{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.778 visninger | Oprettet:

tegn på at en hoppe er i fol? {{forumTopicSubject}}

Hej
Hvordankan man se om en hoppe er kommet i fol?
Vi står i den situation at vores OX'er tidligere hingst blev kastereret i august, da såret var helet og han havde droppet sine hingste nykker lukkede vi dem sammen.. (ca 21 dage efter indgrebet)

-De er rigtig glade for hinanden, nu er vi så bare begyndt at lægge 2 og 2 sammen.

-Vores hoppe har ikke været i brunst siden august
-Hun er blevet mere venlig, både overfor os men også andre.
-hun har ændret form, tabt sig over ryggen, men er blevet tykkere længre bagud (ligner lidt en følhoppe)
-Hun spiser og drikker mere
-Hun er blevet mere træt og vil gerne tidlig ind.
-vi må helst ikke røre hende nede på maven

Så kommer mit spørgsmål:

Er hun bare ved at blive gammel og skør eller er hun måske med føl?

andet vi skal være opmærksomme på?

Gider ikke høre noget med at det er synd osv.
Sket er sket

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tegn på at en hoppe er i fol?
  • #2   19. mar 2011 lyder til hun er med føl smiley - kender selv da jeg selv skulle finde ud af min hoppe var med føl for nogen år siden smiley

• #3   19. mar 2011 Mener faktisk at have hørt en dyrlæge fortælle at en vallak kan bedække 2-3 måneder efter den er blevet kastereret. Så der kunne godt tyde på at din hoppe er med føl smiley

• #4   19. mar 2011 det der med at de kan bedække 2-3 måneder efter passer, det er bare lidt sent at finde ud af bagefter smiley

vi bliver mere og mere sikker i vores sag...
    det var bare mere om i har/ har haft de samme oplevelser med jeres hopper

• #5   19. mar 2011 jeg har kun haft en hoppe jeg havde til hingst som jeg fik scannet og fik afvide hun ikke kunne blive med føl osv... smiley
    men ca. en månede enden foling fat jeg ud af det smiley - helt selv(også med nogen af de søntomer som din har) smiley

• #6   20. mar 2011 iih det er da lidt spændende!
    medmindre du selvfølgelig ikke ønsker føl smiley

• #7   20. mar 2011 Det kunne godt lyde lidt som en hoppe i fol.. Min søsters så nogenlunde sådan der ud, da den skulle ha føl. Og endnu federe da den så havde fået føllet? (;
    Skriv endelig her i tråden når du har fundet ud af om der rent faktisk er en lille en derinde! smiley

• #8   20. mar 2011 tørst hende lidt, og giv hende en iskold spand vand, så burde du kunne se et evt føl i maven bevæge sig..! Hun er nu så langt henne at du skulle kunne se føllet i maven bevæge sig.. men ellers ring til dr dyr og få din hoppe håndprøvet. det er der jo intet i vejen for.

• #9   20. mar 2011 Ja det kan godt være hun er med føl, men har hørt at nogle hopper godt kan snyde både sig selv og jer til at tro hun er ifol, men ikke er det, så måske i burde få dyrlægen ud og tjekke hende så i er sikre? og så i kan tage hensyn til hoppen også med hensyn til foder?

• #10   20. mar 2011 det er siden oktober hun ikke er i har været i brunst...
    Når hun går sammen med dyr af hankøn er hun hingstegal hele tiden og total forelsket...
    Men sårn var hun i starten med den nye, nu er hun som nævnt..

Hun er jo en shetlænder og har altid været 7 km bred over ryggen, nu er hun "normal" men har ændret sin form på maven...
    lige nu får hun ligeså meget som vores ox'er (faren, hvis hun er med føl) hun får ca 4 kg hø og drikker ca. 20 L vand fra kl 17.00 til kl 8.00. det er meget mere end hun plejer. hun plejer at drikke ca 8 L på det tidsrum.

• #11   20. mar 2011 på dette billede er hun ca 6 år og i fol, da har jeg lige fået hende...

(link fjernet) 20:41:53

de sidste mange år har hun set sådan ud
    på det billede er hun ca 8 eller 9 år

det er fra 2006 eller 8

nu er hun begyndt at ligne det øverste billede dog er maven mindre;) og hendes hals er som på de sidste billeder

• #12   20. mar 2011 Som sagt hun kan godt snyde sig selv til at tro hun er ifol, og udfra beskrivelse eller dine billeder ville vi aldrig kunne sige om hun var eller ej, heller ikke hvis vi stod med hoppen, kun en dyrlæge kan be eller afkræfte om hun er ifol.

• #13   20. mar 2011 jeg vil også tror huner ifol, du kan købe en tisseprøve hvis du ikke vil ha en dyrlæge ud, det kræver lidt tålmodighed at fange hende i at tisse men den skulle være meget nøjagtig og ikke så dyr som en dyrlæge.

• #14   21. mar 2011 igen kan brusten jo også være "udenbleven" pga. arstiden. nogle heste tilpasser sig så tiden så de får vinter føl.

• #15   21. mar 2011 De kan også buge ind omme i krydset og være hel blød. smiley

• #16   21. mar 2011 det er jo lidt forsent nu smiley
    vi skal også have dyrlægen ud på et tidspunkt. Men det ville jo være spild af tid hvis i alle sagde at hun ikke var i fol..

med hensyn til at være tynd i de her måneder så har hun aldrig været det før smiley

når jeg læser det her føler jeg mig selv som verdens ondeste hesteejer!!
    inden vi lukkede dem sammen var hun så ulykkelig fordi hun altid har gået sammen med nogle. Da de blev lukket sammen blev hun så glad smiley

• #17   21. mar 2011 folk snakker, så lad dem om det, hun er da lidt op i årene, men hvis det er sket så er der jo ikke så meget at gøre ved det.
    Jeg er helt enig med Claire.
    Måske blomster hun op på ny,:O) jeg krydser finger for jer, at alt går vel, du må meget gerne lave en opfølgning på om hun er med føl og hvordan det går med hende. stort knus herfra.

• #18   21. mar 2011 Hun kan sagtens være ifol men hun kan også snyde jer og sig selv til at tro det. så det bedste råd få dyrlægen ud og tjek hende og måske han har nogle ting at sige så i kan hjælpe hoppen bedst muligt især med hendes alder og når hingsten er så meget større

• #19   22. mar 2011 mit bedste råd er at holde ekstra meget øje med hende når hun er lige oppe over smiley
    . Shetlændere og belgiere har nogle gange svært ved at fole naturligt, så det kan godt være at hun skal have en hjælpende hånd. men heldigvis er ox'er smal af bygning. smiley
    glæder mig til at se resultatet det lyder som en sjov blanding smiley

Kommentér på:
tegn på at en hoppe er i fol?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce