Svag i skulderen.. måske? {{forumTopicSubject}}
For historie:
Har været syg og har haft en anden rytter til at ride min hest og han har derfor sat lidt andre muskler, jeg har så redet ham i ca 3 måneder lige så stille, opbygget muskler i ryggen, øver overgange, masser af galopanspring osv..
Problem nu:
Ja min lille ponyhest, laver de fineste schenkelvigninger i skridt og er begyndt på bagpartsvendinger i skridt og det går også fint, han er for det meste en fin banan en gang imellem kommer der selvfølgelig en skulder der skyder, men den bliver selvfølgelig rettet ind...
Når jeg så prøver i trav.. Så ryger det hele af H til! Han knækker bare i halsen, skyder skulderen og hovedet ryger op, og så skal jeg nærmest slås med ham, og det vil jeg ikke...
Jeg har overvejet om han måske bare ikke er stærk nok i skulderen?
Han gør det jo så fin i skridt, både versader og så videre...
Nogen der har et bud?
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
Jeg træner jo netop meget i skridt.. Siger du så at jeg bare skal blive ved med det?
Flytte skulderen, det må du forklare nærmere hvad du præcis mener?
Han flytter sig utroligt nemt for tøjlen, når jeg går ind i schenvigningen og han er nem at få tilbage, når skulderen skyder - i skridt - men så langt når vi aldrig i trav, han kaster sig jo fuldstændigt tåbeligt ud i det...
Hvorfor er bagparts vendinger så dårligt for skulderen? Ved at forparts vendinger kan overbelaste skulderen og led, da hesten, jah, jo står direkte på forparten og kører rundt og kan risikere at vride...
Men ja, måske det kan være noget fysiks, det havde jeg slet ikke tænkt over
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.263
.. bagpartsvending i trav? :s
apr 2005
Nej da.. Der står i skridt...
Hmmm kan godt se, det måske kan misforståes lidt, det er selvfølgelig schenkelvigningen der driller i traven
apr 2007
Umiddelbart ville jeg ikke tro at vendinger skulle være så svære muskelmæssigt, men nok mere at hesten bliver signalforvirret (hold kæft, hvor jeg hader det ord) over de rimelig modsigende signaler man giver og hesten derfor fucker det op.
- måske også derfor at han ikke kan styre schenkelvigningen i trav. Du sidder jo automatisk mere uroligt.
Hvilken optømning rider du med?
apr 2005
Distubing picture
Tja, måske skal jeg bare lige tage en slapper og ride dem i skråt igennem og så tage dem lige inden hovslaget, så er der jo mere forberedningstid, for mig altså...
Jeg rider pt med hackamore, men vil skifte til sidepull efter jul..
Han reagere faktisk mest på schenkel og tøjlen når jeg skal ind i schenkelvigning i skridt, i trav så stivner han nærmest i ryggen og hovedet ryger op, så bliver det jo svært for ham, allerede der..
Alt andet reagere han bare superb kan lave volter så små, slange gange, s buer og så videre med helt løse tøjler, hvor han bare reagere på schenklen...
Tror måske du har ret i at det er mig der blokere det...
apr 2007
Jeg tror det skyldes at man tager mere fat fortil, for at prøve at kontrollere det hele (hastighed og retning) og så slår hesten fra.
apr 2005
Hmmm Glæder mig til at jeg kan skifte til den sidepull og se om det hjælper...
Da han gik med bid, kunne han også sagtnes, eller bedre ihvertfald
Måske hvis jeg bare koncentrede mig mere om at styre farten, så må retning ligesom komme på et andet tidspunkt, når det er kørt lidt mere i stilling, for har prøvet det hele, ligesom dig...
Det gør jeg jo ikke i skridt, der har jeg jo slet ikke fat fortil, der er det jo næsten kun tøjlepres til retning, måske en lille anholdning i hackamoren, og så bare schenkel...
I trav er det jo både tempo og retning som du også skriver...
Hmmmmm....
apr 2007
Det giver nok et bedre resultat, hvis man bruger lårene mere til at bremse farten istedet for den gode gamle håndbremse ;D
apr 2005
Øøøøhh jaa eller nej, måske
Det gør jeg skam også, det bliver skam trænet flittigt...
Det var også et problem efter jeg kom tilbage på ham, at han var blevet redet meget for hånden og jeg rider meget via schenkler, lår og så hånd, sådan rider vi jo så forskelligt, så vi skulle lige finde stop knappen igen, men den er ved at være helt perfekt..
dec 2006
Følger: 109 Følgere: 109 Heste: 1 Emner: 416 Svar: 3.246
Vh Natasja
apr 2005
Jeps det var meget mit problem før i tiden.. Der havde jeg meget fat med det udvendige ben i vigningen...
Er blevet meget obs på dette og har sluppet mig greb, så jeg faktisk kun fører ham med det invendige ben..
Er også meget påpasselig med at han krøller sig om mit indvendige ben, i min verden, lige nu, skal han gerne ligne en banan, altså ikke sådan en helt krummet banan, men bare en let bøjet banan, ligeudretning har altid være en del af planen
Men måske man skulle begynde at fokusere mere på ligeudretning i vigningen nu..
Spørgsmålet er som om, det vil have nogen effekt i traven?
Det kan tiden nok kun fortælle
dec 2006
Hvis hesten bliver overvbøjet mister du ment det lige stræk, du gerne skulle have til begge tøjler og dermed får hesten også lettere ved at løbe ud gennem skulderen og krølle sig mere sammen, i stedet for at du kan 'ride' og korrigere hvor stor overtrædningen skal være/stejlhed. Så i stedet for at fokusere for meget på bøjningen, ville jeg lægge mere vægt på at hesten svarer korrekt fra udvendig side. Prøv evt. det med at ride lige et par skridt og sidelæns igen - her får du tjekket om hesten svarer korrekt på at blive korrigeret fra den udvendige side. Da min egen forstod den sideførende havde jeg massive problemer med den anholdende hjælp, da han jo havde fået den sideførende hjælp til at starte med og forstod at det var det rigtige at skynde sig sidelæns
apr 2005
Ved godt at schenkelvigning skal være ligeudrettet, men ved indøvningen, har det altid været min opfattelse at der gerne måtte være bøjning, sådan har jeg altid fået det fortalt...
Ligeudretning, ville så komme senere, når hesten var mere stærk i øvelsen, derfor rider jeg som jeg gør...
Han bliver ikke overbøjet, så ville skulderen jo også skyde, men han bøjer sig om mit indre ben...
Jeg lægger heller ikke vægt på at han skal bøje sig, men på at han skal rette sig ud, da mit mål jo, som jeg også skriver, er at han skal blive ligeudrettet
Har haft problemer med at han ikke svarede mine hjælpere, når jeg gik ind vigningen, men kan nu sagtnes skifte feks ned at midterlinen (i skridt) fra den ene til den anden side, der er selvfølgelig altid plads til forbedring
Det er bare trav.. Jeg fatter bare ikke hvad der går galt..
Alt ligger der jo i skridt, han kan alt, svarer på alle signaler er lydhør for schenkler..
Prøvede dog at bede ham om at samle sig mere her i går, før har han gået i naturlig samling, og her lavede han nogle okay små grundtrin til schenkelvigning, det var ikke speciel pænt, men han arbejdede for det og stivnede ikke helt som han plejede, men måtte desværre opgive, da der var en masse andre i ridehuset og en der lige hidsede de andre heste meget op, så er det svært lige at træne noget, man har lidt problemer med
Var dog okay tilfreds med den lille ponyhest
dec 2006
apr 2005
Jeps det arbejdes der også imod
Svag i skulderen.. måske?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside