{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
646 visninger | Oprettet:

beholde hingst til avl eller ikke? {{forumTopicSubject}}

hej gruppe! smiley
ja jeg har en hingst der er et halvt år gammelt, så der er jo lang tid endnu, men tænker allerede på det nu for at kunne opdrage ham rigtigt. men jeg har overvejet om jeg skal beholde ham hingst. har er islænder uden stamtavle (muligvist halv shetter, men han er 110 allerede nu, så er ret sikker på at han er ren ishest ;)) ville det kunne svare sig at holde ham hingst?
- kan han blive godkendt i avlen uden tavle?

håber på hjælp smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  beholde hingst til avl eller ikke?
  • #2   3. mar 2011 nej, ville få ham kastreret, det er såå træls med pirat avl smiley

• #3   3. mar 2011 ja det var det jeg tænkte smiley

så bliver han kastereret som 2 års smiley

• #4   3. mar 2011 ja det var det jeg tænkte smiley

så bliver han kastereret som 2 års smiley

• #5   3. mar 2011 Fornuftigt at kasterere:-) Der er ikke megen efterspørgsel på blandingsponyhingste til bedækning, og hans liv bliver også nemmere og mere harmonisk som vallak:-)

• #6   3. mar 2011 Selv hvis han er ren og skulle have bedækningstilladelse så skal man først og fremmest være sikker på hvem forældrene var og få DNA prøve og dispensation for at få stamtavle.
    Faren skal været kåret og så skal din hingst til kåring for at kunne blive godkendt hvis han er god nok.

Så det ville være nemmest og billigst at kasterere smiley

• #7   3. mar 2011 , vi kasterere smiley

• #8   3. mar 2011 Fornuftigt at kastrere smiley
    Jeg ville dog gøre det nu her, istedet for at vente til han bliver 2 år. Kan ikke se nogen grund til at vente når først beslutningen er taget. Jo mere udviklet han får lov at blive jo større risiko for komplikationer vil der være ved kastrationen.
    Det er det optimale tidspunkt fra nu af og 1-2 måneder frem. Det er lyst så han kan være længe på fold, og det er endnu så koldt at der ikke er for mange fluer.

• #9   4. mar 2011 Anna F: tak for svaret, jeg har gode erfaringer med at vente til de bliver 2 så det er helt sikkert det jeg gør smiley

• #12   6. mar 2011 stald yukon, jeg kan godt lide drengerøvene som skal sættes igennem engang imellem, så jeg syntes at det kunne fære fedt at have ham som hingst eftersom han er meget slitte og rolig nu smiley men self. også til lidt avl. men jeg ved at det er stressende hvis der går en hoppe forbi ham og han ikke kan få lov, så det var derfor jeg spurgte om det var fornuftigt smiley

Pernica Foto: min dyrlæge tager hverhen mere eller mindre for at kastere en hingst på grund af alderen. og jeg har udelukkende haft gode erfaringer med at kasterere når de er 2 år og jeg vælger at holde dem hingst til da for at de kan sætte de sidste muskler og for at jeg føler at jeg får lidt mere hest, for mig kommer det 100% an på hvordan hestens sind er i forhold til hvornår den skal kastereres. og han er kun ½ år lad nu lige stenene falde ned først.

• #13   6. mar 2011 tak tråd starter, jeg venter, ud fra det her, med at vourdere ham til han er omkring to år smiley

• #14   8. mar 2011 der er absolut INGEN grund til at vente med at kasterere, det er synd for hesten at den skal have hormononelle fustrationer bare fordi du vil vente.

desuden er den selv en ukendt blanding der ikke burde vaere blevet lavet.... den vil hvis du beholder den som hingste kun bidrage til endnu mere pirat avl, som vil vaere med til at beholde priserne paa heste helt i bund.... den kan ikke optages i noget forbund, saa der kan ikke udstedes nogen form for parpir paa afkom, og disse vil igen bidrage til endnu flere uoenskede heste.

hvis du vil have avlshingst saa koeb dig en plag af god afstamning, og smid 100000kr efter af faa den godkendt... det du taler om er IKKE AVL MEN FORMERING, der er en STOR forskel.

der er saa rigeligt med uoenskede heste rundt om i verden, koeb et af disse foel for slagtepenge hvis du bliver foel skruk.

• #15   8. mar 2011 Jane S: jeg ved ikke om du har læst det andet, men igen så har jeg UDELUKKENDE HAFT GODE erfaringer med at vente til den er omkring to år. jeg stilte et spørgsmål som du besvarede, og tak for det, men allerede efter et par besvarelser besluttede jeg mig for at det var forkert at beholde den som hingst og besluttede mig for at kasterere den, det er HELT op til mig og dyrlægen i samarbejde at beslutte hvornår kasterationen sker.
    tak for din besvarelse.

• #16   8. mar 2011 det er nu bevidst at der er INGEN forskel i muskelsaetninger paa vallak? hingst hvis man kasterere under deres 4 leveaar... saa dine begrundelser for at vente holder ikke i retten saa at sige

• #17   9. mar 2011 det ved jeg godt.
    men jeg ved ikke hvad du mener med under deres 4 leveår?? han blir kastereret som 2 årig??

• #18   11. mar 2011 jeg mener at hvis den ikke er hingst til den er MINDST 4 aar gammel, saa har det INGEN betydning for muskelsaetning mm om de er kastereret som 6 mdrs eller 3.5aars.

• #19   11. mar 2011 nå, tak for hjælpen det vil jeg tage op til overvejelse.

• #20   19. mar 2011 jo hurtigere du kastrere ham jo bedre... så vil han bruge sin energi på at vokse i stedet for at være hingstet...iog det kan også gi problemer senere... hvis han tror han er hingst...ikke sikkert det gør.... men det kan... og vigtig er klart at der næsten ingen fluer er

• #21   19. mar 2011 t O: diskussionen er afsluttet og jeg har bestemt mig og som sagt (mange gange) så har jeg aldrig oplevet komplikationer med det men jeg vil self. overveje jeres forslag.

Kommentér på:
beholde hingst til avl eller ikke?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce