941 visninger
|
Oprettet:
Vinter pels ;) {{forumTopicSubject}}
Ville lige forhører mig lidt ang lang pels
Er en friser nem at holdt ned i pels hvis den får dækken på efter vejr??
Er kun vant til araber heste og de har næsten ingen pels, så derfor jeg lige skal hører jer med friser
Min hun går med regndækken nu og regner me dta give lidt varmere på her om ca 14 dage, er det for sent??
jun 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 84
- Vi har 5 friesere.. Og de går overhovedet ikke med dækken på noget tidspunkt af året.. Og de går ude hele året rundt, 24 timer i døgnet.. Og de kan sagtens holde varmen.. De sætter meget vinterpels, hvis ikke de har dækken på.. Og det siges at hvis de går med dækken, så sætter de ikke pels på samme måde.. Jeg aner ikke om det passer, da vores jo går uden dækken.. Men umiddelbart, ville jeg sige at de kan tåle begge ting, både at gå med, men også uden ''
Med venlig hilsen Mia!
jun 2006
Følger: 75 Følgere: 99 Heste: 8 Emner: 61 Svar: 483
For ellers kommer hun til og stå og fryse når hun er våd af sved
nov 2006
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 3 Svar: 30
min havde overgangsdækken på sidste år.. det var rigeligt.. hun havde en lille smule pels, men kunne sagtens have hende i ridehus uden svedproblemer.
I år har jeg ikke et ridehus og ønsker derfor at hun skal sætte mere pels, derfor kun regndækken nu.. så min skal kun have vinterdækken på, hvis vinteren bliver ligeså hård som sidst(kun fordi jeg er pylret)
Så man kan gøre som man vil..
jun 2006
Jamen det jo dejligt, så får hun sit tynde vinterdækken på her engang til jul, ellers må hun jo bare klippe på halsen
dec 2007
Følger: 31 Følgere: 31 Heste: 1 Emner: 23 Svar: 115
maj 2007
Følger: 23 Følgere: 53 Heste: 5 Emner: 33 Svar: 230
Den vinter jeg var gravid gik hun uden dækken (ude i alle døgnets lyse timer) og det gik helt fint, så det er ikke fordi hun er sart, det er simpelthen et spørgsmål om hvor meget og hvor seriøst jeg rider hende (sved)
Mvh. Rikke
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 447
maj 2007
Vh. Rikke
jun 2006
maj 2007
Rikke
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Hvad angår foder, får mine Hesta Mix fra St. Hippolyt samt Struktur Energetikum.
jun 2006
Det er de VILDE efter
Plus de får olie i maden også.
De er alle blanke og har en meget blød pels.
aug 2007
Vi bruger hø.
jun 2006
Mit foder er: Müsli, valset korn, lucerne, hø og halm efter behov.
Men det jo os smag og behag, vi er jo ik alle ens og heller ik vores heste
aug 2007
jun 2006
aug 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 646
Hun kommer ind ved skumringstid og kommer ud ved middagstid + hun får mineraler fra Throuw Nutrition - Racing mineral
Og ja, foderet har betydning for pelsen! Naboens heste får KUN hø og græs og de er meget længere om at tabe vinterpelsen, som er lang og pjusket.. :S
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 59 Heste: 3 Emner: 49 Svar: 104
Jeg har altid fodret mine heste med et kvalitetsfoder som jeg synes er det bedste til mine. Mine heste har med dette foder altid været tykke i pelsen om vinteren men ikke langhåret. Pelsen har været tætsidende og kort. og naturligvis blank.
Sidste vinter flyttede jeg mine heste et andet sted hen, hvor der var foder med i prisen. På dette sted blev der fodret med et noget billigere produkt. Et produkt der forfindes næsten på alle møller. Huset fuldfoder kan vi kalde det her.
For første gang så jeg mine heste langhåret om vinteren og var nødsaget til at klippe min den ene som jeg red, fordi pelsen var så voldsom. Der udover var hesten pludselig mat i pelsen og fedtet.
Nu strå de igen et anden sted denne vinter, hvor jeg selv kan medbringe foder. Og nu er de jo så småt begyndt at sætte pels, og der er det igen som jeg beskrev i det første afsnit.
Så jeg vil mene det er det folk mener med korrekt fodring ang. pels.
En huske regel vi altid har brugt med brud af dækkener, for at nedsætte pelsvæksten
Når været begynder at blive ustabilt vejr som nu, skal hesten have et regndækken til rådighed, her uden fyld, dog åndbart. Hesten har ikke nødvendigvis brug for at stå med dækkenet døgnet rundt. somsagt et regndækken er lig med en regnfrakke og skal bruges hvis det regner eller ved f.eks. meget blæsevejr.
Når vejret så begynder at blive mere koldt og natte temperaturen ligger stabilt under 7 grader om natten. Bruger vi 100 grams regn/åndbart dækkener. her står de med disse døgnet rundt. medmindre det er pludselig meget varmt om dagen, så får de regndækken på.
Når det så bliver rigtig koldt.
Når vejret ligger under 0 grader om natten skifter vi over til 200 eller 300 grams dækkener alt efter hvor maget hesten bliver brugt.
Dvs. en hest der går hyggedressur et par gange om ugen og turen for resten for 200 grams dækken på.
og en hest der er i mere intensiv træning, bliver klippet og får 300 gramsdækken på.
Med intensiv træning mener jeg hårdere træning på bane 3-4 gange om ugen og tur for resten.
Vores heste bruger begge sveddækken (fleecedækken) om vinteren, når de bliver redet. om de er klippet eller ej. og dette bliver først taget af når hesten er varm og taget på med det samme når hesten er travet af.
På tur har de også enten sved dækken på eller rideregndækken.
Om man skal klippe sin hest og hvornår afhænger af hesten, dens kondi og dens pelssætning. også naturligvis af hvor meget man skal bruge den og til hvad.
Jeg ville aldrig klippe en hest der kun bliver brugt til baneridning to gange om ugen og så går tur for resten. Men overstiger man baneridningen med to gange om ugen vil jeg nok gøre dette for at undgå svedproblemerne, altså den våde pels. Dog ville hesten kun for en halv klipning også kaldet en jagtklipning ved nogen.
Heste i intensiv træning bliver helklippet med mig.
Det hele er en smagssag og hvad man selv mener man skal.
Håber der var nogen der kunne blive klogere på dette. Men sådan gør vi og det har vi altid gjort siden jeg var fået min første pony.
Mvh Tina
på tur bliver der brugt
jun 2006
Jeg rider på bane mellem 2-4 gange ugeligt.
Foder med en müsli blanding og de har en dejlig blank og blød pels. Så det må jo være fint nok det foder jeg giver mine små pus
apr 2007
Olie er en delvis energi kilde for heste. Dvs. er en hest i hårdere træning har den mere brug for mættede og umættede fedt.
Ang. den hinde er kan ligges på tarmen ved brug af olie, sker typisk ved brug af billig olie her f.eks. billig raspolie fra netto, men ikke ensbetydende med at det absolut sker, hvis man bruger dette.
Bruger man olie der specitikt er lavet til heste, hvilket der fås i salg ved de forskellige foderforretninger, så skulle der ikke være risiko for dette. medmindre man bruger større mængde end anbefalet.
Man kan altid spørge der hvor man køber foder eller sin dyrlæge.
Hvis man er i tvivl om ens hest skal bruge ekstra olie, så snak med dyrlægen først.
Min hest fik taget en blodprøve sidste år fordi den virkede meget træt hele tiden og olie i maden og dvs andre produkter gav ingen pote. Da viste det sig den manglede magnesium i stedet for. Og denne prøve kunne jo have sparet mig for mange penge på dyre produkter, hvis jeg nu havde snakket med dyrlægen først.
Ellers kan jeg anbefale den store foderbog, der kan man bliver noget klogere på alt det her med fodring...
apr 2007
Jeg ville hellere ikke klippe dine hvis de ikke rider mere på bane end dette. Medmindre de kommer til at svede rigtig meget til vinter, og der kan man evt nøjes med at klippe halsen, hvis dette skulle blive et problem.
Det har vi gjort ved den ene af vores det ene år.
jun 2006
apr 2007
Ja lige netop man finder selv sine måder man kan se hvornår ens hest får det den skal og hvornår den skal bruge mere...
jun 2006
Men glæder mig til at komme igang med min nye friser dame, det er virkelig en ønskedrøm som er gået i opfyldelse for mig <3
maj 2007
VH. Rikke
jun 2006
Jamen må nok indrømme at det jo næsten er friserens stolthed man klipper væk
Så helst undgå, men ja der er vi jo igen forskellige ;))
maj 2007
jun 2006
Nej kan godt forstå dig
Men bliver den ik helt grå i pelsen også brun når det vokser ud igen ??
Kan bare huske min gamle hest var mørk brun og blev musegrå når han blev klippet. Og så når det blev sommer fik han såen en mærkelig pels ;o/
maj 2007
jun 2006
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Heste: 13 Emner: 3 Svar: 25
Jeg har haft en masse friesere - og deres pels er lige så forskellige som deres sind. Nogle sætter meget pels og andre næsten intet.
Jeg rider også ridebane - og kommer selvfølgelig dækken på de heste, som rides
Så mit råd er at du skal prøve dig frem med netop din hest.
Lykke til.
jun 2006
Vinter pels ;)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside