{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.699 visninger | Oprettet:

Tilridning af pony - max vægt {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.
Jeg kom idag til at tænke på at der nu er et års tid (hvis alt går efter planen) til at jeg vil begynde at ride pony fra 2008 til. Han er idag 145 +/- og forventes at blive 148 cm. Jeg har en pige til at ride hans mor, da jeg selv er 180cm og er over 16 år. Jeg kan egentlig bare til at tænke på hvor mange kg. man max bør veje, når man begynder at skal op at ligge på den og sidde på den? Jeg vil jo hjertensgerne selv være den første, der kommer op på ham, da det trodsalt er jeg selv, der har avlet ham, men jeg er bange for jeg er for stor/tung. Hvad vil I mene ville være max for ham?

http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=252393
Disse billeder er fra juli i år, hvis det skulle være til nogen hjælp smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning af pony - max vægt
  • #1   24. sep 2010 Hvis han ender på de 148 cm, så ser jeg ikke noget i at selv sidder op. Du vil om muligt være lidt langbenet til ham, Men selvom han reelt er en pony, så er han jo meget tæt på at være en lille hest.

    Så held og lykke med det. Kan godt forstå at du gerne vil være den første.


  • #2   24. sep 2010 Ja langbenet bliver jeg nok nu smiley Men det skader ham heldigvis ikke. "Problemet" er bare at jeg vejer 85 kg. Kan selvfølgelig nå at tabe mig endnu, hvilket jeg også håber jeg gør, men hvis ikke, er 85 kg så for meget for ham? Hans mor på 16 år og 144 kan godt gå rundt med mig, men hun er jo også lige en del stærkere end det kære lille pus smiley

  • #3   24. sep 2010 der er voksne mennesker der rider pony endnu

  • #4   24. sep 2010 Natja: Tak skal du have smiley Men nu er han jo heller ikke en stærk og robust fjordhest, og han er til den tid 3, så han kan nok ikke bære helt så meget. Men har fundet ud af at forskere anbafaler at rytteren vejer max 25% af hestens kropsvægt. smiley



  • #5   24. sep 2010 team: Ja, men nu er det jo ikke bare en pony. Den er en ungpony, som ikke er trænet og ikke er særlig stærk, så den vil nok ikke have for godt af at bære for mange kg smiley

  • #6   24. sep 2010 jeg ser ikke noget problem i at du lægger dig over ryggen, eller sætter dig op i skidt, det er jo ikke timer der er snak om, men max 5 min...

    Desuden er du jo allerede i god tid, så gode trækketure i terræn, op og ned ad bakke, giver jo også muskler, så der kan nå at ske meget på et år, hvis du sætter dig for at du vil smiley


  • #7   24. sep 2010 ja gode ture op og ned af bakke, giver muskler på hesten og også dig selv= hvilket er lidt med fedtfrobrænding.

    Nej det er ikke en robust fjordhest, han er en lidt anden type pony, men hvis det handler om at du gerne vil være den første der stiger på ryggen af ham, så tager han ikke skade af at du ryttervænner ham. Den mere seriøse del af uddannelsen kan du jo så evt overlade til anden mindre rytter.


  • #8   24. sep 2010 Man plejer at sige at en hest / pony kan bære 1/5 af sin egen vægt..=)

  • #9   24. sep 2010 Hvis du evt træner hans ryg fra jorden først med nogle gå ture i bakket terræn, løsspring og frem og ned i longen, så tror jeg ikke det bliver et problem, så længe du har en god balance og sørger for at give ryggenfrihed (letsæde/aflastningssæde) og sørge for at give den frihed til at bruge ryggen og bygge denne op..
    Jeg vejede ca det samme da jeg begyndte med min.. ja hun er godt nok fjordhest, men ikke den robuste type..

    * Natja-TeamSkinderup *: Det er da en tastefejl ikke ?? ingen hest bør have noget der ligner 200 kg på ryggen og da slet ikke en pony selv om det er en fjordhest.. en robust fjordhest med gode muskler kan godt bære omkring de 100 kg, men der går grænsen altså også..


  • #10   27. sep 2010 man siger at når ens føder når hestens knæ. er man for stor. men hvis du vil være mere præcis skal du ca. tage hesten's vægt og tage en 20. del. og summen er så det den max. må gå med. smiley

Kommentér på:
Tilridning af pony - max vægt

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce