Skæv haleføring {{forumTopicSubject}}
Hej alle i kloge hestemennesker.
Sagen er den at jeg har et føl (snart plag) som har skæv haleføring.
Jeg er næsten 100% sikker på han ikke havde det inden jeg købte ham, men dagen efter jeg fik ham hjem hoppede han over bokslågen og fik skadet sig selv lidt. Han var lidt øm i højre bagkode i nogle dage.
Jeg tog ham til kiropraktor nogle måneder efter da han virkede stram og spændt i overlinen når han løb. Kiropraktoren fandt også noget og han er blevet rettet nogle gange efterfølgende.
Men han går dog stadig med meget skæv haleføring lige nu. Havde dyrlæge i mandags og han fandt intet. Ingen ømhed, ingen forskel på musklerne heller. Så han kunne ikke give mig noget svar på hvorfor andet end at se tiden an til når han skal være ridehest en gang.
Han har også haft gået og slået med hovedet, men det hang sammen med de skævheder kiropraktoren rettede tror jeg. Han slår næsten ikke med hovedet mere. Ser ham faktisk kun gøre det nu, hvis de andre lige jager ham lidt væk, så kan han lige slå med hovedet en enkelt gang.
Nogen der har nogen erfaring i skæv haleføring?
Det skal lige siges at det kun er venstre side han fører halen skævt.
maj 2007
Følger: 99 Følgere: 102 Heste: 5 Emner: 106 Svar: 481
Men vil dog nok når jeg for tid kører ham op og lige få ham tjekket igennem af kiropraktoren igen.
maj 2007
Havde det nu varieret lidt havde jeg troet når bare var balancen der gjorde det.
Har dog googlet lidt og fundet noget hvor falke rønne skriver der ikke er grund til bekymring ved skæv haleføring.
Men man kan ikke lade vær med at bekymre sig. Især når han gerne skulle blive min nye dressur stjerne.
maj 2007
maj 2007
Claire: Det kan du have ret i. Men nu så dyrlægen jo også på ham i mandags og han kunne intet se.
aug 2008
Følger: 17 Følgere: 21 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 160
aug 2004
Følger: 20 Følgere: 34 Heste: 6 Emner: 11 Svar: 221
Han er jo kun et barn i vækst, og måske skævheden egentlig skyldes at hans knogler vokser.
Man skal være meget forsigtig ved at pille ved skellettet på både dyr og børn i vækst, da deres knogler ikke er faste/lukkede for vækst, men er bløde. Unge dyr er jo ofte vind og skæve, mens de vokser. Og har deraf også ondt og kan være halte m.m. Ikke at man skal negligere smerter hos unge dyr med vækst, men man skal bare have det for øje, at mærkelig måder at opføre sig på og skæve kropsholdninger kan være forårsaget af vækst og derfor forsvinder igen ad naturlig vej.
Ville give ham tid og så blot holde øje med det. Og så kun få kiro til ham i perioder hvor han med garanti IKKE er i vækst.
maj 2007
Han har egentligt også vokset utroligt meget her gennem vinteren, så måske du har ret i jeg bare skal give ham lidt mere tid.
Skæv haleføring
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside