{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.287 visninger | Oprettet:

hvad foder I med :o) {{forumTopicSubject}}

Ja der har sikkert været mange emner om dette, men nu spørger jeg alligevel.

Hvad foder I med (mærke og hvor meget giver I dagligt?
Ca pris om md. ?
Hesten/poniens race, vægt, alder og brug ?
Og er der nogen særlig grund til valget ?

Jeg kan starte ud med mine 2 dejlige heste :o)

La Luo, DV hoppe på 2½ år, vægt ca 500 kg., hun laver ikke rigtig noget, andet end at vokse, æde og lege :o), hun er meget nøjsom, når det drejer sig om foder, nogen vil nok sige hun er lidt for tyk, jeg plejer at smile og svare de lover kold vinter, så er det godt at have lidt eks. :o)

Hun får:
175 g salvimin grøn( pris pr md. 77kr)
600g havre ( pris pr md. 15kr.)
600 g lucerner (Pris pr. md 112,5 kr. )
fordet på 3 måltider og der ud over får hun wraphø ca 8-10 kg dagligt.
det giver til sammen 204,5 kr. wraphøet er ikkke med regnet.

Mr. Oliver, oldenborg bl. på 13 år, vægt ca 550 kg. pt er han genoptræning efter en seneskade, jeg har valgt at prøve noget helt nyt foder af, synes bare der skulle ske noget nyt, derfor er valgt faldet på brogårdens nye Balancer :o) han høre også ind under de nøjsomme heste :o)

Han får:
900g balancer ( pris pr md. 210 kr)
3 storhånd fuld lucerner á Ca 125 g = 375g ( pris pr. md 85 kr )
fordet på 3 måltider og der ud over får han wraphø ca 8-10 kg dagligt.
det giver til sammen 295 kr. wraphøet er ikkke med regnet.

Der er ikke nogen særlig grund til mit valg, andet end det er nøjsomme heste jeg har, som hurtig tager på og jeg er spændt på hvad i bruger, det kunne måske også give et indput i mine foderplaner :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad foder I med :o)
  • #1   28. okt 2010 jeg er ved at skifte foder.
    mine 3hypper
    Min gamle Hoppe på 21år.
    Hun får (lige nu i foder skiftet) 1kg Nobelfood sport og 1kg landogfritid foder. (skal siges hun er på vej over på landogfritid´s foder) LogF´s foder koster 57kr for 20kg (har ikke regnet pris ud på måndes basis) alt det hø hun gider os spise.

Min traver på 18 han får.
    1kg Nobelfood´s sport om dagen. vitamin miniral fra travo (nobel´s foder koster 75kr for 25kg.ved køb af en hel palle ellers er prisen 145kr sækken) travo vitamin koster 600kr for 25kr
    han får os alt det hø han gider og spise.

min plag på 1½år for et lille killo nobelfood 2håndfulde lurcerne og alt det hø hun gider og spise.. hvad det koster om månden pr. hest har jeg som sagt ikke regnet på......
    men de er nu ikke så dyre igen ;o)

men hvis landogfritids foder virker skifter jeg helt over på det. pga. det er billig og udmelbart meget godt. da min gamle hoppe har meget svært ved at holde huld...
    både min traver og den gamle er hygge heste i skoven lige pt. min plag laver jo ikke noget :o)

• #2   28. okt 2010 det lyder meget spændende med det der nye foder, kan du huske hvad det hedder, så man evt. kan søge det på nettet og se sammen sætningen i det ?

• #3   28. okt 2010 Min traver får
    1 kg lucerne morgen og aften
    1 kg hestemûsli fra Tjørnehøj Mølle morgen og aften
    1 kg Betfor roepiller opblødt i vand morgen og aften
    1 dl olie morgen og aften
    ca. 2 håndfulde gulerødder morgen og aften
    ca 7 kg hø + der er fri adgang til hø på folden

Hun får det foder fordi det skulle være godt, da hun nemt taber sig over vinteren. Hun vejer ca 490 kg og det er doseringen udfra anbefalet på posen. Roepillerne og lucerne er ren tyggetid.

Jeg bruger hende ikke ret meget til at ride på, jeg har hende mest for hygge.

Olien får hun fordi hun har en tendens til vindkolik, og det har olien hjulpet på, samtidig med det kan hjælpe med at sætte huld.

• #4   28. okt 2010 Jeg har en meget nøjsom hoppe, samt en unghest der er nem at holde pæn og slank (kræver ikke så meget foder). Den gamle bliver redet meget let og den unge er ved at blive tilredet.
    De får følgende:

Vitaminer/mineraler
    Roepiller
    Ølgær

Det koster mig 76 kr. pr. hest i foder.

Derudover får de 10 kg hø og frøgræs

• #5   28. okt 2010 Jeg har lige fået min 1 hest og må indrømme at min viden om foder er begrænset så jeg fodrer med noget der minder om hvad han fik før..

2 gange om dagen får han:
    1½ liter opblødte roepiller
    1 liter Cool müslie mix

og self wrap!

For foderet giver jeg lige under 200 kr pr måned regner jeg med

• #6   28. okt 2010 Hvad foder I med (mærke og hvor meget giver I dagligt? Min pony Buddy , får Spillers Cool Cencentrate , fordi han er overvægtig og har tendens til hurtigt at blive overvægtigt. Han får kun 250 gram dagligt! Da det er det fodermængden siger at han skal have
    Ca pris om md. ?
    Jeg ved ikke hvad jeg giver i måenden men jeg skal kun bruge 3 sække forr denne vinter ca. Jeg skal snart købe 2 sæk!
    Foderet rækker til 3 - 4 måender for en sæk på 10 kg.

Spillers Cool Concentrate koster for 10 kg - 259 kr.

Hesten/poniens race, vægt, alder og brug ?
    Buddy er en halv araber og Dansk Sports pony og derfor kan han ikek tåle alt foder da det går til hjernen af ham, fordi bliver sindsyg rent ud og sagt hvis han får noget foder han ikke kan tåle , da han lige på dette punkt har araber temperamentet ! smiley

Jeg ville tro han vejer ca. mellem 300 - 400 kg.

Og er der nogen særlig grund til valget ?
    Ja som sagt fordi han ikk kan tåle alt og fordi han hurtig tager meget på !

• #8   28. okt 2010 Jeg er lige ved at skifte tilskudsfoder.
    Foder med
    * Roepiller 1 kg, fordelt over 2 måltid.
    *Raket tilskudsfoder (er jeg ved at skifte ud) 2 håndfulde fordelt over 2 måltider.
    *High fiber Nuts (nyt foder, jeg skifter til) lidt mere end 3 håndfulde fordelt over 2 måltider.
    *Gulerødder.
    *1 dl. olie, fordelt over 2 måltider.
    *9 +/- kg. warp
    - Det er det hun for umiddelbart.
    men hendes foderplan kommer til at lyde sådan:

1 ++kg. Rodepiller, over 2 måltider.
    1 kg.High fiber Nuts, over 2 måltider.
    1 dl. oile over 2 måltider.
    gulerødder.
    9 +/- kg. warp.

Uha.. Pris.
    Hmm. det må være 75 kr. for roepiller som ca. her om vinteren holder, godt 3-4 mrd. 18kr. + 79 = 97kr. også div. ved siden af. så godt 130kr +/- (:

Race: Standardbred - 14 år - 372kg. Hun bliver brugt i genmmensnit 5 gange ugentlig. til moderat brug. altså, både spring, dressur, tur osv. på LB niveau.

Valget af foder er, hun har det med at blive varm i hovedet af havre og andet stivelse. derfor roepiller.
    og mit tilskudsfoder er valgt osse pga. hun har nok energi. så derfor skal hun havde så lidt energi i hendes foder som muligt så hun ikke bliver varm og streeset. samt opkørt af ingenting..

• #9   28. okt 2010 +++ self får min hø og halm som han kan få ! Også får han også sliksten i bøtte og æbler og frugter og grøntsager. Også får han da os æble og urte godbidder ! smiley

• #11   28. okt 2010 Min pintovallak Cody på 8 år og 170 i stang får i øjeblikket
    1 kg Pavo EnergyControl
    3 håndfulde Pavo DailyPlus
    300 g roepiller
    1 l olie
    1 tsk salt

Men skal skifte over til Equifirst Classic :o)

• #12   28. okt 2010 randi s. du kan desværre ikke finde det på nettet... men kan lige få skrevt ned hvad der i det foder og skrive det her inde??

• #13   28. okt 2010 stald lulle, det vil være dejligt :o)

• #14   28. okt 2010 min den ene som er en pony hoppe på 11 år får 200 gr greenpower lucerne, 100 gr valset havre, 200 gr opblødte roepiller samt 50 gr travo sport mineraler samt 15 gr hvidløg lidt gulerødder morgen og aften...Når hun kommer ind får hun 400 gr gulerødder, 4 æbler og 100 gr roepiller...hun har godt hø af libitum

min 2 års ponyhoppe får 400 gr pavo podo grow, 100 gr greenpower lucerne, samt 100 gr roepiller opblødte, 15 gr hvidløg lidt gulerødder, dette får hun 2 gange om dagen, når hun kommer ind får hun 400 gr gulerødder 4 æbler og 100 gr opblødte roepiller og hun har hø af libitum

Min 1 års welsh mountain ponyhoppe får 500 gr pavo podo grow, 100 gr green power lucerne, 100 gr roepiller samt 15 gr hvidløg lidt gulerødder 2 gange daglig,, når hun kommer ind får hun 300 gr valset havre, 400 gr gulerødder 4 æbler samt 100 gr opblødte roepiller samt fri hø

jeg bruger ca 1.5 sæk pavo om måneden til 135 kr for 25 kg 1 sæk roepiller til 65 kr 2 sække greenpower lucerne til 86,50 pr sæk med 20 kg 4 sække gulerødder til 100 kr hvidløg 2 kg til 75 kr havre 25 kg til 55 kr hø til 10 kr pr balle ca 20 pr måned ialt ca 870.50 kr til 3 heste incl alt

• #15   28. okt 2010 i sommers gav jeg følgende for at få krikken til at tage på:

1,5 kg pavo natur müsli (den müsli jeg bedst kan li må markedet )
    0,5 kg klid melasse (for at få ham til at tage på..)

i 25 dage kørte jeg følgende
    1 kg pavo natur müsli
    1 kg linamix (for at få ham til at tage på)

og græs fold, han går i løsdrift..

han er en 5 årig quarter der bliver brugt mellem 30-60 min om dagen.. og bare sådan hygge ridning..

han tog på som var meningen.. og her om vintern køre vi
    800 g st. hippolyt natur müsli (det er det stalden køre med hvilket er oka for mig)
    400g linamix for at holde huld på ham vinteren over..
    biotin og hybenpulver
    og 10-12 kg hø
    og kvalitets halm

hmm linamixen koster 250 og pavos müsli koster 170, det er det jeg kender prisen på.. men vil tro at jeg fodre for ca 250 eller lign.. men jeg vil også have at alt skal være tip top og han må hellere være 40 kg for tyk end 10 for lidt..

• #16   29. okt 2010 Monark
    15 årig vallak
    DV-blanding
    Ca. 500 kg.
    Han går svær dressur på landsplan

Monark får dagligt:
    500 gram Regulator Complete
    800 gram O'grass fra Dangrønt
    2 pump (ca. 30 ml) EquiFirst Omega 3+6+9
    12 kg. Wrap af 1. slet
    Derudover går han på græs ca. 8 timer om dagen.

Grunden til dette fodervalg er det lave indhold af stivelse og sukker. Og forsøget på holde krybbefoderet nede på et minimum smiley

• #17   29. okt 2010 så fik jeg langt om længe en sæk med ind med det foder... :o)
    råvareindhold:
    Haver
    Byg
    Klidpellets
    Roepiller
    Soyaskrå
    Lucerne piller
    Melasseroe
    Foderkridt
    Licitini Olie
    Fodersalt
    Monocalsiumfosfat
    Hestevitamin
    Magnesiumfosfat

82 FE pr. 100kg
    Råprotin 12%
    råfedt 4,5%
    træstof 9,6%
    rå aske 8,2%
    calcium pr kg 11g
    fosfor pr kg 6g
    magnesium pr kg 2g
    natrium pr kg 6g
    lysin pr kg 5,2g

• #18   29. okt 2010 hov det er indholdet på det der LogF hestefoder.

• #19   29. okt 2010 Har hermed idag købt nyt foder men er lidt i tvivl om doseringen (:
    Jeg har købt: Green power (Lucerne), MajsFlager(Varmebehandlet), roepiller og Tjørnhøj mølle Müsli.. Til min store hest Greedynes, hun vejer 550 kg og hun har meget svært ved at tage på.
    Hvordan ville i blande det op?

På forhånd tak(:

• #22   30. okt 2010 stald lulle tak, men hvor % af havre og byg der i

• #23   30. okt 2010 hmm, jeg har faktisk ikke helt styr på hvor meget min får (foder bare efter hvordan hun ser ud) smiley

DV (trakehner/hannoveraner), 3års hoppe, ca 500kg.
    Hun er sværd at holde Huld på og er en hest der også nemt bliver varm.

hun får:
    Linamix
    lucerne
    sort havre (mindre stivelse end aln havre og mere olie end alm havre derfor sort)
    valset byg (to håndfuld ca pr fodring da hun får tykke ben hvis hun får for meget)
    majsflager
    vitamin/mineral tilskud
    og så har jeg lige prøvet og købe fiberpiller hun skal have også

• #24   30. okt 2010 Ranidi S. Det står der desværre ikke noget om.. så der må jeg være dig svar skyldig...

• #25   2. nov 2010 Jeg har en haflinger-araberblanding på 350 kg ca.
    Han får:
    Nobel sport(en slags kraftpiller) 1 kg. om dagen
    Lucerne fra nobel food(mere en slags snittet hø) ½ kg. om dagen
    Lidt gulerødder samt lidt hvidløg i . Dette får han delt ud på to måltider om dagen.

Derudover giver jeg min mash når han har lavet noget, med gulerødder og olie i. (jeg bruger olie fra blue hors, eller fra et andet firma som har lavet olie specielt til heste, da det siges, at madolie er rigtig usundt for hesten i længden, da der ikke er nærings rige nok ting i den alm. madolie, hvilket kan give hesten åreforkalkning på længere sigt. er ikke noget jeg ved om er facts, men vil ikke tage chancen med madolie)

Kommentér på:
hvad foder I med :o)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce