26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Selve folingen? - Første gang som ejer {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, håber i kan hjælpe mig lidt
Her omkring den 2. April skal min skønne hoppe gerne fole - hun er fra 1997 (altså lige gået ind i sit 14'ende år..) hun har fået to føl før - det seneste er fra 2007.
Jeg har aldrig arbejdet med føl før - og da aldrig været vidne til at et føl kom til verden.
Derfor vil jeg meget gerne høre nogle ting fra jer andre, som er mere garvede i det her med føl og mor-heste
Jeg har printet nogle nyttige artikler fra netdyredoktor - b.la. en som hedder "Tema om foling", men jeg har nu flere gange læst, at boksen skal være decinficeret og jeg tænker bage "wooow hvor meget indebærer dét lige??"
Hesten står i løsdrift og jeg havde egentlig bare regnet med at jeg ca. 14 dage inden foling ville lukke af til løsdriften om natten, så hun ikke endte med at fole ude i kulden om natten...
Hvor regner i med at jeres hest skal fole?
Hvad har i gjort af forberedelser med boksen?
- Jeg tør næsten ikke putte Flicka i boks, da hun ikke er specialt rolig når hun står i boks, og jeg vil jo aller helst undgå at hun stresser sig selv - speciale på grund af noget som kan undgås ved at hun bliver i sine vante omgivelser (løsdriften).
Desunden vil jeg meget gerne høre om nogle af jer har et link til en artikel som siger noget om de forskellige "tegn" op til folingen, som de fleste hopper viser... Meget gerne en som måske demonstrerer med billeder osv.
- Jeg har fundet lidt, men vil gerne have noget mere uddybende
Hvis der er andet, du synes er værd at vide, så må du endelig skrive. Jeg bliver glad for ALT
Knus F&F
- Og bare så i ikke tænker "sikken uansvarlig tøs at sætte sin hest i fol uden at vide mere om foling", jeg snakker med dyrlægen når han kommer i løbet af måneden og giver de nødvendige vacciner, og jeg har flere personer at trække på, som har avlet i mange år, så jeg står ikke med det hele alene !
nov 2007
Følger: 100 Følgere: 84 Heste: 7 Emner: 15 Svar: 121
aug 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 646
Det kan jeg ikke se, skulle være nødvendigt.. Der er jo heller ikke så rent i naturen ;o)
Min hoppe fik plukveer en uge før foling, yveret voksede, men skrumpede igen, så det kan man ikke bruge som et stabilt "tegn" Lige inden hun folede, kiggede hun flere gange mod sin bug, og vanderede hvileløst rundt i boksen.. Jeg overvågede hende over et kamera!
Føllet kom 23.30 (:
Men det er alt sammen forskelligt fra hoppe til hoppe!
jun 2006
Følger: 143 Følgere: 151 Heste: 29 Emner: 55 Svar: 1.896
så det med og flytte en hoppe op til foling syntes jeg ikke er nogen god ide, de skal blive i vante omgivelser.
hoppens yver vokser, hoppen bliver blød og slap bagtil, maven kan ændre form, nogle hopper får mælkeløb op til foling, der er mange ting som ændre sig op til foling, sørg for og kigge godt på din hoppe dagene op til, så vil du pludselig se en forandring.
når foling er op over bliver de ofte rastløse, og går rundt i boksen, roder i halmen for og lave rede, lægger sig, nogle ruller sig, dette kan være fordi følle ikke ligger helt rigtig, så kan de hjælpe dem lidt på vej ved og rulle (og måske også smerterne, det kan ligne kolik symptomer)
nov 2007
Følger: 100 Følgere: 84 Heste: 7 Emner: 15 Svar: 121
jun 2006
så hvis jeg var dig ville jeg flytte hende på sommerfold tidligst mulig, hvis det kunne lade sig gøre, så hun kan nå og danne antistoffer over nye bakterier evt.
aug 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 646
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 42 Heste: 16 Emner: 27 Svar: 379
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Hun bliver flyttet hjem i morgen - lidt over 2 mdr inden hun skal fole, netop så hun kan vænne sig til de nye baktier der er på stedet
jun 2006
det er ikke børen du skal tjekke igennem på hoppen, det er efterbyrden der kommer.
(børen på en hest= livmoderen)
apr 2008
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med efterbyrden - der må kun være det hul i den, som føllet er kommet ud af? Ellers kan noget af det stadig være inde i hoppen og det er farligt for hende?
jun 2006
apr 2008
jun 2006
nogle gør det at de fylder den med vand, så kan man se om den holder tæt.
måske du syntes det lyder klamt, men det er jo faktisk noget af det reneste, så vær ikke nervøs for og røre ved det, vil jeg sige:-)
apr 2008
Det var godt lige og få med - dét vidste jeg nemlig ikke noget som helst om. Får hende vaccineret her i løbet af fabruar regner jeg med, så tager jeg lige en snak med dyrlægen
jun 2006
det bruger jeg:-)
apr 2008
Selve folingen? - Første gang som ejer
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside