11. jul 2009 Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 255
3 UNGHESTEPROBLEMER o;! {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Jeg har lige pt tre unghesteproblemer på hver sin hest! Mine tre ungheste står med et til to/tre problemer hver! Det irritere mig og aner simpelthen IKKE hvad jeg skal gøre :(.. Ville håbe i kunne hjælpe mig lidt!
Hoppeproblemet:
Min lille ponyhoppe, Øffe, vil overhovedet ikke arbejde for mig mere Når vi er i ridehuset tér hun sig helt vildt! Ryster hovedet, bukker, halv-stejler osv osv hver gang jeg prøver på at få hende til at lave noget! Jeg ANER ikke hvad jeg skal gøre? Hun er godt nok kun 4, men alligevel? Hun plejer at være SUPER god?? DEt gør mig ked af det! HVAD SKAL JEG GØRE?!
Hendes andet problem:
SADLEN! I starten, da jeg fik hende, gik det fint med at lægge sadle på men nu? nu tonser hun rundt i spiltorvene, sparker og bider ud efter mig.. Er sadlen for lille eller hvad kan problemet være? Synes i jeg skal få en sadlemager til at kigge på det eller?.. Altså når jeg så har fået gjorden i første hul, er der INGEN ting andet end at hun lige løfter hovedet.. Men har hun ondt i ryggen eller hvad kan det være :(?
Vallakken:
Min vallak, Lillemanden aka Zaphir, vil ikke spise al sin hø?! Det plejer han normalt at gøre?.. Men NU, tværer han en kavrt del - halvdelen af det ud i boksen UDEN at spise det?.. Han spiser al sin foder og noget af høet, og har ikke tyndskid eller noget? HELT NORMAL ? men noget af det hø der?? Altså, får han for meget eller hvad? Hvad kan jeg gøre?
Hans andet problem:
Han er SKIDE sur når han har mad/hø og man går ind til ham?.. Han ligge ørene tilbage og bliver aggresiv! Han bider ikke eller noget som helst, det er bare som om han lige markere at HEY DET ER ER SQ MIT OMRÅDE!.. Men alligevel? Selvom han stpr og spiser foder kan jeg ikke gå ind med hø til ham uden at han opfører sig sådan?.. Jeg bliver ikke bange eller noget, jeg går ind med det alligevel, men det er da bare for mærkeligt?? Hvad kand et skyldes?
Hingsten:
Min hingst, Coulthard, spiser sin halm?! Er han abre en ædedolk eller får han ikke nok foder/hø? man kan ligge 3, 4, 5 skiver ind og når man kommer derud dagen efter er der kune lig til at dække et lag på bunden? s:.. Hvad kan dette skyldes??
Det var sådan set det hele.. Og det kan være lidt frustrerende at have 3 ungheste der har mindst 2 problemer hver.. Kan i hjælpe mig?.. Så ville jeg blive meget lykkelig! Så jeg endelig kan komme derud, UDEN al den nervøsitet for at de er syge osv?
Er det bare normale unghestetingeltangel eller?
I må MEGET gerne stemme på mine drenge i udfordringerne! Der kan i også læse om dem osv!
nov 2007
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 7 Emner: 97 Svar: 894
dec 2010
Følger: 50 Følgere: 47 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 81
OG jeg syntes det syder som en meget god ide at få hende tjekket for saldel og skader;)
Held og lykke;D
-Signe
jul 2009
Følger: 37 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 34 Svar: 255
Signe: Der hjælper ikke
Har i nogle forslag til det andet?
jul 2009
jul 2009
og de får snart wrap i stedet for hø.. altså drengene! Tror du/i det ville hjælpe :)?
jul 2009
jul 2009
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Min 4 årige vallak ligger også øre når jeg går indtil ham, men det er kun når han spiser. Jeg tror at han gør det fordi at hoppen ved siden af og ham ikke er de bedste venner - nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan din har det med sin sidemakker!
jul 2009
Alessandra: Ok tak for hjælpen!
Det med valakken, ham og hingsten står på fold sammen, og er som nærmest brødre! Så det kan ikke være problemet Når jeg trækker ind til fodring osv, tager jeg altid vallakken først, også kommer hingsten bare tuldrende bag i.. Så det kan da ikke være derfor, desværre
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Brandy & Diablo fungere også fint sammen når en af dem IKKE spiser ,
jul 2009
jun 2007
Følger: 133 Følgere: 124 Heste: 3 Emner: 200 Svar: 1.252
Men ellers ja få evt. tjekket den (sadlen):P
Og ham der ik vil spise hø, sådan har min det os, har prøvet at give mindre og det hjalp lidt, men får hun istedet wrap spiser hun det hele.?:P
jul 2009
jul 2009
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Du selv faktisk i tvivl med sadlen, og derfor ville jeg klar ikke lægge den på. heste kan blive utroligt uarbejdsvillige hvis der noget som ikke sidder som det skal. Er i gang med tilridning af min nye traver på 5. vi har nok prøvet omkring 15 sadler nu og intet har pt. ligget perfekt, enten klemmer de om skulderen, der ikke luft nok, så ryggen kan svinge, de vipper. de glider frem fordi de er for runde. sadlen er lige lidt for lang osv. det rent ud sagt et helvede at finde sadel der passer. og finder du den, så vokser din unghest og så passer den ikke igen om 6 måneder. men det er det værd. Jeg kunne se forskel når han blev longeret med en sadel som ikke lå korrekt, han stivede sig. så hvis i har arbejdet med den der trykker, og det gør ondt, så det klar hesten vil blive sur.
Vi har pt. en nødløsning som hedder en lammeskin sadel, ikke optimalt, men her som start trykker den ikke forkert noget sted.
Kan hører i træner fra jorden, hvornår blir hun reelt sur? er det når du kræver noget eller er hun sur når du henter hende? og hvor længe har det stået på?
Kan godt følge dig i hyggen ikke rigtig er med, når der er så mange problemer, men det hårdt arbejde at opdrage og have ungheste og billigt er det heller ikke, hvis de skal have det godt.
Men holder du af dem, så må du bide i det sure æbel som nu, og kæmpe dig frem til nogle løsninger.
jul 2009
Og hun får en sadlemager ud!
Yesyes, og når man så står med tre, er de heller ikke ligefrem sjovt! men ungheste, er bare lige mig.. starter man med dem som 2-3 årige, får man et HELT unikt bånd, og man ved at man vil gøe alt for hesten og omvendt :D!
apr 2008
Kan jo være svært at sige, når man ikke kender og ser problemet.
Men hvis hesten er fyldt op mentalt ikke kan rumme mere, ikke kan overskue der kræves mere, får du jo denne reaktion.
Kan være hun skal have en pause, og startes blidt op igen. finde ro glæde tilbage i arbejdet. hvis hun derimod er vildt kløgtig har masser gåpåmod og udfordre dig, så skal du træne i hvor og hvordan du får pillet det af hende uden at skulle slås, da slås kampe aldrig vil have vindere.
Syntes det lyder mest til hun er blevet træt og forvirret.
jul 2009
Og hun er FYLDT med gåpåmod! Det er bare ligeså snart vi starte på at trave i ridehuset hun opfører sig som en spasser!
apr 2008
Man må skærer tingene ned i små bidder, for at finde ind til problemet.
jul 2009
nov 2007
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 7 Emner: 97 Svar: 894
Det er også ureallevandt at skrive, at andre heste har samme problem. Har du overvejet den tanke, at det måske er ret normalt ved unge heste der pludseligt opstår små trælse problemer? Det kunne du måske bruge mit svar til?
jul 2009
3 UNGHESTEPROBLEMER o;!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside