{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.005 visninger | Oprettet:

Tilridning af pony {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg står med en pony under tilridning. Jeg har aldrig prøvet det før, men har redet et par op efterhånden.
Vi har bare et problem, vi ikke kan komme til bunds i!

Buster, som han hedder, er en tinker(blanding), 132 høj og fylder 4 i år. Vi har også hans mor, som er super frisk og helt modsat af, hvordan man kunne forestille sig en tinker være (jeg havde mine fordomme, da jeg startede med at ride hende smiley )
Buster er det sidste år blevet trænet fra jorden (ikke af mig), og blevet gjort vant til udstyr og haft rytter oppe at hænge, uden at vippe et øre.

Han bliver i efteråret '17 sendt i tilridning, hvor rytteren aldrig kom på ryggen af ham. Så snart hun bare lå på ham, fløj han afsted og hoppede. Hun var bange for at hun var for tung, og han kom hjem igen, hvor hun så ville hjælpe fra jorden, da jeg er nogle kg lettere.

Alt går mildest talt super, og allerede første gang er jeg på ryggen rundt i skridt.
Buster er herefter blevet redet i skridt og trav hjemme (med hjælp fra jorden), og han har været med på 3 ture sammen med de andre heste.
Han reagerer pænt når jeg beder ham gå i både skridt og trav.

Han går bare SÅ langsomt!

På tur kan han fint presses til at følge de andre i tempo, men hjemme er han komplet umulig at få til at gå et tempo, hvor man ikke føler at han er ved at falde i søvn.
Der er prøvet at have pisk med, og givet et lille "dap", men det reagerer han overhovedet ikke på, hvorimod han i longen løber så snart han ser en pisk (fortiden skulle ikke have været specielt god...)

Jeg er ved at gå ud af mit gode skind at det. Han skulle gerne blive en god børnepony, meeeen, jeg synes det her tempo er lige lovlig langsomt...
Vi har også haft en lettere rytter end jeg til at prøve ham (jeg vejer cirka 52 kg), hvis det var dét, men med samme resultat. Intet tempo...

Hende vi har haft med fra jorden, aner heller hvad vi skal gøre. Det er ikke en problematik hun har oplevet før.

Så please hjælp, HG smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tilridning af pony
  • #1   27. feb 2018 Nu har jeg selv tilredet en DEL heste og ponyer gennem årene.
    Har oplevet dette problem før, det hjalp at når jeg fx arbejdede men hesten/ponyen fra jorden satte jeg meget konkret og med et bestemt toneleje på de ting jeg ville have den til, fx TRAV også skal den trave og bliver derefter ros osv.

Dette gentog jeg flere gange og tilsidst reagerede den fra jorden på de ting jeg bad den om.
    Så gjorde jeg fuldstændig det samme oppe på ryggen af den.
    TYDELIGE SIGNALER OM HVAD DEN SKAL.
    Dette gentog jeg flere gange.
    Det hjalp gevaldigt!

MEN husk på at det også kan være fordi jeg din lige skal forstå signalerne oppefra, og måske bare tager tingene roligt (nervøs?) eller er usikker.

Hvordan reagere din i longe med signaler?
    Mvh stefanie

• #2   27. feb 2018 Han reagerer rigtig fint på alt i longen, og sætter fra skridt til trav og trav til galop ved en kysselyd nærmest uden at blinke.

Det er også de signaler jeg bruger fra ryggen, sammen med en klem med benene. Han reagerer på dem, og går også frem i skridt/trav. Han går bare langsomt...

Første tanke var, at han er nervøs, og måske faktisk ligefrem er bange for at tabe mig. Men vi har holdt meget øje med hans øjne, da man nemt derpå kan se om han bliver lidt bange/nervøs. Han viste tegn på det, når der skete nyt - altså første gang over ryggen, og første gang helt oppe. Derudover har han ikke vist tegn på noget

• #3   27. feb 2018 Okay, han kan også bare være usikker på sig selv og derfor tager tingene langsomt.? smiley
    Det er lidt svært at bedømme når man ikke har set hesten i longe eller ridning smiley

• #4   27. feb 2018 Ja selvfølgelig smiley
    Ja, det kan sagtens være. Synes bare vi har taget tingene meget i hans tempo, og der sker faktisk ikke rigtig noget nyt smiley
    Han har haft rytter på en del gange efterhånden.
    Men det vil selvfølgelig give mening at han så tror lidt mere på det, når han er på tur med de andre. Der fik da også vist en lille galop frem, uden at det var mit signal smiley

• #5   27. feb 2018 Nogle heste er MEGET lang tid om at blive sikker under ridning smiley
    Er sikker på at det nok skal komme smiley

• #6   27. feb 2018 Det kan sagtens være at i har taget tingene i hans tempo, han er måske bare lidt længere tid om selv at lærer det smiley

• #7   27. feb 2018 Jeg håber det er det.
    Det er lidt demotiverende at der ikke sker så meget med ham, men jeg krydser fingre for, at det sker en dag smiley

• #8   27. feb 2018 Jeg har fulgt en med samme problem for nylig - en islænder. På ham hjælper foder med ekstra energi i og så pause, pause, pause. Enten helt pause i uger eller mdr. eller ridning maks. 1-2 gange om ugen i en halv time. Det hjælper ikke at sidde og drive og drive - man risikerer, at han bliver døv for hjælperne, før han overhovedet er blevet rigtig ridehest. Der sker for meget for ham i både hoved og krop lige nu, det er mit bud.

Og så skal han simpelthen lære at flytte sig for en ridepisk - også fra jorden. Ikke i longe, men bare i håndtering - lær ham f.eks. at blive mønstret.

Held og lykke smiley

• #9   27. feb 2018 Gingerella

Han er kommet på nyt foder, der eftersigende skulle give lidt energi.
    Han har lige haft pause i nogle måneder, da vores ridebane skulle laves om. I den tid. Har han været med på tur én gang.

God ide at lære ham hvad dressurpisken betyder. Og ikke i longe. Det vil jeg helt klart forsøge mig med smiley

• #10   27. feb 2018 Jeg forstår dig godt, men det kommer når han er klar smiley
    Det "plejer" det hvertfald smiley

• #12   28. feb 2018 Ellen

Det har også været tanken. Men han reagerer netop på det. Han går i skridt, og også i trav. Han går bare langsomt. På tur følger han også fint med, og går også i trav når jeg beder om det, selvom de andre ikke gør

• #13   1. mar 2018 Prøv med små, mange konstant "pres", istedet for ét stort lap. Så snart han går hurtigere, slap af og stop med hjælpere. Når han sænker farten, øv presset igen. Start med lavt pres, og herefter øg presset hvis han ikke reagerer. Det hjalp min på araber. Hun var virkelig langtsom i starten.

• #14   6. apr 2018 Jeg ved ikke om du stadig har dette problem. Min egen kan selv være den sløveste pony. En ting jeg fandt ud af var at hun var rigtig motiveret for foder. Derfor hade jeg et klik ord, så når hun skridtede i et langsomt tempo, bad jeg hende om at sætte tempoet op med mit stemmesignal. Hvis hun ikke reagerede på det tappede jeg med pisken, som Annika forklarede. Hvis hendes tempo så øgede stoppede jeg ved brug af pisken og klikkede hende og gav hende en guffer. Selvfølgelig skal man lige have et stemmesignal først, fra jorden af er nemmest at træne det, synes jeg.
    Jeg ved ikke om dette hjælper, men det hjalp i hvert fald mig. Ellers find noget der motivere ham. Fx når han har gjort det godt så giv ham en stå pause hvor i bare står lidt, det gør jeg nemlig også.

Kommentér på:
Tilridning af pony

Annonce