{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.107 visninger | Oprettet:

HJÆLP! Min hest slår fra {{forumTopicSubject}}

Hej gutter.
Þerna har i en længere periode slået meget med hovedet under ridning. Hun har altid været en rimelig følsom hest der har haft problemer med balancen og vi har i sær bøvlet meget med traven som rent praktisk taget overhovedet ikke fandtes da jeg købte hende. Også galoppen er typisk 5-gænger agtig, hvilket vil sige at hun helst vil galopere meget hurtigt og løber bagtil hvis ikke man sætter sig dybt i sadlen og læner sig tilbage.

Der er kommet rimelig styr på galoppen nu og hendes trav er også blevet mere stabil, MEN nu døjer vi altså med formen.

Hun havde nogle tandspidser som var skyld i at hun slog meget med hovedet og lagde sig meget på når man tog i hende. Det blev ordnet og i en kort periode var der INTET galt under ridning, hun gik fint stabil og tog selv i mod bidet uden problemer.

Nu er hun begyndt at slå fra i tölten og det er i særdeleshed når man presser hende. Enten til at gå langsomt eller til at øge tempoet.
Jeg har altid redet hende for en støttende og stabil tøjle som måske har været lidt for dårlig til at stå i mod når hun begyndte på det med hovedet.
Problemet er nu, at det er blevet en træls vane, som jeg ikke rigtig har været i stand til at bryde endnu.

En start er selvfølgelig at begynde at holde i mod og naturligvis drive hende i gennem problemet, det har jeg prøvet på i en månedstid, hvilket også virker fint i det øjeblik det bliver gjort, men så er hun stabil i 30 sekunder for så at starte forfra.
Jeg er ved at blive lidt bims af det, for hendes tölt er fantastisk når hun slapper af og slipper, men så snart hun spænder op, bliver hun stiv og mekanisk at se på.
Please sig at I har prøvet noget lignende og har et forslag til hvordan man løser det ?! smiley

Et andet problem er også, at hun ikke så godt kan lide pisken, hver gang jeg bruger den, reagerer hun ved at springe fremad. Jeg går ud fra at det er en rimelig naturlig ting, men er der nogle der har et forslag til hvordan man vænner dem til den?

Jeg har forsøgt med en rebgrime og en pisk med en pose på, jeg kan praktisk taget tæve løs på hende med pisken mens hun bare står stille og venter på at jeg er færdig, så snart det overføres til at jeg sidder på ryggen, springer hun fremad. Måske processen skal gentages 100.000 gange?!

Prøv at se forskellen herunder. De er ikke SÅ markante, da hun ikke slog så meget fra, men gik lidt jævnt 'imod'.

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/4566069_l.jpg

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/4566064_l.jpg

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/4566065_l.jpg

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/4566060_l.jpg - Det er fanget i et for tidligt moment, inden løftet, men se hvor roligt det ser ud.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP! Min hest slår fra
  • #1   14. jul 2010 problemet ligger i, at hun begynder på alt sit pjat når hun bliver presset.
    Hun har altid frihed fortil og selvom tøjlen hænger løst, slår hun alligevel - så jeg tror ikke det vil hjælpe.
    Har prøvet at skifte det almindelige tre-delte ud med et herman sprenger dynamic og rider hende nu på et to-delt.

Har redet hende lidt i rebgrime, men kun som hygge og der har hun selvfølgelig gået okay, da der ingen pres har været.

Jeg tror ikke jeg er int. i at ride bidløst. Jeg vil helst ride hende med bid da hun gerne skulle blive konkurrence hest - og så er jeg ikke så meget for bidløst.
    Forstår godt dem der gør det fordi de rider derhjemme, eller deres hest ikke kan gå på et almindeligt bid, men det er ikke det der er problemet med therna. bid eller ej, så er problemet der når hun presses.

• #2   14. jul 2010 hun er lige blevet tjekket af tandlæge og af kiropraktor - ingenting der.

Susanne og Tøzzen. Hesten bliver trænet i skoven, på bane og i hal, aldrig mere end 30 min seriøst arbejde og bliver redet max 4 gange om ugen.

den bliver ikke presset mere end nødvendigt og den er ikke træt af at arbejde.
    Faktisk kommer den løbende på folden når man henter den.
    Det er en meget arbejdsivrig hest - så drop jeres pjat om at jeg presser den for meget.

hesten har fået frihed fortil og jeg er ikke typen der hænger i tøjlen eller river og flår. jeg har en stille og fornuftig hånd, så heller ikke der kan i indvende noget.

• #3   14. jul 2010 Det med pisken. Træn at du står og 'aer' hende med pisken over alt, også på benene, halsen kropppen osv..

• #6   14. jul 2010 Vanessa, det bid du skiftede til, hedder det noget specielt???

• #10   15. jul 2010 Tak smiley

• #11   15. jul 2010 Måske jeg skulle se om jeg kan få fat i det Vanessa. smiley
    Nu venter jeg lige til på tirsdag når hun kommer hjem igen, måske er problemet så helt løst.

• #12   15. jul 2010 Til det med pisken.
    Kender du det at man har trænet noget med hesten fra den ene side/på den ene volte, og det går rigtig godt. Når man så træner det fra den anden side/volte kan hesten slet ikke finde ud af det selvom den lige har lavet øvelsen perfekt fra den anden side?

Altså er man nødt til at træne det samme fra begge sider da hesten ikke nødvendigvis "kobler den ene side til den anden."

Det samme gælder når man træner fra jorden og derefter sætter sig op på ryggen at hesten. Hesten ser det som 2 vidt forskellige ting og er ikke i stand til at koble det sammen.
    Altså er du nok nødt til også at træne det fra ryggen.

Når den slår med hovedet.
    At den slår med hovedet et tegn på irritation/ubehag/stress eller lign.
    Det er ret svært at bedømme hvorfor den slår med hovedet når man ikke har set jer ride, men nogle bud kunne være:
    Biddet
    At den ikke bryder sig om at blive presset (måske presser du den for meget)
    Stress. Hesten kan blive stresset af at skulle løbe i høj fart som den gør i gangartsklasser da det minder den om flugt.

Kommentér på:
HJÆLP! Min hest slår fra

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce