{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
567 visninger | Oprettet:

han vil ikk stå stille {{forumTopicSubject}}

hej. jeg er begyndt at ride meget tur på min hest. men nogle gange kommer der jo biler på vejene, og undre mig at han ikk har lært det inu. han vil bare ikke stå stille, han er ikke bange for bilen eller noget, han vil bare fremad. men vis jeg står ved siden af så står han helt pænt. men lige så snart jeg sidder på ryggen af ham tripper han hele tiden
-hvad skal jeg gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  han vil ikk stå stille
  • #2   14. feb 2011 når du sidder der og venter på bilen så læg mærke til om du husker at få givet efter på ham.

• #3   14. feb 2011 det gør jeg. jeg giver efter.

• #4   14. feb 2011 og når den såt går frem igen hvad gør du så

• #5   14. feb 2011 klemmer med benene. tager stille fat.

• #6   14. feb 2011 Klem med ben = fremad ?? Du skal være MEGET påpasselig med dine signaler.. Brug sædet..

• #7   14. feb 2011 Sid tungt i sadlen, spænd mavemuskler og klem evt med de øvre lår muskler, altså ikke knæ smiley Hver gang han står stille, bare et micro sekund, så husk at slippe tøjlen det er hans belønningen for at stå stille, det er svært smiley
    Tal til ham med lav beroligende stemme..

Hvis du øver med klikker så tag den med på tur og beløn med den når han står stille...

• #8   14. feb 2011 fortsæt når der kommer en bil lad ære med at stoppe

• #9   14. feb 2011 ja og så sparker han blien eller noget i den retning:). og hvem skal så betale?

• #10   14. feb 2011 Når du stopper han/ tager fat i han, gør du ham opmærksom på at der er noget han skal være bange for

• #11   14. feb 2011 mich>> det er noget sludder... et stop signal er ikke et fare signal, men et "nu skal vi ikke længere" signal.

inden du rider ud på vejen skal du have trænet stop signalet, og det skal sidde lige i skabet, så den stå lige så snart den får besked på det, og bliver stående indtil den får besked på andet

• #12   14. feb 2011 jeg giver altså mich ret, hvis du stopper hesten fordi der kommer en bil, er det fordi du fortæller hesten at bilen kan være farlig. det er jo også præcis derfor du stopper hesten, fordi du er bange for at hesten vil sparke bilen, derfor fortæller du bil=fare (:

men alligvel skal hesten jo stå stille når du beder den om det, lige meget om der kommer en bil eller ej, så ja ville nok træne det hjemme så det ikke gør noget at hesten går lidt frem. Du stopper simpelthen hesten, så snart den går frem stopper du den igen, og får den til og gå et skridt tilbage. Gør det dog ikke for længe af gangen, så ender i bare med og blive uvenner (: held og lykke!

• #13   14. feb 2011 Det noget sludder det i siger med at hesten bliver bange!
    Det er et signal på at vise at den skal accepterer det der kommer.
    Er en hest bange for noget og gerne vil se det trækker i så videre eller lader i den lige snuse til det så den faktisk ved wha det er ? ja jeg lader den altså snuse for det er faktisk sådan at jo mere du forhaster dig forbi noget jo mere undre hesten sig og tænker, var der noget farligt der.
    DET er MIN mening..

Ville helt klart mene du gør det korrekte ved at klemme med lårene og sige prrrr eller stop (hestens navn) sætter sig tungt i sæddet og bare giver efter i tøjlerne. du gør helt klart det rigtige smiley

• #14   14. feb 2011 Mie M

Hesten kan ikke tænke på den måde, fordi du tænker sådan, at bilen er lig med fare fordi mennesket synes vi skal stoppe...

Heste er flugt dyr og de vil hellere flytte sig væk fra farlige ting end at stå stille, derfor giver det mening at man får dem til at stå, når der er noget farligt, altså vi skal ikke løbe/gå, men stå da, der ikke er noget at være bange for...
    Det lyder lidt baglæns, men det virker smiley

• #15   14. feb 2011 kan forstå hvad i mener, men i kan på ingen måde bare udlukke hvad jeg siger, tænk på når i rider på jeres heste, hvis hesten ser noget den er bange for stopper den op vil ikke gå videre, dette har der da i hvert fald været meget debat om herinde, så lad vær med og sig at jeg tager fejl bare fordi vi har flere forskellige meninger.

ikke for er være ond, men synes ikke det kan være rigtig at i ligefrem siger det er sludder det jeg skriver, i ved alle lige så godt som mig hvor mange forskellige meninger der er herinde på hestegalleriet(:

• #16   14. feb 2011 Mie M

Ja den vil ikke gå videre, men hvad sker der så?

Den bliver højst sandsynligt ikke stående for evigt, enten vil så vil hesten beslutte at der ingen fare er og gå videre (evt med lidt prusten), prøve at flygte eller så vil du som rytter prøve at få den i gang med af de to førnævnte resultater som resultat...

Det der sker, det er at hesten gør sig klar til at flygte, hele systemet gør sig klar til flugt og hvis du kunne mærke din hests hjerte så ville du kunne mærke at det slår betydeligt hurtigere og at dens adrenalin niveau er helt oppe at ringe...

Dette har ikke noget med rytteren at gøre, sådan er hesten fra naturens side, hvis man kan udnytte det med at hesten står stille inden den løber, og får den til at blive ved med at stå stille og ikke give den det valg at flygte, så vil den lære at der ikke er fare på færde, men at man godt kan forsætte...

• #17   14. feb 2011 jeg er fuldstændig ligelgad med hvor mereget du skriver til mig, det ændrer jo ikke min opfattelse, det gør mig egentlig bare mere stædig.

Jeg mener stadig at hvis man bare lader hesten gå videre, som om bilen er det mest naturlige som hvis den skulle forbi en sten, så opfatter hesten ikke at bilen er noget der ville kunne betyde fare, og jo hesten kan godt sætte 2 ting sammen, hører den man kommer ind med en spand i stalden, tænker den med det samme at nu skal den have mad. Hvis man stopper hesten fordi man er bange for den vil sparke bilen, så siger man jo netop til hesten jeg er bange for du sparker bilen, derfor vil jeg have du skal stå stille.

men det er også lige meget hvad vi hver især tænker, jeg kom med min hjælp, så kan man jo vælge den eller lade vær, jeg skrev ikke for at en anden skal begynde og belære mig om mine metoder.

• #18   15. feb 2011
    Mie M

He he, ja okay belærer nu ikke, det kaldes at diskutere...

Det kunne jo ske at du lærte noget nyt istedetfor bare at blive stædig...

• #19   15. feb 2011 Jeg kunne ikke være mere enig med mie

• #20   15. feb 2011 vil det sige at hver gang vi laver en parade, så fortæller vi hesten at det her er farligt og at den bør blive bange?

• #21   15. feb 2011 Nej.
    Men vi lære jo at når vi laver en anholdning på tøjlen skal hesten jo være opmærksom

• #22   15. feb 2011 ja men opmærksom på hvad?

• #23   15. feb 2011 Mich & Fønne ;}<3

Så hver gang vi laver en parade, så skal hesten være opmærksom på noget, den ved bare ikke hvad?
    Opmærksom på næste øvelse på tegn fra os eller på dens omgivelser?

Hesten skal da gerne være afslappet i en parade og stå stille, det ved jeg da feks også at de bruger inde for western, der skal hesten da nærmest helst se så afslappet ud som muligt og ikke stå og trippe rundt i en parade alligevel er den dog altid klar til næste øvelse uden at være anspændt...

Kan godt se, hvor i vil hen med at man skal gå forbi ting, som om det ikke betyder noget..
    Det er bare ikke altid det virker...

Når man beder hesten om at stå stille, så fortæller man den at der ikke er noget at være bange for, at vi ikke skal flygte, men stå...

Man kan rigtig nok øve noget ved at feks at gå forbi det rigtig mange gange og så være afslappet og ikke belønne hesten med flugt, men få den til at gentage øvelsen til den går forbi stille og roligt...

Igen det kommer an på hesten og hvordan den er...

Jeg kan ikke se, hvordan en parade skulle gøre en hest mere opmærksom...
    Det er jo ikke som om, man skal sidde og klamre sig til tøjlerne så hestens mundvige er oppe omkring dens øjne, ihvertfald ikke i min verden smiley

(link fjernet)

Kommentér på:
han vil ikk stå stille

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce