{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.414 visninger | Oprettet:

fede kur til hest! {{forumTopicSubject}}

hej alle på hg.

jeg har et meget træls problem med min hoppe.
den taber sig sindsyg hurtigt men den kan ikke tage på igen. lige for tiden går hun alene på sygefolden om dagen og har en anden hest hos sig om natten på sygefolden.

den for morgen og aften:
½kg valset byg
200g poppet majs
500g st. hippolyt natur müsli
2 store håndfulde lucerne (et halvt måle bære)
b-express
1 ske hvidløg
samt hø af ædelyst.

men hun er begyndt at tabe sig helt vildt igen! hvad skal jeg gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fede kur til hest!
  • #1   11. jul 2010 hey er den tjekket for orm.. lyder lidt som om den har det

• #2   11. jul 2010 det er ikke særlig lang tid siden hun fik ormekur.

• #3   11. jul 2010 Off topic!

Men hvis hun bare fik ormekur uden en ormeprøve først og det er sket før, kan hun jo sagtens være blevet residens overfor ormekurerne.

• #4   11. jul 2010 hun fik taget ormeprøve!
    har haft hesten i 5 måneder.

• #5   11. jul 2010 Er det muligt at give wrap i stedet for hø ? wrap feder mere, så hvis den ikke kan spise nok hø til at holde vægten var noget godt wrap måske sagen.. for strå foder er nu engang det bedste at fede op med..
    Jeg ved god at mange siger at byg og majs feder, men nogle heste tåler det ikke pga stivelsen.. så måske det ikke er det rette til din.. det kan gøre fordøjelsen dårligere så de ikke tager på..
    Er den rolig ved at gå alene om dagen ?? for jeg har haft en der tabte sig frygteligt af stress..
    Den tog på ved at få lidt roepiller (fordi de gør at maven fungere bedre og derved optager maden bedre), vitaminer samt en masse wrap..
    For nogle hjælper olie.. men husk der skal trappes langsomt op og max 3 dl pr dag..
    Der findes også specielle fodre med ekstra fedt..

• #6   11. jul 2010 min unghest tager heller ikke så let på. Jeg giver ham ca 3 dl olie fordelt på 2 måltider sammen med hans normale foder, og efter jeg er begyndt på det er han blevet så pæn (og har i tillæg fået den flotteste sorte skinnende pels).
    3dl olie svarer i energi til ca 1 kg havre, og det fylder ikke så meget i maven, dvs mere plads til masser af godt hø. Det forebygger desuden kolik og er billigt at fodre med (9kr for en liter rapsolie i netto)

• #7   11. jul 2010 olie er altid godt til opfedning.

jeg ville nok skiftet natur müslien ud med eks struktur energitikum eller build up fra brogården, der er noget mere energi i. natur müslien er foder til vedligholdelse og trivelige hest.

• #8   11. jul 2010 Roe piller, vitaminer, noget musli, lucerne og wrap, så har den gode chancer for at tage på.
    Ved ikke om den går roligt alene på fold?

• #9   11. jul 2010 Hører ikke til i denne gruppe

• #10   11. jul 2010 lucerne og roe-piller feder ikke men mætter så olie i maden og gerne melasse hvis du kan skaffe det
    byg feder ikke så meget så spæd evt op med havre og fin evt en musli blandig der er til heste der laver meget hvis det er du vil bruge det..
    giv den alt det mad den kan spise (og som er forsvarligt) også af græs og hø/ wrap
    kan du finde et stykke græs med kløver på så græs med den der i noget tid hver dag da kløver feder smiley

• #11   11. jul 2010 Et par skriver havre, men den er altså helt gal.. havre feder ikke, det kræver mere energi af hesten at omsætte havre end havren giver + det på en del heste går i hoved og gør dem mere "aktive" (så de taber sig mere) så havre er det sidste man skal give en for tynd hest.. da min begyndte at tabe sig gav stalden den bare mere og mere korn uden at informere mig (havre/byg blanding) hvilket gjorde at hun tabte sig mere og mere og det gik rigtig hurtigt..
    Nej roepiller feder ikke ret meget og derfor skal den kun have en lille smule, men det stabilisere maven rigtig godt og gør at den optager resten af foderet bedre..

• #12   11. jul 2010 » Team BS ': Man skal passe lidt på med store mængder klid.. det "vasker" vitaminer og mineraler med ud, så man skal holde meget øje med at hesten er dækket.. især kalk mangel kan blive et problem.. og nogle heste kan få dårlig mave af større mængder.. men i mindre portioner i en periode er det godt for fordøjelsen og feder.. det er mash også og roepiller..
    Melasse ville jeg ikke bruge med mindre hesten skal lokkes til at spise, det er helt enormt usundt både for fordøjelsen og hesten generelt og mange heste går det lige i hoved på..

• #13   12. jul 2010 hesten er dækken ind med vitaminer da det er i dens foder! (natur musil)

-hesten kan ikke tåle havre!

jeg kan kun nå at fodre 2 gange om dagen da jeg arbejder! skal nemlig selv fodre.

den går ikke på græs fordi de andre heste tæsker den, og derfor flytter den nok til den første.

• #14   12. jul 2010 Team BS: Det jeg mener er at når de for meget klid så skal de have ekstra vitaminer, fordi klid fjerne vitaminer fra hestens krop.. derfor kan de få mangel selv om de får vitaminer..

*team schwarzkopf* S: Mon ikke det skyldes stress over at have fået tæv og at være alene ??

• #15   12. jul 2010 nej det tror jeg ikke for det er generalt. sådan var det også i vinters.

• #16   13. jul 2010 Er den blevet tjekket om den evt har mavesår ?? kan den evt have været stresset længe ?? min var for tynd i næsten 2 år før vi fik helt styr på det..

• #17   13. jul 2010 den har ingen mave sår for den spiser og opføre sig ganske normalt.

kan ikke se hvorfor den skulle have været stresset længe? den har haft faste rutiner lige siden jeg købte den. den har været flyttet 2 gange

• #18   13. jul 2010 Der kan jo være mange grunde til at en hest stresser.. min havde skam også faste rutiner, men stressede alligevel..
    Og hesten kan jo sagtens have et mavesår eller evt "bare" for meget mavesyre selv om den spiser og opføre sig normalt..
    Hvad med tænderne er de tjekket ? om den kan tygge og derved fordøje maden optimalt ??
    Der må jo være en grund til at den taber sig..

• #19   13. jul 2010 tænder er tjekket. hesten har stadig føltænder men det kan tandlægen ik gøre noget ved.

• #20   14. jul 2010 hej
    alt byg havre osv er ikke til heste der skal tage på;)
    prøv irish mash og ren viatmin i stedet for mûslien... fx hyppolyts gemuse eller sember cubes(fåes også fra andre forhandlere) da koncentrationen af vitaminer mineraler og sporsto´ffer er for lille i forhold til mængden af Mûsli hesten skal have. når hesten er i foder balance vil den lettere kunne tage på.
    hvis hesten står meget på boks(halmboks!) bruger hesten meget energi på at bare stå, da halmen giver ujævn bund og hestenikke kan låse sine led...
    rigtigt som der bliver sagt prøv wrap istedet for hø..

giv hesten mere plads at gå og løbe på træn hesten, så kommer forbrændingen igang og hesten kan bedre optage alt det foder du giver den...
    prøv at give en smule olie fx linolie eller bare alm rasp olie:)
    håber det kan hjælpe, ellers snak med en uafhængig foder ekspert om hvad du evt kan gøre eller ring til din dyrelæge:) hun kan måske egentligt også være stresset over at gå selv?

Kommentér på:
fede kur til hest!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce