{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

"Rå" Unghest {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået en herlig unghest, Picasso. Han er 3 år, og vi skal til at i gang med træningen.
Selvom han aldrig er blevet trænet med på nogen måde, er han rigtig fin muskulært, ved ikke om det har noget at gøre med han først blev kastararet fra et par måneder siden.

Han har fået lov til at gå og vænne sig til det nye sted, og hvor jeg har strilget lidt i stalden, præsenteret ham for en boks og nogen daglig dags ting.Han kan også frem og bakke.

Min plan er at jeg rent træningsmæssigt, ville starte med at ligeudrette ham og lære ham at søge frem og ned. Derefter ville jeg begynde med volte arbejde, hvor han skal søge frem og ned og stille sig indad.
Og det villle jeg også gøre i longen.
Derudover ville jeg vænne ham til div. ting og trække ture med ham.

Hvad siger i til min lille plan? Ville det ikke være det rigtige at starte med? smiley
Det jeg har for mål, er at styrke hans ryg især og opbygge muskulatur.

Kom gerne med forslag til hvad jeg mere kan lave for at styrke ham :.)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Rå" Unghest
  • #1   12. jul 2010 Voltearbejde kommer før arbejde på lige linje smiley det gør man kun hesten skæv af

Men det lyder rigtig fornuftigt! Basis signaler (stop, frem, bakke)
    men han skal lære at vige for tryk inden du kan arbejde med fremadsøgningen.. Du skal jo kunne korrigere ham hvis han sætter vægten forkert, og kan han ikke vige for tryk så bliver han bare forvirret og spænder op.

Så jeg ville synes at basis signaler først, derefter flytte for tryk. (hånd på skulder, hånd på bagpart, ved gjordleje) men også at kunne flytte sig for tryk fra grimen og kapsun (hvis du bruger sådan en?).
    Derefter jeg vil jeg sikker på at han er OK med pisk som er nødvendig til volte arbejde. Berøring overalt og svingen over kroppen. (hvis hesten på nogen måde frygter pisken vil arbejdet jo blive forbundet med stress og flugt)

Jeg ville også råde dig til at arbejde med stemmekommandoer. Dvs. koble f.eks. 'slag med tungen, klikken lyd' til "frem". "Prrr" til fart ned. "Parer/stop" når hesten skal stoppe osv.
    Bare sørg for at lave så meget forarbejde som mulig inden longe arbejde osv. for blir hesten først forvirret her så kan det være svært at komme af med smiley

Men god fornøjelse! : D

• #2   12. jul 2010 Jeg mener så modsat Angelika at ligeudretning kommer før voltearbejde.. og gør man det korrekt gør man bestemt ikke hesten skæv.. men det er nok lidt alt efter hvilke metoder man arbejder ud fra..

• #3   12. jul 2010 Signe

Ved ligeudretning bruger hesten per automatik som stærke side mest = hesten bliver skæv

Ved volte arbejde arbejder man med hver side for sig, hvilket gør det muligt at gøre begge sider lige stærke smiley

• #4   12. jul 2010 LIgeudretning først smiley

Jeg synes din plan virker rigtig god. Synes faktisk din plan er en af de mest fornuftige jeg længe har læst, så følg endelig den smiley

Husk at sætte stemmekomandoer på det du gør. De essentielle 5 kommandoer hesten skal kunne er skridt, trav, gallop, stop og hurtigere. Hvilket ord du bruger må du selv om, ordene må bare ikke ligne hinanden. Jeg bruger "skridte", "trav", "gallop", "woo" og "kom".
    Det gør tilridning 100 gange nemmere hvis hesten kan styres med stemmen.

• #5   12. jul 2010 Jeg vil lige tilføje, at man ikke kan ligeudrette en hest før den er lige stærk til begge sider

Ved at træne ligeudretning vil hesten (100% sikkert) bruge de stærkeste muskler, og det vil simpelthen gøre den skæv.

Men målet for ridning er selvfølgelig ligeudretning! Men ligeudretning kan bare ikke opnåes før hesten er lige stærk til begge sider, det er simpelthen umuligt ..

• #6   12. jul 2010 Angelika:
    Nu har 3 folk sagt ligeudretning først og kun du sagt voltearbejde først. Så der er jo tydeligvis delte meninger om dette smiley

• #7   12. jul 2010 Signe B

Åh jeg prøver blot at argumentere for min mening, hvilket i på ingen måde har gjort. I har udelukkende kommet med påstande

• #8   12. jul 2010 Jeg er nu også tilhænger af voltearbejde først.. Men ja.. Der er delte meninger..

• #9   12. jul 2010 Angelika C: Hvis hesten bruger den ene side mere, så er den ikke ligeudrettet..
    Hvis du arbejder på volter vil du jo netop holde siderne adskilt og derved holde den ene stærkere end den anden, med mindre du arbejder meget mere med den "svage" side..
    Jeg mener en hest skal ligeudrettes først fordi den ikke kan strække sig frem og få halsen ud af kroppen uden at være lige.. og uden det aktivere den ikke de korrekte muskler..
    Akademiske ryttere starte vist med bøjning.. anatomiske med ligeudretning.. "alm" ryttere er vist smag og behag, så der er forskel alt efter hvad metoder man "følger"

• #10   12. jul 2010 Signe

Hesten bruger netop den ene side mere end den anden ved ligeudretning.
    og NEJ ved volte arbejde styrkes den stærke side ikke kun, her stræbes der efter at siderne bliver lige stærke.

"Jeg mener en hest skal ligeudrettes først fordi den ikke kan strække sig frem og få halsen ud af kroppen uden at være lige.."
    Det er noget jåks, så forklar mig venligst mjine egne fotos af min hest smiley

(link fjernet)
    (link fjernet)
    http://dk.fotoalbum.eu/images1/200809/60029/499705/00000006.JPG
    http://dk.fotoalbum.eu/images1/200809/60029/499705/00000008.JPG

• #11   12. jul 2010 Angelika: Jamen jeg kan jo sige det samme.. for i følge dig skulle min hest jo være skæv hvilket hun ikke er..
    Men vi er vel enige om at hvis du arbejder med siderne hver for sig, så er du nød til at arbejde mere med den svage, ellers bliver de andre jo aldrig lige stærke..
    Nu ved jeg ikke hvad du forstår ved ligeudretning.. men det betyder jo ikke at hesten kun skal gå ligeud, men netop at den skal spore lige og det kan den altså kun hvis den bruger begge sider lige meget.. så nej du har ikke ret i at det gør hesten skæv, med mindre man netop ikke aner hvad man laver og hesten derved arbejder uens.. det er netop skævheden man retter op når man ligeudretter hesten..

• #12   12. jul 2010 Signe

Så er vi enige smiley men man kan ikke umiddelbart arbejde med ligeudretning med en helt rå hest som ikke engang har basis signaler iorden.

Og selvfølgelig skal man arbejde mere med den svage side end den stærke, indtil en vis grad. Men du kan jo ikke bare få en hest til at spore lige hvis ikke den er lige stærk på begge sider smiley

Men at hestens sporer korrekt opnår man også ved volte arbejde, som jo egenlig er en form for ligeudretning.
    I starten da jeg trænede min hest udfra de akademiske principper kunne han ikke spore lige, så derfor måtte jeg meget nøje arbejde med hver side hver for sig. Nu er han så i stand til at arbejde 'ligeudrettet' på volte smiley

Vi er vel i bund og grund enige, nok bare en forvirring af begreberne :b troede du mente ligeudretning som i at ride ligeud, langside efter langside, skrådt igennem osv uden at aktivere det bærende bagben

• #13   12. jul 2010 (link fjernet)

"Inden hesten kan begynde at bøje sig korrekt på et buet spor, skal den først være lige i kroppen. Rytteren skal forsøge at ride så meget som muligt på lige spor, og undgå at forcere bøjningen i hjørnerne. Hør her, hvorfor dressurtræner Kirsten Hansen prioriterer ligeudretning så højt, og hvorfor det er så vigtigt, at "halsen er lige på kroppen", når hesten skal lære at bruge begge bagben lige meget."

• #14   12. jul 2010 Signe B

Hesten er også ligeudrettet på volte smiley ligeudretning er jo hvor hesten SPORER lige ^^

• #15   12. jul 2010 Mja, jeg videregiver bare hvad jeg har lært af min akademiske træner Ellen, som ifølge mange skulle være enormt dygtig. Men fred være med det. Skal se film med kæresten, så lader jer om at diskutere. Nu har jeg jo sagt min holdning og i min mening kan folk træne deres heste præcis som de vil men det skal dog siges at jeg synes at emnestarter har den mest fornuftige holdning selv smiley

• #16   12. jul 2010 Vrøvl mente klassisk ikke akademisk. Jeg er træt, har sat hegn op hele dagen smiley

• #17   12. jul 2010 Signe B

Ja da, voltearbejde er netop også ligeudretning :b det burde du da især vide siden du træner klassisk

• #18   12. jul 2010 * Han har stop, bak og frem nogenlunde i orden, det arbejder vi forsat på hver dag. Og selvfølgelig skal jeg have bassis signalerne 100% i orden, dem er jeg så småt begyndt med. De skal selvfølgelig være i orden før jeg begynder på alt det videre arbejde smiley

Men jeg ville helt sikkeret tage rådene til mig.
    Kan godt se pointen med ligeudretningen, og jeg mener også at de skal spore lige. Men er det ikke bedst at træne det på ligeud? Altså bogstavlig talt lige ud langside på langside/skov sti på skovsti? :o)

• #19   12. jul 2010 Donni

Hvis hesten bare går ligeud så er det at den ikke SPORER lige (ofte), altså så bliver den ikke ligeudrettet. Og når det er en rå hest du har med at gøre, vil du hurtig kunne gøre den skæv ved bare at ride "ligeud" uden at den er ligeudrettet

• #20   12. jul 2010 Jamen jeg ville have ham snor lige, når han går ligeud. Til kurser med Christina Holmbæk trænet vi ligeud, ligeud, og med det samme de på en eller anden måde falder ud af formen retter man. Selvfølgelig kan de i starten kun tage nogen få skridt ad gangen med efterhånden kan de gå flere skridt, ligeudrettet selv og så ville de automatisk søge ned vis hesten ellers er fysisk i orden..

• #21   12. jul 2010 Enig med Angelika smiley

Ligeud ridning = Hesten går på to spor med helt ligeudrettet hals og hovedet i fuldstændig ligevægt, det er faktisk en meget svær øvelse.
    Det kræver en godt uddannet hest, det er ikke noget man starter en unghest op i..

• #22   12. jul 2010 Donni

Så er det noget bedre for hesten at træne ligeudretning på volte smiley

her sørger man først for at hesten slapper af og søger frem, det er lidt forudsætningen for al arbejde. Når hesten kan det, kan man ved små nyk i kapsunen og evt. en hånd på skulderen få hestens rygsøjle til at lave en svag og jævn bøjning. (kan kun ske ved en afspændt hest som søger frem)
    Denne svage bøjning gør at hestens hofte svinger det bærende bagben ind til tyngdepunktet og forbenene vil nu pege og spore i voltens retning istedet for ud af volten.

For at opnå ligeudretning skal alle ben være lige stærke, især bagbenene (og de tilknyttede muskler omkring lår, bækken osv). Bagbenene skal nemlig træde lige meget under hesten, og skubbe lige meget af.
    Ved volte arbejdet får du trænet hvert "bagben" så det bliver stærkt, og gør man det korrekt bliver bagbenene lige stærke og SÅ opnår du ligeudretning smiley

Det er altså en noget mere overskuelig måde at gøre det på, fremfor at gå ligeud og skubbe rundt med hesten fordi den pludselig skyder skulderen, bagparten og vrider sig i kroppen smiley

Volte arbejde = fokus på ét bagben (selvfølgelig osse resten af kroppen...)

• #23   13. jul 2010 Angelika C: Jeg tror faktisk også vi er rimeligt enige smiley og jo grundsignalerne skal være på plads som det aller første smiley

Donni&Line: Jeg ville nok arbejde med signalerne.. og så lidt i longen med frem og ned.. og så kombinere gå ture gerne i bakker og ujævnt tærren med div øvelser fra jorden.. når du går i skoven skal du bare være obs på at den ikke bruger sig meget skævt (lidt kan jo nok ikke undgåes i starten)..
    Når du når til ridningen ville jeg mest arbejde ligeud fra ryggen (meget gerne på ture) men kombinere med longe og volte arbejde fra jorden..

Kommentér på:
"Rå" Unghest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce