den ikke står stille. På den måde bliver det ikke et problem senere hen.
Husk, ingen skældud, også selvom hesten måske virker dum. Det er den ikke. Husk, det er nyt for den og meget uvant, og den forstår jo ikke helt, hvad det er det hele går ud på. Hvis den reagerer, er det kun naturligt, og skal ikke straffes - bare prøv en gang til.
feb 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 40
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Går ud fra, du har en hjælper fra jorden. Du beder hende så trykke den på bringen og tage lidt i grimen, den får udover trensen. Vil gerne høre, hvad den siger til det.
dec 2008
Følger: 51 Følgere: 48 Heste: 8 Emner: 4 Svar: 160
men til gengæld vil jeg fortælle lidt om den seneste pony jeg havde i ridning.
han lærte hurtigt bare at stå stille når jeg lage mig på ryggen, men hver gang han tog 1 skridt så bukkede han. og jeg hoppede jo så af mindre detaljer
ret hurtigt fandt vi ud af at sadlen lå forkert på ham, derfor reagerede han sådan - ellers så hop af hver gang. bak ham tilbage, lig dig op igen :). evt. selv hav tøjlerne(tovet)(hvad du nu bruger) i hænderne, på den måde kan du dreje ham ind til dig selv, så undgår du at få en bagpart i hovedet hvis du ikke kommer ordentligt af
og så ros, hop af, nus ham, klap ham og få ham til at forstå at han har været virkelig ud, så snart han bare har taget et ben frem og så stop der, dagen efter/træningen efter, så tager i måske 2 ben
- det er ikke vigtigt hvor hurtigt det går frem, men bare at det går fremad i træningen
feb 2010
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 40
- Takf fordi i hjælper mig, det er jo meget vigtig med ungheste at de får gode oplevelser, og lærer alt rigtig for starten
Tilridning, hjælp?