2.359 visninger
|
Oprettet:
Hvad foder i med?? {{forumTopicSubject}}
Hej Hg´er
Hvad foder i med?? Gerne en begrundelse til hvorfor i netop har valgt det foder??
feb 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 2 Svar: 50
jul 2011
Følger: 68 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 39 Svar: 127
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
Synes mærket er godt, har læst flere undersøgelser der er lavet på lige netop mit foder, og mængden af coolmix er mindre ved saracan end ved andre, men har samme virkning.
Har valgt ligenetop det foder fordi jeg har en hest der er meget varm i hovedet. Og det har virket super godt
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
dec 2009
Følger: 107 Følgere: 106 Heste: 4 Emner: 11 Svar: 63
jul 2008
Følger: 16 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 40
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Men grundfodring er græs efter årstid, MASSER af hø, lucerne og salvimin grøn.
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 503
apr 2008
Hvis du fodrer med fri adgang til kvalitetshø samt giver et godt organisk mineraltilskud, så er det meget langt af vejen. Der er mange fordele i at fodre max grovfoder og min kraftfoder...de fleste er nok hestens idet dens fordøjelse fungerer bedst ved stort set konstant at æde og en god fordøjelse sikrer max optag af nødvendige stoffer og ikke mindst tilfredshed og trivsel....
jun 2010
Følger: 52 Følgere: 54 Heste: 3 Emner: 32 Svar: 373
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
og ellers warp og græs og lucerne
apr 2008
Nu er han ikke konkurrencehest mere, men rides 3-4 gange om ugen a ca 30 minutter stadig på M-S niveau i dressur. Han lever stadig af ovenstående, dog kun den halv havre dosis.
Alfa omega er HØ...jeg ser så mange heste stå og æde tomme kalorier i form af halm. Halm er ikke hestemad - de skal have hø i mængder, hvor de altid levner...Får de ikke hø nok, ja så kommer de i underskud og man må fylde dem med grovfoder. Jeg har altid lært, at heste skal have alt det kvalitetsgrovfoder de kan spise - og er det ikke nok, kan man tilsætte lidt kraftfode ri form af kornprodukter. Man altså får de tilstrækkelig hø i en ordentlig kvalitet, så er det minimalt, hvad de har brug for af korn.
Jeg køber aldrig alle de der fancy blandingsprodukter...eller dvs jeg prøvede engang sct hippolyt med helt katastrofale konsekvenser Jeg tror, at enkel, simpel og naturlig fodring er meget bedre end alle de der fine og flotte indpakkede og total opreklamerede blandingsprodukter, der koster en formue.
jan 2009
Følger: 92 Følgere: 62 Heste: 11 Emner: 22 Svar: 173
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 948
Og så er det smart at jeg er fri for at giv E-vitamin ved siden af til min ride hest da det allerede er i foder.
jan 2009
Følger: 92 Følgere: 62 Heste: 11 Emner: 22 Svar: 173
apr 2008
Hvis du ser på sct hippolyts egen vejledning, så er de 800-1000 g kun vedligehold til en stor hest. Derudover skal den have mere, alt efter hvor meget den arbejder....og min arbejdede jo en del på et rimelig højt niveau dengang.
"Problemet" var, at mine heste fik så meget grovfoder. Sct hippolyts konsulent mente, at jeg skulle skære ned og kun bruge max 4 kg hø, væk med lucernen og halm for resten - sammen med deres stivelsesrige produkter samt havre i kilovis...sig mig, står der IDIOT på ryggen af mig?? Tænk sig, at man rådgiver folk til at fodre heste sådan.....
Nå nok om Hippolyt - mig får de aldrig som kunde igen.
Men altså HØ - alt det de kan æde...en minibig balle holder ca 8-10 dage i vinter halvåret til ham den hvide....
feb 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 40 Svar: 1.118
Det får han fordi der er masser af lucerne og olie i, samtidig med der er alt hvad han skal have af vitaminer og mineraler og hvad han ellers skal have brug for. Desværre kan det ikke gå i foderautomaterne så skal ud og fodre ham to gange dagligt -.-'
Grunden til han får det er at han er mavesårshest. Derfor må han ikke få foder med stivelse, og faktisk alle kraftfoderpiller er der rigtig meget stivelse i for at holde det sammen i pilleform, og det kan han ikke tåle med mavesår. Samtidig sagde dyrlægen det optimale vil være at der er masser af lurcerne i da det giver god tykketid og holder sig længe i maven så den ikke bliver tom.
Min dyrlæge har set sammensætningen af HorseLux Plus og den eneste ting han havde og løfte lidt finger af, var at der er tilsat milasse, men vi blev enige om at mængden er lille og fordelen ved fodersammensætningen går langt foran ulempen ved milasse
Nå ja og så får han i hønettet alt det frøgræshalm han absolut kan spise. Pt. er han på døgngræs og får alt det græs han kan spise i stedet, og om vinteren giver stalden ham wrap ved siden af det frøgræs jeg selv giver ham
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
På efterskolen fodrede vi med kraftfoder (kan ikke lige huske hvad det hed, men noget med Pluss), havre og betfor + hø/wrap i rigelige mængder.
Personligt vil jeg helst fodre med müsli, betfor og lucerne ... Müsli fordi det var nemt at holde huld + hun ikke vidste tegn på at mangle noget, betfor fordi det har nogle gode egenskaber, lucerne og hø/wrap for tyggetiden så mavesår undgåes .
Men er ikke ekspert på emnet, og der er altid plads til at lære nyt .
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
apr 2008
feb 2008
Følger: 41 Følgere: 36 Emner: 31 Svar: 672
apr 2008
De andre heste går på masser af græs og får kun suppleret med vitaminer og mineraler.
apr 2008
feb 2008
6-7 kg. halm om dagen er optimalt Og så kommer wrap, græshø, lucernehø osv. jo oveni halm giver hesten tyggetid, beskæftigelse og så er det lave energiindhold jo rigtig godt til de heste der evt. er nøjsomme, men som skal have noget at tygge på
feb 2008
apr 2008
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.643
Når hun kommer på boks: 1000 g natur musli fra hippolyt, og lidt lucerne (ved ikke hvilket mærke jeg vil bruge endnu) samt 10-12 kg wrap.
feb 2008
feb 2008
feb 2008
apr 2008
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
feb 2008
jun 2007
Følger: 55 Følgere: 54 Heste: 7 Emner: 32 Svar: 439
natur müsli fra st, hippolyt
Havre
Roepiller som natmad.
og stort set alt det hø de kan æde.
Min lille pony får fiberlux og roepiller.
Havren for jeg gratis, Havre og müsli er min altid blevet fodret med og det fungere rigtig godt, luceren er i for at give lidt længere tykketid.
i fuberluxen er der alle de vitaminer de har brug for , også feder det ikke alt for meget til min lille pony.
jun 2010
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 4 Emner: 164 Svar: 1.156
dec 2006
Følger: 117 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 383 Svar: 2.300
avlshoppen: 1200g Suregrow +vitaminer +olie ogca 30kg hø +græs om dagen
shetteren får 5-7kg Hø 200g horselux plus + vitamin+olie
den anden opstaldet ude
får: 100ghavre, hø/wrap græs og fiberpiller (meget tyk)
maj 2011
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 67 Svar: 948
Her for hun 1,5 kg derby dressage om dagen og det kører hun perfekt på selvom hun er i hårdt arbejde. De andre to for noget andet fra derby da den ene er en 2årsog den anden en kat. 3pony som ikke laver så meget.
Alt ialt foder jeg 3 heste for 1700kr. incl hø om mrd. når de er i stald.
Hvis man også skal til at tænke på prisen
okt 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 503
Nogle der kender en go foderkonsulent omkring skive egnen??
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Jeg har super gode erfaringer med Horselux Easy, deres lucerne og deres Fiberpellets...
Pt fodrer jeg med det optimale produkt i min optik, Travo Performance fordi dagsmængden er så lille, han kan holde huld på dette, og så er det med organiske mineraler (næste gang jeg indkøber er det blevet til Equsana Perform Vit) og så går han på døgngræs.... Han får tørt hø i boksen, når han er inde og spise hver dag, det er super sundt med forskellige stråfoder sorter hele året, da det minder om naturen, hvor de heller ikke kun går på et stykke græs =)
Om vinteren supplerer jeg op med fiberpiller, hvis der mangler huld, trods ad libitum grovfoder...
Jeg har fået taget blodprøver de sidste par år hvor alt var super fine tal, og har fodret på alt fra stor DV ridehest, til fuldblods rideheste og plage/føl...
Min plag får pt dette HVER dag:
200 gram Travo Performance
Tørt hø
Ad libitum græs (flere hektar græsfolde)
Og han er absolut lige som han skal være i huld, pels og hove!
Jeg forstår ikke dem der gider bruge penge på alt det korn, men det er heldigvis et frit land, og jeg kan prise mig lykkelig for at have sat mig ind i hvordan hestens tarmsystem virker og hvordan det bestemt ikke virker!
Alle heste skal have vitaminer/mineraler HELE året, ikke kun om vinteren...
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 50 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 12
Det er IKKE Hippolyts concept at fodre med lidt grovfoder og meget kraftfoder tværtimod... Hellere fodre med 90-95% grovfoder og så 5-10% af hestens daglige foder i kraftfoder.. De foderkonsulenter, der er ansat hos Hippolyt i dag er bl.a. uddannet Agronomer og Dyrlæger og arbejder netop for Hippolyt, fordi det er et af de eneste foder på markedet, hvor produkterne testes på heste i videnskabelige forsøg således at der evt. forebygges problemer med anvendelsen eller der optimeres på produkterne så de fungerer bedre.
Jeg har selv brugt Hippolyt til alle mine heste i mange år og har aldrig i mit liv haft så flotte heste, så kan kun anbefale det... og jeg undgår mange problemer med mine heste, fordi jeg har en velafbalanceret fodring.
Hippolyt er ikke for alle det ved jeg, men der er bestemt en meget stor andel af danske heste, som fungerer fantastisk på det foder på trods af det kommer i fine sække
feb 2008
aug 2006
Følger: 143 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 130 Svar: 1.327
apr 2008
feb 2008
apr 2008
sep 2007
Jeg giver knap 600 kr for en 25 kg sæk Travo Performance f.eks, den holder i 4 måneder.... Da jeg fodrede med Easy, gav jeg 125 kr for en 15 kg sæk, og da en stor ridehest i fuld ridning kun skulle have ca 700 gram om dagen, var det også en meget billig løsning.. Fiberpiller giver jeg 99 kr for for 25 kg, og der har jeg max været oppe og give 1 kg om dagen til en hest...
Travo Performance har lig nul i stivelse og sukker, så at sige, det er lavet på organiske mineraler, dvs letoptageligt for hesten, behandlet korrekt og super i sammensætningen i forhold til den danske jord der er fattig på selen, kobber osv...
Det dyreste har for mig de sidste mange år været grovfoderet, fordi jeg kun køber god kvalitet og så giver ad libitum... Nu er jeg så heldig at jeg endelig har hest stående et sted hvor der er masser af god, varieret græs på fugtig bund, så grovfoder er i princippet ikke nødvendigt i små 7-8 måneder om året dette sted, og den smule tørt hø han får i boksen om dagen her om sommeren, regner jeg ikke med, da jeg får de små baller gratis af en ven =)
k a: Præcis, det kan gøres SÅ simpelt og alligevel kan man holde alt fra føl til M heste på den måde =)
Hvor du giver små mængder havre, giver jeg fiberpiller... Men ellers er det helt samme principper vi kører efter! =)
feb 2008
feb 2008
synes det kan være svært at finde "det gode" foder, for mange gange er det noget værre skidt de stopper i foderet.. lidt ligesom med hundefoder, hvor man giver en halv jetjager for noget, der i bund og grund er noget skidt! Så rart at høre nogle erfaringer, og at du lyder til at have styr på hvad der reelt er i foderet.. hvis du nu skulle stemme for og imod - ville du så vælge pavo eller horselux?
feb 2008
sep 2007
Hvis hesten ikke vil spise høet om sommeren, er der ikke behov for det heller... Så det er super du tilbyder det, men også helt ok hun ikke vil have det..
Hvis hun har nemt ved at holde huld, så ville jeg klart vælge Travo Performance ( Nok Equsana Perform Vit nu, medmindre butikken har restlager af Travo P, tjek udløbsdato i så fald).... Hvis hun sagtens kunne bruge lidt ekstra fedt, ville jeg vælge Easy.. Til begge vil jeg supplere med fiberpiller, hvis det bliver nødvendigt med ekstra energi og huld... Fiberpillerne indeholder den sunde langsom frigivende energi, kontra havre som er den hurtige og usunde, pga blodsukkeret får voldsomme udsving, som hos mennesker, er dette ikke hensigtsmæssigt i længden...
De fleste fodrer med et musli produkt oveni havren, og fordi havren er mega billig, tænker de at de fodrer billigt... Men nej, mange musli produkter koster 200+ for en sæk, hvor de tilmed skal have flere kg om dagen for at være dækket ind.. Tsk Tsk... Så løber det hurtigt op...
feb 2008
Min basse har nemt ved at holde huld, hun er generelt meget nøjsom, og har faktisk tendens til at blive godt rund (særligt om sommeren) har dog aldrig været forfangen, da jeg passer godt på med ikke bare at smide hende ud på de grønne enge Så vidt jeg kunne forstå på en foderkonsulent jeg snakkede med, er horselux easy god til de nøjsomme heste?? men kan forstå på dig at det er det samme med travo?
sep 2007
jan 2009
Jeg giver mine heste ad libitum grovfoder i form af hø og wrap (m. analyse ?) og så får de under et kg kraftfoder om dagen. Det fungerer super godt for mig ? Jeg bruger Hippolyt fordi kvaliteten af råvarerne er i top og fordi de går op i kvaliteten af de mineraler, der er i foderet. Det er ikke bare billige tungtoptagelige mineraler, der er i de fleste andre produkter på markedet. De forsker i produkterne og udvikler hele tiden nyt, så de følger med i det behov der er ude i staldene gennem dialog med kunderne. De urter de lægger i foderet har alle en funktion og det kan godt være det lugter af mynte og det kan måske godt opfattes som billige salgstricks, men det er det på ingen måder ?
Vi behøver ikke alle være enige om en god og korrekt fodring, og det er i orden at have en mening om et specifikt foder, men argumenter som for meget stivelse og at det lugter af urten pebermynte (som har gavnlige effekter på fordøjelsessystemet) kan ikke overbevise mig om at det er et dårligt foder.
De erfaringer du har med foderet er jo bestemt ikke gode og jeg vil give dig ret i at hvis det du skriver er rigtigt så er du ikke blevet rådgivet korrekt i det tilfælde, men det er på ingen måder normen hos Hippolyt tværtimod.
Jeg skriver ikke dette for at starte mudderkast eller på anden måde starte en kæmpe diskussion, men der er så utroligt mange aspekter af korrekt ernæring af dyr og min erfaring gennem min uddannelse er at jo mere jeg ved jo mere ved jo større bliver udfordringen. Intet er sort og hvidt heller ikke ernæring og derfor er jeg åben overfor at bruge et foder hvor nogle fantastisk dygtige forskere har brugt meget lang tid på at udvikle et foder hvor den forskning der i dag er tilgængelig fra hele verden bliver brugt
feb 2008
feb 2008
feb 2008
jan 2009
Der er efter min mening intet galt med at give lidt stivelse og faktisk kan wrap, hø og græs sagtens indeholde mere stivelse totalt i dagligt indtag end den kraftfoder vi giver i krybben.
Jeg mener ikke det er forkert at fodre uden kornstivelse, men der er heller ikke noget forkert i at gøre det. Hesten har som alle pattedyr et behov for glukose til alle kroppens celler samt centralnervesystemet og derudover glykogendepoterne i leveren og i musklerne. Væddeløbsheste og heste i hård træning har stor gavn af kornstivelsen fordi den fylder glykogendepoterne op hurtigere og mere effektivt end VFA den får fra grovfoderet. Dermed ikke sagt at de skal have flere kg om dagen.
De fleste kornsorter indeholder også nogle af de vigtige aminosyrer så man får en god proteinkilde samtidigt.
Så hvorfor bruge stivelse? Fordi du uanset hvilken fodring du har ikke kan undgå det men også fordi det faktisk er en rigtig god energikilde til hestens celler.. Man har nu fastsat at 1g stivelse/kg kropsvægt/dag er den maxgrænse hestens fordøjelsessystem og man er nu på videnskabeligt plan på vej væk fra alt det her stivelsessnak og fokuserer lidt mere på variation i grovfoderet i stedet for de 5-6 forskellige sorter man har i diverse blandinger i dag og på vej i retning af urteblandinger osv.
Egentlig burde vi fokusere lidt mere på kvaliteten af godt grovfoder da den nu engang udgør omkring 90 % af vores daglige fodring og ikke fokusere på de forskellige kraffoderblandinger der findes hvor den udskældte stivelsesdel udgør under 1% af hestens daglige foderindtag
feb 2012
sep 2007
Lisette: Der er alle de aminosyrer du kan tænke dig i Travo P, derfor er olie ikke nødvendigt... Heste har ikke en galdeblærer og det er stor debat om hvorvidt de overhovedet kan optage al den olie vi gerne bruger i dagens DK... Og giver man mere end 2 dl om dagen, anbefales det at tilføre ekstra E vitamin osv osv.. Nå også lidt et sidespor....
Du kan sagtens give en håndfuld Horselux lucerne ved siden af Travo P, den lille mængde burde ikke rykke noget særligt, men så får du lidt af det gode fra lucernen =)
Og tak, Big er et pragt ekssemplar på korrekt fodring fra føl, ingen forskudte kryds/manker, ingen haltheder/ømheder i forbindelse med for hurtigt vækst... Han er en smuk hest, med et ligeså smukt indre
jan 2009
Jeg bruger selv Hippolyts Pre-alpin som er et fiberprodukt der energimæssigt næsten er på højde med havre, bare i form af fibre og så er der mange urter i. Men der findes også andre græs/fiberpiller på markedet, som kan bruges. Gå efter græsfibre, eller roefibre (hvis du kan finde et roeprodukt uden jord i).
Så ville jeg måske tage en snak med dyrlægen om hvor slemt mavesåret er og om hesten kan klare at blive redet på det niveau, mest fordi det kan forsinke ophelingen af såret.
Derudover kan græs gøre underværker for mavesårs heste fordi heste på græs sjældent er stressede og så mener man at udover fibrene i græsset, så har græs en mavesårshæmmende effekt.
Mavesårsheste vil jeg holde helt væk fra korn også dem der går på højt niveau, og kommer de sig helt vil jeg efter længere tid introducere det langsomt, men kun i det omfang der er behov for det. Fungerer hesten godt uden er der ingen grund til at give det.
sep 2007
Horselux er lavet af Miljøfoder og forhandles kun ved udvalgte forhandlere, men dem har de en liste over på deres hjemmeside =)
feb 2012
som skrevet længere oppe får han Horselux Plus. Grundlaget for det var at der er meget lidt stivelse og masser af lucerne i
http://www.vja.dk/multimedia/Plus1.pdf
Det er indholdet i det. Det eneste problem dyrlægen havde var at der er tilsat milasse, det kunne han ikke se nogen grund til.
Men tak for det om græsset! Har for leden været i diskution med en på vores rideskole om at jeg ikke mente der var græs nok på folden og jeg ikke ville have hans mavesår kom frem igen når han nu endelig er fri for medicinen. Hun mente at for meget græs ville give ham mavesår pga syre og derfor burde jeg være glad for der ikke er så meget græs på folden. Jeg synes bare den begrundelse lyder helt hen i vejret, da for lidt græs giver tom mave og tom mave giver mavesår -.-'
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
I vinters: TM balance. Fordi..
- Intet korn
- meget lav dosering (6-800 gram)
- billigt
- dækker ind, uden at fede.
Til vinter regner jeg indtil videre med at give ½ vitamin, ex travo, og ½ mængde TM balance. Fordi:
- Plagen er udvokset, og skal ikke bruge så meget til at vokse, og har mindre behov for ca-p og protein, hvis hun da ikke skal rides jævnligt.
De får 8 kg hø/wrap, men overvejer, om jeg skulle købe en høballe selv også, til lidt ekstra tidsfordriv, da det er det eneste, mine har brug for.
feb 2012
Ikke at det ikke fungerer for jer, men vil bare sige det så du om ikke andet ved det
jan 2009
Forskningen siger det modsatte mht. græs og faktisk kan heste som får for lidt grovfoder (f.eks. græs) have større tendens til mavesår fordi de udskiller syre 24 timer i døgnet og derfor er det meget vigtigt at de hele tiden har noget at tygge på da deres spyt medvirker til at buffe syren i mavesækken.
Stivelse kan medvirke til udviklingen af mavesår hvis de får for meget i længere tid eller får noget smertestillende medicin som f.eks. metacam (NSAID-Medicin). Men de største årsager til mavesår i DK er jordfolde og stress og derefter store mængder stivelse.
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 30 Heste: 14 Emner: 37 Svar: 254
Men til vinter bestiller jeg foder hjem Pavo grow. Det passer nemlig med at alle mine heste kan køre fint på det.
- Dog har jeg lidt havre/lucerne tilbage fra sidste sæson, det skal de to gamle heste have lov til at udrydde inden de hopper på Pavo vognen med de andre.
Sidste år var et helvede at fodre. Min gamle hoppe tabte sig voldsomt, og jeg kæmpede, med dyrlæger og foderkonsulenter. Tilsidst lykkes det mig at få huld på hende med St. Hippolyt Senior.
Men det vigtigste foder næste år er selvfølgelig det kanone wraphø som jeg har fundet en leverandør af! Grovfoder er det vigtigste!
dec 2007
Følger: 205 Følgere: 193 Heste: 10 Emner: 421 Svar: 4.643
Jeg supplere ikke med andet end Müslien og lucerne til vinter, hun må ikke få havre og alt hun har brug for er i den müsli
feb 2012
De har en ide på vores rideskole at selvom de er græsset godt ind må de stadig ikke få for meget græs, helst så lidt som muligt, fordi de ellers bliver alt for tykke og det kan ødelægge deres maver og give kolik og tyndskid. Min kæreste og jeg mener derimod de bør have masser af græs, især nu de går på døgnfold. Men de andre derude siger det kun er os der har det sådan og det bare er fordi Fareed kræver noget særligt pga han lige har været syg. Jeg har bare et ønske om at han ikke skal blive syg igen og at de andre heste heller ikke skal blive syge...
Den eneste grund til han får foder her til sommer og ikke kun vitaminer og mineraler, er at han som sagt har mavesår (eller forhåbentlig er det væk nu) og han den sidste måned har været på medicin. Den stoppede han med i går men vil ikke tage foderet fra ham nu hvor han er vant til at få det
feb 2012
maj 2008
Følger: 163 Følgere: 269 Heste: 10 Emner: 120 Svar: 933
Har brugt det til både ponyer og heste og til både hygge og konkurrence heste.
Desuden har jeg prøvet en masse deres produkter og altid været tilfreds
Lige pt. fodrer vi med Struktur Energetikum og Vollwert Pellets, samt en lille smule korn i stævneperioder. Har tidligere også brugt Naturmüsli som også var super!
Fordelen ved Hippolyt er, at de ikke skal have så meget foder for at være dækket ind. Min Holstener kan nøjes med 1400 g Struktur E dagligt og bliver redet hver dag og er til stævne 2 gange i måneden Selvfølgelig får den MASSER af hø!
jan 2009
Du tager ikke fejl hvad angår mavesår og huld der er græs absolut det bedste
Men der kan jo være andre årsager til at de andre ikke vil have deres heste på mere græs. Måske har de heste der er overvægtige =EMS og dermed større risiko for forfangenhed..
Den med tyndskid bør ikke på nuværende tidspunkt være så stort et problem fordi der ikke er så meget krudt i græsset mere som der var i april/maj/juni måned, men derfor kan det jo godt ske for nogen.
Græs er nu engang det hestene er lavet til at æde og selvom vi ofte får alt for tykke heste så kan langt de fleste heste godt tåle det
Mht. mavesårs problematikken så har jeg flere gode kilder på det, jeg sender det til dig...
Er der andre der gerne vil have det så sig til...
feb 2008
sep 2007
feb 2008
jun 2011
Følger: 27 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 250
Salvamin grøn.
Pony 50 g. om dagen.
hest 100 g om dagen.
Ungheste & heste i hårdt arbejde ca 150 g om dagen.
Min får 120 g om dagen.
1½ l lucerne
300g roer "tørt mål" (uden sukker)
Biotin: for opbygning og ekstra boost af hovkvalitet og pels.
ALT det wrap han kan æde...
Hvad foder i med??