{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

ved ik om jeg kan mer... {{forumTopicSubject}}

heei alle.

jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, jeg står i en sitretion her meget på det sidste, her for ca 14 dage siden ville jeg ud og lave HMS, da jeg så ville løbe rundt med min pony (Gandalf)
vender han pluslig bagparten til mig og rammer mig så på min arm, jeg kommer så på skadestuen og får avide at den er brækket, men jeg var slet ikk sur på Gandalf fordi han var glad, men så her idag skulle jeg også ud og lave HMS da vender han sig og sparker ud efter mig, heldigvis rammer han ikk, jeg er overbevisene på at han ik var glad der.. Men jeg er virkelig ikk tryk ved ham nu, han har gjordt det 2 gange på 14 dage..
nogen gange føler jeg bare han ikk stoler på mig, men jeg har jo haft ham i snart 3 år, ved ik hva jeg skal gøre, skal jeg lade være med at satse på HMS eller skal jeg bare overbevise ham at det er ikk ham der bestemme..

tak på forhånd..

-Stine.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ved ik om jeg kan mer...
  • #1   18. dec 2010 Når du skriver HMS, hvad er det så præcist du mener, du har trænet med ham? Da HMS genrelt bare er hele omgangen med hesten, det vil sige hvordan du omgås din hest og behandler den på. Derfor der både findes Godt -og dårligt HMS.

Jeg er sikker på han har reageret sådan, forbi du har brugt dit kropssprog forkert, det vil sige sendt ham en masse signaler, som så har gjort ham forvirret og stresset, derfor har han nok udvist aggressiv adfærd? smiley

• #2   18. dec 2010 ja, det er også det jeg tænker, men alligevel ikk, fordi han er aldrig sådan om sommeren, hver vinter så er han altid lidt sur /:

• #3   18. dec 2010 Måske skulle du ikke løbe med ham , men gøre alle de andre ting man jo også gør når man træner hms, min ene hest laver også bukke spring og sparker ud hvis jeg vil løbe så det lader jeg bare være med. Som Mathilde skriver så er det jo det du viser med dit kropssprog , som hesten vil følge;;--))

• #4   18. dec 2010 Mennesker er rovdyr og det kan hestene godt se og føle på vores adfærd og kropssprog. Som Mathilde Kamper siger, så har du nok udvist et forkert kropssprog. Et aggresivt eller dominerende udtryk?
    Hestes instinkt siger at de skal flygte fra rovdyr. Hvis rovdyret er for tæt på, kan de istedet vælge at angribe.

• #5   18. dec 2010 tror i har ret (:

• #6   18. dec 2010 jeg synes det er en rigtig god iagtagelse du har gjort dig, han skal vide det er dig der bestemmer, og siden han sparker efter dig er det ikke dig der er boss nu, tag tov i ham så du ikke udsætter dig selv for den fare der er ved han kan vende bagen til, og ja en førehest ville jo sparke igen hvis en under i hierakiet vover pelsen og sparker efter den.

• #7   18. dec 2010 det er også det, da han er den der bestemmer i flokken

• #8   18. dec 2010 Og når han gør noget han ikke må, går ind i dig eller noget, så gen ham væk. Vift med armene. Det værste en hest ved er at blive stødt ud af flokken.

OBS: Har aldrig selv haft brug for at bruge det på min pony, det jeg skrev i denne besked er noget jeg har læst i en bog, så kender hverken forsider eller bagsider af det d;

• #9   18. dec 2010 som jeg kan forstå, er det fordi du løber rundt sammen med din hest hvis han ikke ved bedre, og aldrig har fået andet afvide, ville han jo naturligvis gå ud fra det er hingste leg i leger, og det er netop med at sparke og bide.han mener det ikke ondt på nogen måde, tværimod. derfor skal du altid tænke på dit krossoprg når du er sammen med ham - og andre heste.

det du siger med han aldrig er sådan om sommeren kunne b.la være fordi de får mere energi om vinteren.

• #10   18. dec 2010 smiler sidder og tænker på om heste kan være vinter depri som vi mennesker kan....tænker nu han ikke er sådan om sommeren

• #11   18. dec 2010 Tina K: Hesten kan aldrig se os som førehesten, da vi som sagt er et rovdyr. Dominans hører ikke til i hesteverden smiley

• #12   18. dec 2010 Han føler sig nok domineret, eller også bruger du signalerne forkert. (-:
    Ville satse på ndervisning

• #13   18. dec 2010 Jeg tænker surheden let kan komme af, at det naturlige mønster for hesten brydes... mindre udeliv, mindre liv med sine artsfælder, ingen fri adgang til mad (halm er ikke mad..), mindre bevægelse og så tror jeg den mindre sol (D-vitamin) nok også kan have en indflydelse på deres sindstilstand.
    Vil gerne påpege at heste ikke fryser på samme måde som mennesker. Jeg mener det er 10 grader der er deres ideal temperatur ! Så længe det ikke regner/slud/sner og blæser voldsomt gør det dem ikke det store smiley

• #14   18. dec 2010 og så tror jeg ikke et rap kan hjælpe vildt meget... Så hellere stoppe legen, sige bestemt nej og ikke opmuntre til løb mere den dag. Hvis du giver et rap med en pisk, så "sparker" du jo nærmest tilbage og på den måde "godkender" legen med at sparke efter hinanden - hvis du forstår?

Ellers må du analysere dig frem til HVORFOR han sparker; er du for tæt på? presser du ham for meget? gider han ikke? eller..?

• #15   19. dec 2010 nej jeg mener heller ikke hun skal dominere sin pony, men den skal acceptere hende som den der bestemmer dagsordenen, det kan godt være den i kådhed eller leg sparker, men så må den lære at når den er sammen med mennesker er det forbudt... strengt forbudt, ligesom bid, buk, stejl, mose på, løben ned osv. eller det er ihvertfald forbudt i den verden mine heste lever i, jeg vil ikke sætte mig selv i unødig fare, selvfølgelig kan alle heste blive bange, og deraf reagere udfra sine naturlige instinkter, men når heste skal omgåes os mennesker er det i mit verdensbillede vigtigt, de ikke bare sparker og stikker af hvis de bliver forskrækkede, derfor skal de stole så meget på mennesket, at de kan nøjes med at reagere hvis mennesket reagerer.

• #16   19. dec 2010 Tina, helt enig, men der findes forskellige måder at rette hesten på. I stedet for at påføre hesten noget han ikke bryder sig om (et rap med pisken), så vil jeg hellere fratage det, som hesten reagerer på; ligegyldigt om han sparker pga kådhed(=stop legen) eller fordi han føler sig presset (=fjerner presset, fx man går for tæt på), bider pga opmærksomhed(=giver IKKE opmærksomheden, ligesom børn, så er negativ opmærksomhed bedre end ingen..), moser fordi han vil hen til en anden hest (=gå den anden vej)... Langt det vigtigste i min verden er at finde GRUNDEN til at de gør det, og ikke "bare straffer" fordi de skal makke ret overfor vores regler smiley

• Christina C
    Christina C Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
    #17   23. dec 2010 Søg dog prof hjælp til at omgåes din hest korrekt.

Hovedparten af det, som kaldes hesteviden er myter, vaner og aldrig gennemprøvede ideer.

Sæt dig ind i INDLÆRINGSTEORIEN, og led specifikt efter VIDENSKABELIGE afhandlinger om hestens mentale kapacitet.

Ellers kommer du aldrig nogen steder.

• #18   24. dec 2010 Silver flake vi er helt enige, men nu synes jeg bare ofte der er piger der har problemer med, deres heste ikke kan finde ud af at omgåes mennesker, og om der er fordi de ikke kan læse deres dyr, eller ikke får sat grænser er der jo ikke nogen af os der ved, jeg ved bare at ofte skal der voksen hjælp til at opdrage dyr, både heste og hunde. Man skal ikke opdrage med vold og magt men hesten skal vide hvilke regler den skal indordne sig under og dem kan man godt vise uden.

Kommentér på:
ved ik om jeg kan mer...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce