{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
941 visninger | Oprettet:

Vinter pels ;) {{forumTopicSubject}}

Ville lige forhører mig lidt ang lang pels smiley

Er en friser nem at holdt ned i pels hvis den får dækken på efter vejr??

Er kun vant til araber heste og de har næsten ingen pels, så derfor jeg lige skal hører jer med friser smiley

Min hun går med regndækken nu og regner me dta give lidt varmere på her om ca 14 dage, er det for sent??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinter pels ;)
  • #1   2. okt 2010 Hejsa smiley

- Vi har 5 friesere.. Og de går overhovedet ikke med dækken på noget tidspunkt af året.. Og de går ude hele året rundt, 24 timer i døgnet.. Og de kan sagtens holde varmen.. De sætter meget vinterpels, hvis ikke de har dækken på.. Og det siges at hvis de går med dækken, så sætter de ikke pels på samme måde.. Jeg aner ikke om det passer, da vores jo går uden dækken.. Men umiddelbart, ville jeg sige at de kan tåle begge ting, både at gå med, men også uden smiley ''
    Med venlig hilsen Mia!

• #2   2. okt 2010 Jeg vil gerne undgå lang pels da jeg kun kan ride på udendørsbane hele vinteren smiley
    For ellers kommer hun til og stå og fryse når hun er våd af sved smiley

• #3   2. okt 2010 min har også kun regndækken på nu.. hun er ved at sætte vinterpels...
    min havde overgangsdækken på sidste år.. det var rigeligt.. hun havde en lille smule pels, men kunne sagtens have hende i ridehus uden svedproblemer.

I år har jeg ikke et ridehus og ønsker derfor at hun skal sætte mere pels, derfor kun regndækken nu.. så min skal kun have vinterdækken på, hvis vinteren bliver ligeså hård som sidst(kun fordi jeg er pylret)

Så man kan gøre som man vil..

• #4   2. okt 2010 Okey så de er ik sarte ang dækken smiley

Jamen det jo dejligt, så får hun sit tynde vinterdækken på her engang til jul, ellers må hun jo bare klippe på halsen smiley

• #5   2. okt 2010 Min stå med regndækken nu, skifter til et overgangs når vejret bliver lidt koldere, og til vinter når det er mest koldt, og det bliver maks et 300 grams...

• #6   3. okt 2010 Min Friesers pels bliver ikke så lang men meget tyk synes jeg og hvis hun bliver redet bare nogenlunde seriøst, så sveder hun rigtig meget og tager laaaaang tid om at tørre. Derfor bliver hun altså klippet i næste uge. Jeg siger til mig selv hvert år, at jeg gør det ikke igen! For hun bliver SÅ grim af det - først bliver hun helt grå og senere helt brun... men det ER altså nødvendigt når jeg også frem til hvert år smiley

Den vinter jeg var gravid gik hun uden dækken (ude i alle døgnets lyse timer) og det gik helt fint, så det er ikke fordi hun er sart, det er simpelthen et spørgsmål om hvor meget og hvor seriøst jeg rider hende (sved) smiley

Mvh. Rikke

• #7   3. okt 2010 vores har heller ikke dækken på de bliver slet ikke rigtig lang håret og har mindre pels end de andre heste der allerede har dækken på så vi nøjes med flece dækken når de har svedt og de tøre rigtig hurtigt jeg har ikke lyst til at ødelægge deres man med dækner og hvis jeg kan holde pelsen nede med godt foder + jeg vist er lidt heldig med dem smiley så gør jeg det smiley

• #8   3. okt 2010 Jeg bliver lidt nysgerrig nu - flere skriver, at man kan holde pelsen "nede" ved at give godt foder - hvad er forklaringen på dette? Det har jeg aldrig hørt før. Mener bestemt, at min perle får det bedste af det bedste, men alligevel har hun meget tæt pels om vinteren. Vil gerne vide, hvor I har hørt/læst det så jeg selv måske kan blive klogere på det smiley

Vh. Rikke

• #9   3. okt 2010 Joo der bliver jeg os nysgerrig på det med foder, mener jo os jeg gør alt for mine dejlige heste ang foder smiley Så lad os hører ??

• #10   3. okt 2010 Jeg tænker egentlig, at evnen til at få en god vinterpels må være resultatet af korrekt fodring. Og det er jo en vigtig egenskab for en hest i naturen, at den har en god pels når det er koldt. Derfor synes jeg, at det virker lidt modsat at flere mener, at pelsen holdes nede ved korrekt fodring. Men som sagt er jeg nysgerrig og vil gerne se dokumentation for det, evt. link eller noget, for i min verden er det ikke logisk :0

Rikke

• #11   3. okt 2010 Ingen af mine basser bruger dækken... men de er selvfølgelig også kun plage endnu. smiley

Hvad angår foder, får mine Hesta Mix fra St. Hippolyt samt Struktur Energetikum. smiley

• #12   3. okt 2010 Jeg fodere med Müsli blanding, plus valset korn og Lurcerne.
    Det er de VILDE efter smiley
    Plus de får olie i maden også.
    De er alle blanke og har en meget blød pels.

• #13   3. okt 2010 Jeg er ikke den store "fan" af olie, da det sætter en hinde på indvendig side af tarmene og dermed hæmmer optagelsen af næringsstoffer i foderet. Personligt er jeg mere til müslien + et godt kvalitetsgrovfoder. smiley

Vi bruger hø. smiley

• #14   3. okt 2010 Kan kun sige godt om olie, altså ik for meget.
    Mit foder er: Müsli, valset korn, lucerne, hø og halm efter behov.

Men det jo os smag og behag, vi er jo ik alle ens og heller ik vores heste smiley

• #15   3. okt 2010 Ja, der er mange måder at gøre det med foderet på. smiley Jeg prøver selv hele tiden at "følge med" i undersøgelserne på området for at kunne give mine heste det bedste. smiley Er bl.a. lige nu ved at se lidt på, om jeg bør "nøjes" med Hesta Mix og så evt. ekstra urter + hybenpulver og biotin. smiley

• #16   3. okt 2010 Ja der er så mange former smiley

• #17   3. okt 2010 Min for næsten ikke vinterpels, selvom jeg ikke bruger dækken OVERHOVEDET.
    Hun kommer ind ved skumringstid og kommer ud ved middagstid + hun får mineraler fra Throuw Nutrition - Racing mineral

Og ja, foderet har betydning for pelsen! Naboens heste får KUN hø og græs og de er meget længere om at tabe vinterpelsen, som er lang og pjusket.. :S

• #18   3. okt 2010 Jeg tror jeg kan komme med et bud på hvad folk mener med korrekt fording ang. pels.

Jeg har altid fodret mine heste med et kvalitetsfoder som jeg synes er det bedste til mine. Mine heste har med dette foder altid været tykke i pelsen om vinteren men ikke langhåret. Pelsen har været tætsidende og kort. og naturligvis blank.

Sidste vinter flyttede jeg mine heste et andet sted hen, hvor der var foder med i prisen. På dette sted blev der fodret med et noget billigere produkt. Et produkt der forfindes næsten på alle møller. Huset fuldfoder kan vi kalde det her.
    For første gang så jeg mine heste langhåret om vinteren og var nødsaget til at klippe min den ene som jeg red, fordi pelsen var så voldsom. Der udover var hesten pludselig mat i pelsen og fedtet.

Nu strå de igen et anden sted denne vinter, hvor jeg selv kan medbringe foder. Og nu er de jo så småt begyndt at sætte pels, og der er det igen som jeg beskrev i det første afsnit.

Så jeg vil mene det er det folk mener med korrekt fodring ang. pels.

En huske regel vi altid har brugt med brud af dækkener, for at nedsætte pelsvæksten
    Når været begynder at blive ustabilt vejr som nu, skal hesten have et regndækken til rådighed, her uden fyld, dog åndbart. Hesten har ikke nødvendigvis brug for at stå med dækkenet døgnet rundt. somsagt et regndækken er lig med en regnfrakke og skal bruges hvis det regner eller ved f.eks. meget blæsevejr.

Når vejret så begynder at blive mere koldt og natte temperaturen ligger stabilt under 7 grader om natten. Bruger vi 100 grams regn/åndbart dækkener. her står de med disse døgnet rundt. medmindre det er pludselig meget varmt om dagen, så får de regndækken på.
    Når det så bliver rigtig koldt.

Når vejret ligger under 0 grader om natten skifter vi over til 200 eller 300 grams dækkener alt efter hvor maget hesten bliver brugt.

Dvs. en hest der går hyggedressur et par gange om ugen og turen for resten for 200 grams dækken på.
    og en hest der er i mere intensiv træning, bliver klippet og får 300 gramsdækken på.
    Med intensiv træning mener jeg hårdere træning på bane 3-4 gange om ugen og tur for resten.
    Vores heste bruger begge sveddækken (fleecedækken) om vinteren, når de bliver redet. om de er klippet eller ej. og dette bliver først taget af når hesten er varm og taget på med det samme når hesten er travet af.
    På tur har de også enten sved dækken på eller rideregndækken.

Om man skal klippe sin hest og hvornår afhænger af hesten, dens kondi og dens pelssætning. også naturligvis af hvor meget man skal bruge den og til hvad.
    Jeg ville aldrig klippe en hest der kun bliver brugt til baneridning to gange om ugen og så går tur for resten. Men overstiger man baneridningen med to gange om ugen vil jeg nok gøre dette for at undgå svedproblemerne, altså den våde pels. Dog ville hesten kun for en halv klipning også kaldet en jagtklipning ved nogen.
    Heste i intensiv træning bliver helklippet med mig.

Det hele er en smagssag og hvad man selv mener man skal.

Håber der var nogen der kunne blive klogere på dette. Men sådan gør vi og det har vi altid gjort siden jeg var fået min første pony.

Mvh Tina
    på tur bliver der brugt

• #19   3. okt 2010 Jamen jeg klipper aldrig mine da jeg syntes de bliver så grimme, og får en underlig pels af det. Så derfor bruger jeg dækken smiley
    Jeg rider på bane mellem 2-4 gange ugeligt.
    Foder med en müsli blanding og de har en dejlig blank og blød pels. Så det må jo være fint nok det foder jeg giver mine små pus smiley

• #20   3. okt 2010 ANg. brug af olie.
    Olie er en delvis energi kilde for heste. Dvs. er en hest i hårdere træning har den mere brug for mættede og umættede fedt.
    Ang. den hinde er kan ligges på tarmen ved brug af olie, sker typisk ved brug af billig olie her f.eks. billig raspolie fra netto, men ikke ensbetydende med at det absolut sker, hvis man bruger dette.
    Bruger man olie der specitikt er lavet til heste, hvilket der fås i salg ved de forskellige foderforretninger, så skulle der ikke være risiko for dette. medmindre man bruger større mængde end anbefalet.

Man kan altid spørge der hvor man køber foder eller sin dyrlæge.

Hvis man er i tvivl om ens hest skal bruge ekstra olie, så snak med dyrlægen først.
    Min hest fik taget en blodprøve sidste år fordi den virkede meget træt hele tiden og olie i maden og dvs andre produkter gav ingen pote. Da viste det sig den manglede magnesium i stedet for. Og denne prøve kunne jo have sparet mig for mange penge på dyre produkter, hvis jeg nu havde snakket med dyrlægen først.

Ellers kan jeg anbefale den store foderbog, der kan man bliver noget klogere på alt det her med fodring...

• #21   3. okt 2010 Jyde Mille
    Jeg ville hellere ikke klippe dine hvis de ikke rider mere på bane end dette. Medmindre de kommer til at svede rigtig meget til vinter, og der kan man evt nøjes med at klippe halsen, hvis dette skulle blive et problem.
    Det har vi gjort ved den ene af vores det ene år.

• #22   3. okt 2010 Olien er for mit vedkommende købt i foderbutik og er til heste. De får kun et pump morgen og aften, for ellers for de for meget. Jeg plejer at kan se det på deres hestepærer, er de meget bløde skal der lidt mindre til smiley

• #23   3. okt 2010 Jyde Mille
    Ja lige netop man finder selv sine måder man kan se hvornår ens hest får det den skal og hvornår den skal bruge mere...

• #24   3. okt 2010 Vil helst undgå at klippe, og jeg rider ik så hårdt igen, det er mest smidigheds træning da min bane ik er den største smiley hihi

Men glæder mig til at komme igang med min nye friser dame, det er virkelig en ønskedrøm som er gået i opfyldelse for mig smiley smiley <3 smiley

• #25   3. okt 2010 Så fik jeg lige klippet min Frieserdame her i aften - og nej, specielt køn blev hun ikke af det - men det er nu mere praktisk når man rider meget og har problemer med at det tager alt for lang tid for pelsen at blive tør igen. Kan godt forstå, at du glæder dig til at komme i gang med Mirthe - god fornøjelse :0

VH. Rikke

• #26   3. okt 2010 Taark Rikke smiley

Jamen må nok indrømme at det jo næsten er friserens stolthed man klipper væk smiley
    Så helst undgå, men ja der er vi jo igen forskellige ;))

• #27   3. okt 2010 Ja, jeg havde nu også helst undgået det, men for mig og min hest var der ingen vej udenom og når alt kommer til alt gælder det jo bare om at finde den løsning der nu passer bedst. Ville synes det var værre hvis det var man eller hovskæg man klippede af - SÅ kunne man snakke om, at det var Frieserens stolthed man klippede væk, og det kunne jeg aldrig finde på, men det ville der nu heller ikke være nogen idé i at gøre :0

• #28   3. okt 2010 Neejj huha da da ... Det ville være så frygtelig, så mister den jo ALT ..!!
    Nej kan godt forstå dig smiley
    Men bliver den ik helt grå i pelsen også brun når det vokser ud igen ??
    Kan bare huske min gamle hest var mørk brun og blev musegrå når han blev klippet. Og så når det blev sommer fik han såen en mærkelig pels ;o/

• #29   3. okt 2010 Nejnej overhovedet ikke... min er bare grå i starten og bliver brunlig noget tid efter hun er klippet (nogle mdr. efter så vidt jeg husker), pelsen bliver helt normal sort igen når den er vokset ud. Sådan er det i hvert fald hos min hoppe... Det er kun en overgang hun ikke er sort... heldivis smiley Til foråret hvor dækkenerne kommer af (måske lidt før) får hun en b-vitamin kur, det bliver pelsen også flot af.

• #30   3. okt 2010 Hmm hmm jamen det jo godt med en masse viden indenfor den "sorte" verden smiley hihi

• #31   6. okt 2010 Hej
    Jeg har haft en masse friesere - og deres pels er lige så forskellige som deres sind. Nogle sætter meget pels og andre næsten intet.
    Jeg rider også ridebane - og kommer selvfølgelig dækken på de heste, som rides
    Så mit råd er at du skal prøve dig frem med netop din hest.
    Lykke til.

• #32   7. okt 2010 Tak ninna smiley Hun er liget fået et lidt tykkere på og hendes pels er ik så lang så det er dejligt :))

Kommentér på:
Vinter pels ;)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce