{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
571 visninger | Oprettet:

Hvorfor gør han sådan? {{forumTopicSubject}}

Hej

Har lidt problemer med min 1 1/2 års plag.

I får lige hans historie, i kan bare springe noget af det over, hvis det er for langt.

Jeg købte ham da han var ca. 4 måneder og da han var vænnet fra, kom han i løsdrift sammen med et andet hingsteføl. Det var lidt langt væk fra hvor jeg selv boede, så det var ikke så tit han var i hænder.
Men han var sød og nem når jeg var ude ved ham, og trak med ham, løftede ben osv.. Her i sommers kom han hen på en kæmpe mark sammen med den anden hingsteplag og nogen andre heste (vallaker).
Her havde jeg ham kun i hånd ca. 2 gange i løbet af de 2 måneder han gik der.

Herefter skulle jeg flytte til kolding, og jeg valgte at han også skulle flyttes til kolding, så jeg kunne få mere tid til ham osv..
- Han blev kastereret og vi kørte ham til kolding, hvor han så står nu. Det er en lille privat stald med få heste og de kommer på fold hver dag alle de lyse timer. (synes det virker som det rigtige for en plag, i forhold til en rideskole).

Han var sød og jeg kunne sagtens trække tur med ham, stille ham på staldgangen osv.. selvom han jo ikke havde været så meget i hænder før.

Problemet er så, at jeg næsten ikke kan få ham ud af stalden igen, efter jeg har har haft ham inde i stalden og striglet ham osv og han skal ud på folden igen bagefter.
Han nægter nærmest at gå ud fra stalden igen smiley
-Det har været sådan lige siden han kom til den nye stald i kolding og han har altså stået der siden august. Jeg får ham dog altid ud, enten med noget tolmodighed eller ved at lokke med noget guf eller noget. Men synes det er lidt træls.

Ka det være fordi han keder sig på folden, eller ikke gider på fold? For tror ikke det er fordi han er bange for at gå igennem porten ud fra stalden, for der er jo sjovt nok ingen problemer når han skal ind?
Har oss tænkt på om han måske savner sin gamle foldkammerat, som han jo havde stået med fra han blev født og helt indtil han blev flyttet til kolding.

Jeg prøvede at øve han i at gå ud og ind af stalden i dag. Hvor det lykkedes mig at få ham ind og ud et par gange.

Men har i nogen idé om hvad der er "galt"? og har i selv prøvet noget i stil med dette?

undskyld det blev langt :S

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor gør han sådan?
  • #1   30. dec 2010 Tror han savner sin gamle foldkammerat/ikke kan lide sin(e) nye foldkammerat(er). Så prøv evt. at sætte ham på fold med en shetter/lille pony eller en gammel hest, hvis der er mulighed for det.

• #2   30. dec 2010 Jeg tænke om der kan være noget galt med hans øjne?

Kontrasten kan jo være noget stor, når man kommer både udefra og ind og omvendt, med alt det sne... Ville jo mene det ville være værst når man gik ind, men heste øjne er jo opbygget anderledes end menneske øjne...

Ved i hvert fald fra mig selv, at jeg bliver ekstra forsigtig, når mit syn går i smadder (har en sygdom der nogen gange påvirker mit syn), ikke fordi man som sådan kan sammenligne sig med en hest...

Men hvis han feks ikke kan se, hvor han skal hen, så er det det klart han stritter imod, indtil hans øjne lige har vænnet sig til det hele...

• #3   30. dec 2010 Har det kun været et problem nu her til vinter? For så kan det som MLC siger meget vel skyldes synet. Hestens øjne er ca. en halv time om at omstille sig til ny belysning og, mens sneen ligger her, er det meget lysere udenfor porten end indendørs. Dermed har hesten svært ved at se indtil dens pupiller har trukket sig lidt sammen igen. det er jo helt forståeligt at han er forsigtig med at gå ud hvor han ikke kan se. Tror ikke du skal tolke det som et problem med foldkammerater, så lad være med at flytte ham smiley Det kan selvfølgelig også skyldes at han måske har haft en uheldig oplevelse på vej ud ad porten (blevet forskrækket, gledet eller lignende) eller måske bare har fået en sjov idé. Giv ham tid og hver tålmodig, det er mit bedste råd.

• #4   30. dec 2010 Det har ikke kun været et problem her til vinter. Men han har gjort sådan siden han kom til Kolding, så tror ikke det har noget med hans syn at gøre. Og har oss prøvet bare om dagen og aftenen, og han gør det samme. smiley

Ja, prøver også bare at være tålmodig, men der er jo gået 5 måneder nu og han bliver ved.

~ Nikoline Carlsen & Hedebos Cindi ~: Jeg har ikke mulighed for at sætte ham på fold med en gammel hest eller en lille pony. For det er der ikke i den stald han står i nu. Det er en lille privat stald med plads til ca 7 heste, hvor de alle går på samme fold.

• Susan R
    Susan R Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
    #5   4. jan 2011 Tålmodighed tålmodighed tålmodighed.
    Kan godt forstå din frustration.
    Lav en øvelse med ham, træk i grimen eller lok med noget guf og hver gang han tager et skridt så slipper du presset i grimen og roser. Bunkevis af ros. Dette skal så bare gentages og gentages og gentages.

• #6   4. jan 2011 Har trænet det rigtig meget med ham i ca 1 uge nu. Og i går gik han ud af stalden flere gange, helt uden at tøve eller stoppe først smiley

Brugte bare en masse tid og tolmodighed, og trak ham ud og ind af stalden et par gange næsten hver dag.

• Susan R
    Susan R Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 38
    #7   4. jan 2011 Det er også lige præcis sådan du skal gøre. Blev endelig ved med det, det kræver tid, men tænk når det så lykkedes helt og han gør det uden problemer hver dag. smiley

• #8   5. jan 2011 Som susan siger, så er det den helt rigtige måde at træne på. Held og lykke med det.

• #9   5. jan 2011 Tak smiley
    Jeg fortsætter med at træne ham sådan smiley

Kommentér på:
Hvorfor gør han sådan?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce