11. jul 2009 Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 255
3 UNGHESTEPROBLEMER o;! {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg har lige pt tre unghesteproblemer på hver sin hest! Mine tre ungheste står med et til to/tre problemer hver! Det irritere mig og aner simpelthen IKKE hvad jeg skal gøre :(.. Ville håbe i kunne hjælpe mig lidt!
Hoppeproblemet:
Min lille ponyhoppe, Øffe, vil overhovedet ikke arbejde for mig mere Når vi er i ridehuset tér hun sig helt vildt! Ryster hovedet, bukker, halv-stejler osv osv hver gang jeg prøver på at få hende til at lave noget! Jeg ANER ikke hvad jeg skal gøre? Hun er godt nok kun 4, men alligevel? Hun plejer at være SUPER god?? DEt gør mig ked af det! HVAD SKAL JEG GØRE?!
Hendes andet problem:
SADLEN! I starten, da jeg fik hende, gik det fint med at lægge sadle på men nu? nu tonser hun rundt i spiltorvene, sparker og bider ud efter mig.. Er sadlen for lille eller hvad kan problemet være? Synes i jeg skal få en sadlemager til at kigge på det eller?.. Altså når jeg så har fået gjorden i første hul, er der INGEN ting andet end at hun lige løfter hovedet.. Men har hun ondt i ryggen eller hvad kan det være :(?
Vallakken:
Min vallak, Lillemanden aka Zaphir, vil ikke spise al sin hø?! Det plejer han normalt at gøre?.. Men NU, tværer han en kavrt del - halvdelen af det ud i boksen UDEN at spise det?.. Han spiser al sin foder og noget af høet, og har ikke tyndskid eller noget? HELT NORMAL ? men noget af det hø der?? Altså, får han for meget eller hvad? Hvad kan jeg gøre?
Hans andet problem:
Han er SKIDE sur når han har mad/hø og man går ind til ham?.. Han ligge ørene tilbage og bliver aggresiv! Han bider ikke eller noget som helst, det er bare som om han lige markere at HEY DET ER ER SQ MIT OMRÅDE!.. Men alligevel? Selvom han stpr og spiser foder kan jeg ikke gå ind med hø til ham uden at han opfører sig sådan?.. Jeg bliver ikke bange eller noget, jeg går ind med det alligevel, men det er da bare for mærkeligt?? Hvad kand et skyldes?
Hingsten:
Min hingst, Coulthard, spiser sin halm?! Er han abre en ædedolk eller får han ikke nok foder/hø? man kan ligge 3, 4, 5 skiver ind og når man kommer derud dagen efter er der kune lig til at dække et lag på bunden? s:.. Hvad kan dette skyldes??
Det var sådan set det hele.. Og det kan være lidt frustrerende at have 3 ungheste der har mindst 2 problemer hver.. Kan i hjælpe mig?.. Så ville jeg blive meget lykkelig! Så jeg endelig kan komme derud, UDEN al den nervøsitet for at de er syge osv?
Er det bare normale unghestetingeltangel eller?
I må MEGET gerne stemme på mine drenge i udfordringerne! Der kan i også læse om dem osv!
okt 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 33
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 255
maj 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 20 Svar: 68
- det med at hingsten spiser halm, vil jeg sige er helt normalt! det gør alle mine heste. især hvis det er noget godt halm. Tror slet ikke du skal bekymre dig om det.
Men held og lykke
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
Med vallakken vil jeg bare sige at den kan ikke få for meget hø, der er jo også begyndt at være lidt græs på foldene nu så han er nok bare ikke mere sulten. Det emd at den bliver sur når du går ind i boksen er det nu meget normalt. det er dens fredede område hvor den tja....skal have fred. Derfor sadler man aldrig op og strigler hesten inde i DENS boks.
Giv den fred.
Med hingsten, tja får den nok hø siden den æder sit halm?
jul 2009
Janni Dit råd om lillemanden er godt! Det vil jeg prøve! Det irritere mig bare ldit at VALAKKEN er mere sur en hingsten?? Altså det burde sq* være omvendt :)?
problemet om lillemanden:
Tror i evt det ville hjælpe at købe en høpose eller et hønet til ham :)?
Hingsten: Taak, okay altså, de får snart wrap i stedet for hø.. mætter det mere eller :)?..
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
Vallakken ville jeg nok ikke fodre på jorden så et hønet/pose ville nok være en ok ide.
Der skal mere wrap til end hø i vægt da der er et lavere tørstofindhold i wrap end i hø. De skal gerne have det dobbelte i vægt.
jul 2009
og ok, jeg finder ud af noget
Hmm.. nååh, havde ellers fået af vide at det måske kunne hjælpe s:
jul 2009
mar 2008
Følger: 38 Følgere: 166 Heste: 5 Emner: 59 Svar: 1.188
vallaken kan du prøvet at gi ham det i et hø'net eller noget (;
hingsten kan jeg desværer ikke hjælpe med (;
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 6 Emner: 123 Svar: 881
synes du skal få sadelmager ud og kigge... for hvis der er noget der kan ødelægge en hest, er det en forkert sadel.
det med de to andre er helt normalt...
selvfølgelig markere en hest sig i sin boks... selvfølgelig burde den ikke gøre det så voldsomt over for dig... men prøv at vend dig til at smide hø ind før foder... det kan sagtens komme til at gi en anden form for ro
feb 2009
Følger: 54 Følgere: 59 Heste: 10 Emner: 21 Svar: 230
Det med at være sur når du kommer med mad skal du ikke tage for noget der er nogen der er sådan.
Dte med at han ikke spiser alt sit hø der vill jeg give ham mindre, altså små potioner over flere gange om dagen.
Hingst der vil jeg også sige det er meget alm. at de gør det, havde også en der gjorde det, bare søger for han hele tiden har noget at tygge på når han er i boks.
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 42 Heste: 7 Emner: 8 Svar: 433
Vallaken giv ham mindre eller giv ham det i et hønet eller hø pose.
Det med at være sur i boksen, det er der bare nogen heste som er. Jeg har en hoppe, som vender røven til en når man går ind til hende. Hun har heller aldrig gjort noget, men kan hun nu gøre en utryk, så har hun opnået noget. Så Vis for alt i verden ikke at du er det mindste nervøs, eller utryk ved hende.
Hingsten det er helt normalt, det gør nogen af mine heste også og de får wrap 3 gange om dagen. Morgen, eftermiddag og aften.
Det er ikke nødvendigt at skifte høet ud med wrap, det kan jo være han bare ikke kan spise mere. Når han også er på fold, hvis de har noget de kan gå og tygge i der.
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 68 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 87
1 Hø pose tror jeg ville kunne hjælpe dig med vallarken. God løsning hvis man ikke har mulighed for at give hø/wrap flere gange om dagen.
jul 2009
Jeg tror jeg vil invistere i sådan et hønet/en høpose til vallakken, da jeg synes det er synd, og ikke mindst en smule dyrt, at han bare tvære det ud i boksen!
Hvis det med hingsten er normalt, kan man så købe noget til ham så han ikke spiser halmen men laver noget andet i stedet? Nogle forslag eller noget?
Dorthe J: Har heller ALDRIG vist ham at jeg er nervøs, for det er jeg overhovedet ikke :)! Det er bare irriterende og de andre vil måske blive lidt nervøse ved ham, og det er jo ikke godt.. De to andre piger ude i stalden smider abre lige høet ind foran boksdøren fordi, tror jeg, at de er blevet bange for ham!.. Så dette ville jeg gerne undgå da han jo skal ave sit hø ordentligt!
De har frøgræs på foldene så MASSER af tyggetid der, men de spiser det bare ikke altid??
jul 2009
apr 2007
Jeg tænkte på, skal du bruge ham som hingst?
Når han nu spiser halm, kan det være du skal give ham noget mere hø.
jul 2009
apr 2007
Men hvis han har fin stamtavle, så skal han da også bruges som hingst, andet ville være syndt.
jul 2009
Any Thy: Jaa måske, men der kommer dyrlæge og sadelmager på hende alligevel nu
jul 2009
Skriv gerne både nummer og/eller evt hjemmeside så jeg kan ringe til ham :.-)!
Claire: Jeg sender lgie en pb til dig, da jeg gerne vil have det uddybet!
3 UNGHESTEPROBLEMER o;!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside