{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.045 visninger | Oprettet:

Krybbebider(luft sluger) fodring ! {{forumTopicSubject}}

Hjælp !? jeg har en pony på 20 år som er krybbebider/luft sluger og nu vil jeg så gerne prøve af fodre hende ud af det !?
1: kan jeg det ?
2:hvis nej , hvorfor ??
3: har du fodret din hest/pony ud af det og hvis ja hvordan altså foderplan , hø/wrap osv ? fjernede i/du noget i boksen ? smiley

Hilsen simone og stella smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krybbebider(luft sluger) fodring !
  • #1   24. jul 2010 1) Nej det kan du ikke..
    2) Min pony er det, og vi har prøvet, gør det stadig, at fodre ham rigtig, men hvis de har gjort det i lang tid, er det blevet en vane for dem, det handler jo om den har noget at lave, noget i maven, Det skyldes af kedsomhed, og de skal ha' noget i maven og arbejde med..
    De skal altså hele tiden ha' noget at arbejde med i maven, så har de sammen tidig noget at lave, Min står på græs nu og har gjort det ca. 5-6 måneder, han har ikke lavet et krybe bid siden, fordi han har noget at fumle med i maven..
    Men du kan hjælpe din pony, ved at lave en løsdrift boks til den,

Krybe bidder skal helst holdes væk fra stivelse i fodret..
    tit er der meget stivelse i godbidder, slikstenen garlic,mint osv..

Ellers så hæng en masse lege tøj op i boksen..

Du kan inde på møllehuset (foder industri) få lavet din helt ejen foder plan, de skal nemlig ha' en en go' blandning, for krybe bidder skal undgå korn..

Ellers, så er der en dyrelæge der har skrevet en bog om foder, den hedder "den store foderbog" der er 2 bøger af dem, der står noget om den rigtig fodring af krybe bidder osv.

Håber du kunne bruge det til noget!

-Maja

• #3   24. jul 2010 Nogle heste krybbebider pga mavesår og disse heste kan nogle gange fodres ud af det.

De skal have foder uden stivelse som feks. roepiller og så vitaminer oveni som feks travo e eller lign. Dertil kan der gives lidt lucerne.

De skal også helst holdes væk fra halm og i stedet stå på spåner/tørv eller hvad der nu findes af alternativer og så have en MASSE hø... og masser af foldtid.

Mange heste gør det også pga vane og så er meget foldtid en stor fordel og det samme kan legetøj i boksen være afhængig af hesten..

• #4   24. jul 2010 Mange tak smiley
    Jeg har lidt INFO her :
    Stella(min pony) har for højet mave syre
    jeg har tænkt lidt på denne foder plan
    alibitum Hø/Wrap
    Morgen mad: Natur Müsli ( med så lavt stivelse indhold som mueligt) med lucerne til og måske lidt olie ?
    Frokkost: Fiber-P
    Aften: Det samme som om morgnen.....
    og 3 gange ugeligt får hun så Msch ( det gør hun også nu)

• #7   24. jul 2010 Hov ja Mash (kom til af trykke på den forkerte knap 'xD)
    Hun har ikke krybbebidt mer' af få mash hin her faktisk nedsat det lidt smiley

• #9   24. jul 2010 Ja smiley

• #10   25. jul 2010 Mit bedste bud er masser strå foder og gerne ud i lløsdrift, så den ikke står og keder sig.

• #11   25. jul 2010 ¤ SEJE'REJE ¤ IDA KROGFELT ¤
    Det skyldes tildelt osse kedsom hed..
    Prøv at slå det op i en masse foder bøger/heste bøger, der stå tit hvad det enten kan skyldes, kedsomhed, mavesår, ingen ting i maven.. Det står i rigtig mange heste bøger..

Jeg har jo selv en krybe bidder af værste slags, der har jeg selvfølgelig læst en del om krybe bidning, og hvad skyld det er i..

Når de først er begyndt er der ikke meget der kan stoppe dem i det, men det kan ske at det stopper..
    Der står rigtig meget om krybe bidning, i "Den store foderbog 2"
    Den er go'

• #13   25. jul 2010 har tidligere været ejer af en krybbebider. Var ejer fra han var 5 til 18 år og det lykkedes os aldrig at få ham vænnet fra. Men de nye ejere har haft helden med sig. I følge dem er det kun lykkedes ved hjælp af en meget streng diæt!

hendes bruger er her:
    http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=25131

han får pt noget foder fra Muhldorfer som er noget lavet til heste der ik kan tåle sukker i foderet.
    Sådan noget som bare en gulerød er gift for ham så det er yderst sjældent han for gulerøder og æbler og andet med sukker ud over hans foder.

• #14   25. jul 2010 Få hesten undersøgt af dyrlægen, for har den mavesår, skal den have medicin... Først derefter kan du forvente at kunne fodre dig ud af det, og husk en masse foldtid på græs eller med grovfoder er vejen frem for en krybbebider....

Horselux Easy er et foder med kun 7,5% stivelse og 6% sukker, så måske du skulle kigge på dette??
    (link fjernet)

Der kan med fordel tilføjes deres Fiber Pellets eller Lucerne....

• #15   27. jul 2010 ja vil give sabrina ret smiley

• #16   27. jul 2010 Sabrina: Det er da ikke så svært at forstå? Heste der krybbebider udvikler ofte mavesår, eller har mavesår og derved begynder at luftsluge pga syrene i mavesækken.... Så det er relativt vigtigt at få den tjekket for mavesår, da du ellers ikke "bare kan fodre dig ud af problemet".....

• #17   28. jul 2010 Sabrina: At den sluger luft =)
    Problemet med mavesår er blandt andet at det ikke er en sygdom der opdages altid...Men luftslugning er et af de få tegn der kan komme.. Så ville bestemt ofre pengene på en endoskopi....

• #18   28. jul 2010 Sabrina: Det kan kun din egen dyrlæge svare på, da det er meget forskelligt... Men vil da skyde på mellem 1000-1500?? Uden at sige for meget eller for lidt =)

Kommentér på:
Krybbebider(luft sluger) fodring !

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce