1.249 visninger
|
Oprettet:
Hjælp min hest sparker! {{forumTopicSubject}}
heii min hest er begyndt, og sparke ud efter mig når jeg skal op på ham. Her de sidte 2 måneder har jeg måtte kæmpe en kamp med og komme op på ham, ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre? nogen der har et godt råd?!! (:
jul 2006
Følger: 64 Følgere: 161 Heste: 4 Emner: 276 Svar: 1.733
jan 2011
Følger: 93 Følgere: 147 Heste: 10 Emner: 13 Svar: 513
Hvis det ikke hjælpe, skal han til dyrelæge ^^
feb 2009
Følger: 74 Følgere: 99 Heste: 15 Emner: 1 Svar: 11
okt 2009
Følger: 26 Følgere: 23 Heste: 5 Emner: 24 Svar: 88
Katja: han har lige fået en ny sadel som passer ham 100 %
Margrethe: ja det vil jeg så prøve, håber bare det er en fase han skal igennem med det sparkeri for er ved og blive sindsyg af det sparkeri.
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 255
okt 2009
jul 2009
Jaa det tager noget tid, men det virker! Jeg gjorde det med min den gamle, og han forstod det efter lidt tid.. Han skal bakke LIGE i det han sparker ud efter dig! Hvis han ikke bakker, klapper du ham på bringen så han forstår at han skal gå bagud!
Men jordtræning mener jeg at du skal gå lidt rundt (med hans udstyr på osv) også gå rundt i ridehuset eller hvad det nu er, også prøve at komme op på ham! Sparker han, skal han BARE TILBAGE MED DET SAMME! Fortsæt sådan indtil da! Når han så ikke sparker mere, roser du ham for hver gang!
Husk nu - han kan have glemt det fra gang til gang, men så bliver du abre ved med at øve det! Til sidst, er han så god som ny igen Det hjalp på min
okt 2009
aug 2006
Følger: 61 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 253
og nej det er ikke synd for den, saadan er det jo os i "heste verden".
aug 2006
aug 2006
aug 2006
okt 2009
Maria: tak fordi du er så forståelig
aug 2006
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.739
jan 2010
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 30
aug 2006
jun 2008
-Sådan fungerer hestens hjerne
af Andrew Mclean.
Enhver der interesserer sig for heste bør have kendskab til hestens hjerne, eftersom det hovedsageligt er den vi arbejder med, når vi træner heste. Hestens hjerne vejer ca. et halvt kilo og er højt specialiceret til det, hesten har brug for. Derimod har heste ikke evnen til at ræsonnere, fantasere eller hævne sig.
Hestens hjerne har fra tidernes morgen udviklet sig til at være ekstremt effektiv, fordi den er et meget "dyrt" organ at vedligeholde, hvad foderenergi angår.
For et dyr som hesten, der ikke alene er græsæder men også et dyr der har udviklet sig til at leve i områder der er præget af kulde eller tørke, er der ikke næringsoverskud til at forsyne unødvendige nerveceller.
En højt udviklet pandelap, som hos mennesket er sædet for ræsonnement og abstrakt tankevirksomhed, og som er resultatet af vores egen unikke evolution, findes kun i en vis udstrækning hos menneskeaber og delfiner, ellers ikke hos andre dyrearter. For et dyr der lever af at græsse, er evnen til at kunne ræsonnere for kostbar en luksus, som det ikke har brug for. Der er ikke plads i hestens hjerne til ekstreme følelser som euforisk kærlighed eller indædt had. Der er heller ikke plads til fantasi, glæden ved musik eller poesi, til hævn eller massemord. Der er ikke plads til, og heller ikke behov for, moral eftersom instinkter tjener hesten meget bedre.
Hesten består med glans de eksperimentelle tests, vi adfærdsforskere udsætter den for: dens enorme hukommelse og evne til at diskriminere, dens evne til at vælge den løsning ud af mange forskellige, som resulterer i en belønning, dens evne til at generalisere, at lære ved forsøg-fejl fremgangsmåden, ofte efter kun et forsøg, og at associere signaler eller tegn til bestemte begivenheder.
Ifølge de fleste adfærdsforskere omfatter hestens verden imidlertid ikke evnen til at ræsonnere. Empirisk erfaring viser at hesten kun har lidt indsigt i sin instinktive adfærd, hvilket måske forklarer hvorfor en hest kan være fast besluttet på at ville skade sig selv. Hvorfor forsøger en hest ellers at skade sig selv ved at trække tilbage, når den står bundet til en pæl, at kaste sig voldsomt rundt i en trailer eller bogstaveligt talt at styrte imod solide genstande, lukkede døre og lign.? Det er ikke så mærkeligt at vi ofte mener, at den slags heste er direkte 'gale'. Hestens manglende indsigt er årsagen til, at den ikke har nogen fornemmelse for 'form'. Den kan ikke indse at en lille hvid pony, som den aldrig har set før, også er en hest, eller 'forstå' udseendet af et æsel eller en stor hund. Hestens manglende indsigt er grunden til, at den bliver stående ude i regn og blæst i stedet for at gå ind under det halvtag, du så venligt har bygget til den. Først efter at den ved et tilfælde finder ud af, at det er behageligere at stå inde under det, begynder den at vælge halvtaget for at få læ.
Ikke brug for ræsonnement
Under naturlige forhold har heste aldrig haft brug for evnen til mere kompliceret tankevirksomhed som fx at ræsonnere, fordi, som Budiansky udtrykker det, i modsætning til mus løber græs ikke væk og gemmer sig. Faktisk var moder natur venlig over for græsædende dyr ved ikke at give dem indsigt i deres instinktive adfærd. Under naturlige forhold står heste, zebraer eller wildebeest altid på menukortet. At have indsigt i at det er tilfældet og hele tiden at skulle være bekymret, især hvis du var lidt langsom, hvis du var ung, syg, halt, hvis du havde et føl eller blot det at det var nat, ville drive dig fuldstændig til vanvid. Bob Bermond, som forsker i bevidsthed, udtrykker det endnu tydeligere: at være i stand til at ræsonnerende og at forestille sig noget, sådan som mennesker er i stand til det, har en enorm maladaptiv bagside, idet det gør det muligt for os at projicere og at forstærke vores værste frygt og at udvikle psykotisk adfærd. Han siger, "Forlængelsen af følelser er et velkendt fænomen hos mennesker, og psykologiske forsvarsmekanismer såsom fordrejning, fortrængning og projicering ville fx ikke kunne foregå uden dette fænomen". Selvom det kan forekomme at heste ser spøgelser omkring ethvert hjørne, er det ikke fantasi der spiller en rolle i deres adfærd.
Hjernen delt i tre
Pattedyrs hjerner er det mest fantastiske af alle organer, og deres basale opbygning er ret simpel. Hjerner kan opdeles i tre dele, den basale del, den mellemliggende del og den ydre del. Funktionen af den basale del er hovedsaligt at regulere kroppens funktioner, såsom at regulere indholdet af ilt, vand og næring i kroppen. Mellemhjernen tager sig af instinktiv adfærd såsom fødesøgning, fødeoptagelse, seksuel adfærd, flugtadfærd og socialadfærd. Hesten fødes med et færdigt "program" for alle de instinktive adfærdsmønstre, den vil få brug for igennem hele livet. På en måde har denne del af hjernen en færdiglavet intern struktur af hestens ydre verden. Nervebanerne er forudbestemt.
Hesten fødes med et motorisk program for at gå i skridt, i trav og i galop, for at lave changement, at patte, at blive bange for bestemte former, at være ekstra forsigtig omkring vand, huler og grøfter, og for at parre sig senere i livet. Den ydre del af hjernen, hjernebarken, benyttes hovedsaligt til at lagre indlært information, altså hukommelse, samt til at udføre forskellige processer. Som ethvert hestemenneske ved, har heste en fotografisk hukommelse. Hukommelsen lagres intakt. I modsætning til menneskets hukommelse, som ændres og sløres af lignende hændelser der kan være sket tidligere eller senere, fremkalder hesten kun sin hukommelse, når den samme stimulus (fx et bestemt synsindtryk) er til stede. Af den grund er hestens hukommelse meget mindre udsat for at forvrænges. Hvis noget ændres i landskabet, bliver hesten først mistænksom, derpå vænner den sig til ændringen og til sidst opdaterer den sin hukommelse om landskabet.
De tidlige stadier af hukommelsen (eller rettere de lærte reaktioner eftersom hukommelse hos heste mest består af adfærdsreaktioner) lagres i hjernen som spinkle nervebaner og netværk. Jo mere den samme reaktion gentages i forbindelse med den samme stimulus, desto mere etableret bliver nervebanen. En nervebane er en række af nerveceller der er knyttet sammen med nerveforbindelser (de såkaldte synapser). Ved hver nerveforbindelse findes et utal at andre forbindelser, men når en bestemt forbindelse er veletableret på grund af mange gentagelser, er det denne bestemte forbindelse der altid vælges først. Det er hukommelsen i synapserne der sørger for at en nerveimpuls altid fører hen til de nerver, der giver den ønskede reaktion. Efter et passende antal gentagelser dannes et stabilt adfærdsmønster eller en vane. Hos pattedyr kan indlærte adfærdsreaktioner modificere instinktiv adfærd og derved hæmme eller forstærke instinkterne. At springe til side for noget skræmmende er nøjagtig en sådan reaktion: en adfærdsreaktion der er blevet forst&a
aug 2006
- men det kan godt være du har en anden mening, men jeg siger bare at den er kommer i teenagealderen og at det er ren flabethed, og at den bare skal have en ordentlig en hvis den gør det , fordi saadan er det os i hestens verden, der får de jo os et ordentlig los hvis de sparker alfa hannen ude på folden eller et eller andet ;). og man skal jo have magten over sin hest eller så kommer det jo til at blive farligt ;).
jun 2008
aug 2006
jan 2011
jul 2009
Maria: Skriv til mig, hvordan det kommer til at gå ;-)! Er meget spændt!
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Til jer der skriver at hesten ikke har hjerne til at tænke på at være fræk, så tænk lige over hvad den gør med alt muligt andet? Så kunne vi jo aldrig uddanne vores heste, hvis ikke de havde stor hjerne nok til at kunne huske det..
jul 2009
Hendes hest er ikke gammel nok til at vide hvad der er rigtigt og hvad der er forkert! Da den ikke kommer fra naturen, men højst sandsynlig er avlet, ved den ikke hvad der sker i naturen med vilhestene!
Man straffer ikke en hest med pisk! PUNKTUM! Den vil da få en dårlig oplevelse med pisk og rytter også risikere du bare at hesten bliver mere eller mindre ødelagt, også er det også tillidsøvelser!
MAN STRAFFER IKKE EN HEST! hVERKEN MED PISK, SPORRE, TÆV, ELLER NOGET SOM HELST! Og slet ikke en unghest! Man skal bare OVERHOVEDET ikke gøre det!!
Det er mishandling, og det er ulovligt!!
aug 2008
Jeg ville heller ikke bruge pisken, da det som du selv skriver, et hjælpemiddel.
Min unghest er 4 år, og jo, han tænker sgu langt nok til at bide mig. Og når han så får at vide at han ikke må, så stopper han også. Ergo de kan godt tænke så langt.
jun 2008
jul 2009
Vold løser INTET! Heller ikke på en hest, selvom den er større end os! Heste har også følelser, og har i den grad flere nerver og større mulighed for at blive pisse nervøs og bange! Hvem vil have en hest som er det? jaa jeg spørg bare?..
Ingen! Ingen skal nogensinde slå en hest, og det er et princip for mig, at hver gang nogen slår sin hest, både med det ene og/eller med det andet, går jeg hen til dem og siger de skal stoppe, og advarer dem imod at hvis de fortsætter, pisker jeg dem! Så kan de se hvordan det er! Har prøvet der var en som bare fortsatte, jeg tog hendes pisk og slog hende på låret, også kastede jeg hende pisk ad helveds til! Lige siden har hun ikke gjort det! Man slår ikke en hest! ALDRIG!
Det er ALDRIG hestens fejl heller! 99% af alle fejlene er fuldstændig din egen skyld! Også uden du tænker over det! Det er ALDRIG, og jeg gentager, ALDRIG hestens skyld!
synes du skal overveje nøje om du er det rette hestemenneske, for du får det virkelig til at lyde som om din hest får nogle klap! Og det er ikke retfærdigt!
btw? JO! Det er mishandling at slå sin hest! UANSET HVAD! Man slår ikke på et dyr, som faktisk ikke lige pt ved hvad der er rigtigt og hvad der er forkert! ERGO, er det mishandling!!
jul 2009
Du svarer heller ikke ligefrem selv pænt tilbage?..
Se hvordan DU lyder nedladende, med dine såkaldte ''råd''?! Det der er uforskammet, og uopdragent! Også kan du sige hvad du vil, men hvis du skal være sådan der, så lad helt hver med at skriv her? Ingen har bedt dig om at skrive sådan ngoet, undskyld sproget, LORT! Så hver så venlig at forlad ''debatten'' hvis du ikke kan styre dine såkaldte meningstrængsel!
aug 2006
- den behøver skuda ikke og komme helt fra naturen af for at vide hvordan et flok system fungerer, den har vel sin egen lille "flok" ude på folden , og der har de jo en der bestemmer. så er det måske os synd for den når en anden hest sparker den ude på folden eller hvad?.
aug 2006
okt 2009
aug 2006
jan 2011
okt 2009
aug 2006
jan 2011
Man skal aldrig kombinere pisk/spore mm. med fejl etc. Hvor så hver gang man bruger hjælpemiddlet, tror hesten den har gjord noget forkert! har jeg skåret det ordenligt ud nu'?
okt 2009
aug 2006
camilla: nej nemlig, en hest bliver jo ikke bange eller nervøs når det er man lige sjatter til den :). men i andres øjne er vi jo saadan nogle store dyremishandlere når vi gør det ;). haha,
okt 2009
jan 2011
Fatter du det ikke? når hesten sparker ud efter hende forfa'en
Er du 100 på at en hver hest ikke bliver bange eller nervøs? Kom ud og rid min 3årige vallak! og brug pisk tak! du bliver smidt af inden du svinger benet op over ryggen på ham!
Camilla H
Det er ikke latterligt? sig det til hesten? den kombinere tingen, ikke jeg?
"en hver heste kan tåle et lille klap" - det kommer an på hvordan 'lille' er?
Det kunne da godt være du bruge alle dine krafter? ingen af os som ikke kender dig, ved hvordan du kombinere 'lille'?
aug 2006
haha nej , det er jo ikke fordi man står og gennem banker den og bare lægger alle sine kræfter i og saadan :). de skal lige tænke på at det er et dyr der vejer 550 kg næsten og vi vejer 50-70 kg, så det er jo os begrænset hvor meget de mærker det når vi sjatter til dem :). hahahhah hvor er de latterlige :).
okt 2009
aug 2006
- hehe nej satme nej, jeg gider sku ikke tage ud og ride din 3 års, jeg har sku nok i min egen unghest, og nej den kan sku heller ikke blive redet med pisk på.;). så knyt lige sylten trunte ;).
jan 2011
Nu må jeg le! Jeg siger blot min mening, men hvis vi køre med det tog såøh..
Jeg ved sgu ikke om Camilla står og gennembanker sin hest? det kommer an på hvordan HUN kombinere lille?
Du skal joh også lige tænke på alder/race/personlighed, når du skriver 'sjatter' til den? Og hvor man 'sjatter' til den henne?
okt 2009
aug 2006
- hun fatter jo ikke en skid, et lille klask er et lille klask, men det er jo nok svært og forstå os dyremishandlere ;). hahah.
jan 2011
Jeg har på intet tidspunkt skrevet at den sparkede ud med forbenene? anede ikke en hest kunne det? oo"
Jeg har dsv. læst hele samtalen igennem.. *gab* du skriver joh næsten det samme hele tiden?
Jeg siger intet! jeg SKRIVER! (:
okt 2009
jan 2011
aug 2006
aug 2006
jan 2011
Fint at høre at hun har fundet en løsning på det (:
Men ville nok heller høre det fra hende, end en hmmm.... fint ord? oo" end en rapkæftet "jeg ved alt" pige (:
Du aner ikke hvor gammel jeg er og hvor jeg bor (:
okt 2009
jul 2009
Det er JER som er latterlige ikke os! Vi prøver sq bare på at hjælpe dig! Så synes ærlig talt du skal være glad for at vi gider spilde vores tid på DIG?!
aug 2006
jan 2011
STOP MED AT OPRETTE EMNER! Da i nok allerede kender svaret (: eller det gør Maria ivertfalut (:
jan 2011
Er man 14, hvis man er født i 1994? nej, dsv ikke (:
aug 2006
okt 2009
jan 2011
14? hvor får du det fra??? du ved joh alt.. Så burde du jo vide at jeg ikke har udfyldt min fødselsdato helt? er du altid så ondsvag at høre på?.....
Hehehehehehehehehe! har man hørt en loppe gø?
Nå? så du har været 14 år! oo" godt for dig var (; så har vi noget til fælles!
okt 2009
jul 2009
Uanset min alder, er jeg åbenbart MEGET mere moden end dig! FÆRDIG!
I er simpelthen SELV for latterlige at høre på, og det er til at brække sig over!
Camilla, jeg skal ikke bæande mig udenom, da du/i sidder og siger at det er iorden at slå sin hest?! Det er synd for jeres stakkels dyr, og I burde straffes på samme måde, eller have taget jeres heste fra jer!.. I er da simpelthen for udmodne??
I skal ikke oprette emner herinde, hvis i ikke kan holde det i en ordentlig tone, og på en ordentlig måde! P U N K T U M !.
aug 2006
okt 2009
okt 2008
Følger: 32 Følgere: 28 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 18
- men når du stiger og så prøv at bakke den op i et hjørne og stig på på den måde, det plejer jeg at gøre hvis min driller.
held og lykke, det kan blive en lang sej kamp
aug 2008
Du får sgu ikke bildt mig ind at en hest ikke kan tænke så langt. Det ved jeg godt alle de kloge mennesker mener, men det gør jeg altså ikke. Inden du overhovedet begynder at udtale dig om mit forhold til mine heste, så vil jeg gerne have at du sætter dig ind i tingene. Lige nu har jeg for eksempel droppet at ride min hest, da hun ikke vil have rytter på, højest sansynligt på grund af ondt i ryggen, og det skal vi ikke diskutere!
Jeg ville aldrig begynde at slå på min hest, men jeg vil vædde med at du ikke kan spille engel og sige du ALDRIG er kommet til at slå din hest.
Børn kan jo heller ikke tænke til at drille fra de er små. Måske kan de også være 'uartige' og vi må fortælle dem hvad de må og ikke må. De kan forstå vore sprog. Ved heste er vi nødt til at bruge kropssprog, og hesten må derfor lære at bide og sparkemetoden bliver straffet. Vi straffer dem jo ikke for at puffe lidt til os i ny og næ!
aug 2008
Hvis den der var til mig, så vil jeg fandme godt have at du enten sletter den del med at jeg mishandler mine heste, eller ihvertfald begynder at sætte dig ind i situationen før du udtaler dig om mit liv!
Jeg gider ikke engang kommentere noget der er så lavt og latterligt!
jul 2009
Sådan som du skriver det, lyder det som om du slår din hest?.. Og det er BARE ikke iorden! FÆRDIG! Seriøst?, du er da lidt selv for latterlig når du skriver at det er OKAY?! DET ER IKKE OKAY! og det bliver det ALDRIG!!
jul 2009
jul 2009
Endelig en som viser en smule respekt for det dyr, som faktisk lader os komme op på deres ryg og bede dem om uvante ting!
sep 2008
Følger: 70 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 81
Min hoppe som er 10 år, hun begyndte for et lille år med at stejle, bukke, sparke, løbe osv. som en rigtig slem unghest. JEg fik af vide fra forskellige folk, at det eneste der var at gøre var at se heste an. Se om den har vrede i øjnene eller om den gør det for sjov. Læg mærke til de typiske tegn ørerne og humøret. Min hoppe hun stoppede, det eneste jeg gjorde var at bliver ved med at forsøge og hver gang hun prøvede at sparke ud efter mig, stillede jeg mig helt op ad hende lod hende bliver færdig med at skabe sig og på en måde lod som om hun ikke gjorde det. Det virkede fordi da hun ikke fik skæld ud eller blev stået, som medfører de bliver bange og nervøse. Da hun fandt ud af hun ikke fik noget ud af det, stoppede hun. Og jeg har selv to ung hest, og de har aldrig løftet en hov mød mig. (kun mod min mor ;-)) men jeg bruger den samme måde til dem.
Og hvis man er ude i at de er vrede, bange eller nervøse, så kan man fx bruge kamille te det er beroligene og varmen hjælper på angsten.
Håber noget af det kunne bruges
sep 2008
sep 2008
sep 2008
sep 2008
sep 2008
jul 2009
Det skal ikke slås, og det er jeg da glad for at TO mennekser herinde kan se!
Din metode, lyder også SUPER god, problemet er bare om ejer af hesten tør gøre dette..
jul 2009
aug 2006
aug 2006
aug 2006
aug 2006
aug 2006
sep 2008
- Du har ingen respekt for din hest hvis du slår den.
aug 2006
jul 2009
Synes også du skal tage et kig på mine drenge, se hvor GLADE og TILFREDSE de ser ud! OG DE ER UNGHESTE! Der er ingen, og absolut INGEN, der skal ødelægge de to med piske og spore! Se hvordan DIN EGEN har det, næste gang ud kommer i stalden! Det kan godt være du TROR den har det godt... Men ved du hvad?.. Det har den garanteret ikke!
Frida: Nej alle kan bestemt ikke blive enige, men er 100% på at LANGT de fleste ville give os ret i at man ikke slår sin hest! UANSET HVAD :-)!
Annika: Synes ærlig talt ikke du skal bruge din tid på hende, hun er en møghamrende updragen unge, som selv burde have nogle tæsk med en pisk, så hun kan se hvordan hendes hest har det! IGEN, magen til flabethed skal man sq' lede længe efter!!
- Det er trist nogle i den her verden mener det er iorden at straffe sin hest med pisk
jul 2009
I STEDET FOR: voksne mennesker
aug 2008
Jeg behøver ikke beviser noget over for dig!
Og nej, jeg slår ikke min hest, da den er nervøs hvis man kommer til at løfte armene. Og du behøver ikke begynde at anklage mig, og sige det er fordi den er blevet slået, for jeg har aldrig slået den krikke.
Derudover har jeg givet min plag et par klask, det er jeg ikke bleg for at indrømme, da jeg ikke finder mig i at han losser mig.
Ellers så nej, så slår jeg ikke mine heste.
Pas nu på at fluerne ikke også begynder at mishandle dine heste.
jul 2009
aug 2008
Jeg kan nu godt se det er en latterlig diskussion vi har gang i, og jeg har respekt for at du ikke gider høre på det, så jeg smutter nu (:
Til jer andre, pas nu på med at i ikke anklager andre for at mishandle deres heste, bare fordi vi ikke har samme holdninger.
Ja, jeg ved godt jeg selv har hidset mig op, derfor forsvinder jeg nu, før det bliver for alvorligt.
Hvis i vil diskutere videre, så må i skrive på PB. Jeg svarer gerne.
jul 2009
aug 2006
jul 2009
sep 2008
Hvis du slår din hund igen, igen og igen fordi den gør, så på et tidspunkt bider den ud efter din hånd når du nærmer den.
Og det sammen med en hest, hvis du bliver ved med at sparke eller slå den fordi den sparke. Så på et tidspunkt sparker den før du når at reagere.
- Tænk over det
jul 2009
vi har en ude i vores stald som slår ud efter sin hest.. NU bider han når vi trækker ham og og bider efter os på staldgangen.. vi er nød til at lukke ind til hans boks nu.. og det er sq synd!!
sep 2008
jul 2009
sep 2008
jul 2009
Hjælp min hest sparker!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside