{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
940 visninger | Oprettet:

gider slet ikke! HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej.

Min part gider overhoved ikke at gå ind i en trailer! Vi brugte 3 timer her i weekenden for at få ham ind! Lidt om min part:
Det en vallak, 12 år, har gået i trailer mange gange men han skal bare over tales i nogle timer.. Kan man lave om på det?
Altså vi prøvede alt! Han kunne godt få forparten op på traileren men bagparten var det væste! Vi lokkede med gulerødder, wrap osv. Hver gang han var kommet op med forparten gav vi ham en lille belønding(staves?) men så da han havde spist det færdigt gik han amok og gik sidelæns, så hans forben var på siden af traileren og forbenene var på traileren.. Vi prøvede at sætte en longe op på den side han hele tiden gik hen. Men det var han helt ligeglad med!.. Vi prøvede at skubbe lidt til hans numse når han gik den vej..
Efter 3 timer på den måde, opgav han og gik med MEGET overtalese gik han meget langsomt ind. Og han var lidt urolig på vejen, men han klaret det fint (:
Altså han skal snart bruges til stævner, og der skal han sjovt nok transporteres i trailer, så det er noget vi skal øve? smiley
Hvad gjorder vi forkert?
Håber der er nogle det vil hjælpe mig?! (:

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  gider slet ikke! HJÆLP
  • #1   8. mar 2011 Prøv evt at tag en anden hest op i først. Helst en hest den kender eller er bedste venner med. så han kan se at det ikke er farligt :). Meget tålmodighed! Lav måske nogle øvelser hvor han skal bare stå med forbene oppe på rampen og beløn ham og ned igen, gør det et par gang, og når han så ved at så langt er der ikke farligt så skal kan måske lidt længer op. Hvis han bakker væk så lad ham det!, for så er han ikke tryg nok ved den endnu.
    Han skal på ingen måde ha en longe eller andet rundt om røven da det bare stresser hesten mere!. Hvis der skal være noget så skal det være en hånd blidt på røven og siden. Men gør først det når han er 100 % sikker på traileren.
    Tag ham evt med rundt om traileren , og åben der hvor man går ud smiley

Håber det kan hjælpe. Husk ikke noget med at stresse, da det kun kan gå galt så!. Hvis du stresser, stresser hesten også .
    Lav evt noget horsemanship så han stoler mere på dig smiley

• #2   8. mar 2011 Det tænkte vi også, men der hvor han stod var der kun én hest han kunne li' og den HADER trailere! smiley
    Og vi gjorder lige præcis det du skriver der med at belønne osv. Og vi var MEGET tålmodige, ville jeg sige. smiley
    Han havde ikke en longe rundt om røven! Den var der bare på den side han hele tiden bakkede ind i, så vi prøvede/troede på at det ville hjælpe lidt.

Jeg kender ham ikke så godt end og ejeren har kun haft ham i et halvt år.. Men jeg har faktisk tænkt mig at starte med noget HMS og bidløst, det kan være han stoler mere på mig, ja smiley
    Tusind tak smiley

• #3   9. mar 2011 jeg har flere bud på hvad man kan gøre da jeg har 4 heste som hver især går op på deres helt egen måde :D!

min fuldblod:
    Hun går op efter 10 minutter første gang bare ved tålmodighed og ros! hun er en del usikker så det er vigtigt for hende at jeg er den stærke af os to smiley det bedste man kan gøre med en hest der går op med forparten men tvivler med den "bagerste" del, er at zig zagge smiley ! aldrig lige op på en rampe! hvis den stopper så overtal den til at gå til højre når den gør det ROS!! og godbid, når den så har fået det så overtal den til at gå til venstre BARE den kommer op lidt af gangen til sidst føler den sig så tryg ved dig og omstændighederne at den går lige op.

Det var en metode smiley

Min snart 6 års DV Capella skal ha det på den hårde måde for hun er en af personlighed som skal møde sin overmand før hun overgir sig smiley vilje styrke..
    Så til hende har vi taget et nylon reb og bundet et robonsknob så det bliver en ring, den ligger vi så sammen og placere bag ørene trækker enderne ind under kæberemmen i grimen og UD gennem ringene der sidder på begge sider af "mulen" smiley så har du to "håndtag" en slags ekstra grime MEN som ikke kan springe (vigtigt) så har vi 10 - 20 m nylon tov med en pokkers kraftig karbinhage i af bedste kvalitet den ligger vi dobbelt på bommen forrest i traileren. karbinhagen klikker vi i "de to håndtag" man fik ud af rebet der var langt dobbelt. Ideen er at heste er følsomme i nakken, når det trykker overgir de sig og går frem, hvis de trækker til kan man holde dem og de vil ikke pådrage sig skader ved f.eks. grimen springer.
    Min hest skulle rykke max 5 gange i ½ time og hun har nu siden vi startede med denne metode gået lige op smiley hun skal bar ha "udstyret" på så ved hun det er lige op hun løber faktisk lige op i traileren nu smiley hun ved at hvis man ikke gør hvad man skal gør det ondt og man kommer ingen steder så det nytter ingenting smiley

det er det voldsomme måde - det ser voldsomt ud men det er effiktivt! det er netop ikke mere synd end hvis grimen springer og hesten falder bagover smiley

• #4   9. mar 2011 Ja, det var også bagbenene der drillede meget.
    -Men vi hat tænkt os at prøve noget HMS til næste gang.. Så stoler han mere på mig og så kan det jo være han bare stoler på mig og går direkte op smiley Har hørt det skulle være det bedste smiley

-Jeg tror jeg holder mig til HMS i første omgang, hvis det ikke virker vil jeg prøve din metode med din DV smiley

-Tak! smiley

• #5   9. mar 2011 er ked a det med skider hul i hms! smiley hvad er det tålmodighed ikke kan ? men man skal sætte navn på overdrevet tålmodighed .. (:

men ja den med min dv virker hvis hesten forstår det, hvis den reagere træls på det og ikke forstår meningen så er det ikke metoden smiley min Caprice kan ikke på den måde desværre og nu er vores trailer i stykker så får ikke trænet trailer læsning med mine to 2 års smiley men min fuldblod betegner jeg som næsten vænent til smiley
    '
    good luck

• #6   10. mar 2011 HMS: Hesten stoler mere på dig.. Og man får et godt forhold med hesten:) Jeg synes hms er meget vigtigt smiley

Ja, det nytter ikke noget hvis han ikke rigtig fatter hvad der går ud på. smiley

-tusind tak smiley

• #7   11. mar 2011 hmm hms i mit hoved er dem der rider bidløs, træner ALT fra jorden og for mig er det bullshit smiley

• #8   11. mar 2011 Ærgeligt.. For sådan er det ikke! (;
    Hesten har brug for det forhold til dig :))

• #9   11. mar 2011 har forhold til mine heste men går ikke op i at skal være hms det er kedeligt

• #10   11. mar 2011 Ok (:

• #11   11. mar 2011 Undskyld at jeg blander mig. Men jeg rider med bid og laver hms. man kan altså godt begge dele smiley

• #12   11. mar 2011 Lige præcis smiley
    -Hvis man laver hms betyder det ikke at det kun er det man gør med sin hest.. smiley

Kommentér på:
gider slet ikke! HJÆLP

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce