Fede-kur {{forumTopicSubject}}
Jeg har i et års tid, bøvlet med min hest og hans vægt, og spørger nu igen til råds.
Har en 6 års vallak, 177/178 stg. Blanding af Frederiksborg og Hannoveraner. Spinkel bygget. Han har været klippet, men har nu sat sig en god pels igen, går med 300 gram dækken.
Han er - og bliver - tjekket for orm, forår og efterår. Ormetal viste 0 i efteråret.
Af foder får han:
Havre, raket, rå sojaolie, tilskud (e-amino, b-vitamin og jern). Samt wrap ad libitum. Han går på fold, hvor der også er adgang til stråfoder. Han bliver fodret 3 gange dagligt, og en ekstra gang efter endt ridning.
Han har lige fået tjekket tænder her i tirsdags. Der var intet at komme efter der. Samtidig med det, tog dyrlægen blodprøver på ham; sund og rask hest. Alle tal var fine, og han manglede intet.
Da jeg fik ham for lidt over et år siden, var han lige til den tynde side og muskelfattig. Fik vel 250-300 kg på ham - sådan ved øjemål, men han blev ret fin at se på - især hen over sommeren.
Her i efteråret begyndte han så at tabe sig igen, og er nu ved at være lidt for tynd - igen.... Det er ikke sådan at ribbenene ses vildt tydeligt, men de kan lige anes. Derudover stikker hofterne ud, og han er lidt 'sunket' ind i siderne.
Det bekymre mig jo så lidt, for han har stort set stået stille den sidste måned, og fået foder i hoved og r*v, og der synes jeg jo så at han burde have taget på, nu hvor han ikke har skulle lave noget, andet end skridt/trav arbejde et par gange i ugen.
Jeg føler snart jeg har prøvet alt, hvad jeg lige kan komme i tanker om: han har fået føl foder, han har fået brogaarden build up. Andre mærker som; brdr. ewers, hercules, spillers, horse food - og alt sammen noget, som har været til tyndere heste. Derudover er lucerne med olie, mash, melasse, også noget han før har fået.
Jeg synes ikke selv han er alamerende tynd, overhovedet - men er træt af de kommentarer, der til tider kommer, når jeg tager hans dækken af. Og det rammer lidt - for ved ikke hvad jeg mere skal gøre for at fede ham op.
Har INTET problem forår/sommer, hvor han er rigtig fin vægtmæssigt. Men ligeså snart sommeren begynder at være ovre, og hele vinterhalvåret kæmper vi med vægten.
Dyrlægen mener ikke der er så meget andet at gøre, end bare at give ham tid nu. Før var han vant til høet blev vejet op, og fik vel mellem 8-9 kg, og her de sidste par måneder har han fået 15 kg hø.
Nu får han, som skrevet wrap ad libitum - og derfor mener dyrlægen at vægten nok skal komme helt af sig selv. Samt han får en del mere olie end han plejer, han får 1 dl olie pr. 100 kg hest, så er lige nu oppe på 6 dl olie, fordel over 2 måltider.
Selvfølgelig tager han ikke på fra den ene dag til den anden, MEN hvad kan jeg mere gøre? Er blevet anbefalet linamix og fiberpellets, som han ville kunne få efter ridning, og evt. sammen med andet foder.
Hvad har i af erfaring? Nogen gode råd?
apr 2006
Følger: 104 Følgere: 217 Heste: 4 Emner: 248 Svar: 1.473
mar 2013
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 4 Svar: 143
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
Min får 3-4 dl om dagen, i de perioder jeg ikke kan holde vægten på hende
dec 2004
Følger: 91 Følgere: 91 Heste: 2 Emner: 628 Svar: 3.908
Bumle, hvor køber du mælkepulver?
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 25 Heste: 8 Svar: 51
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
apr 2010
Følger: 15 Følgere: 19 Emner: 15 Svar: 145
"Derudover stikker hofterne ud, og han er lidt 'sunket' ind i siderne." lyder som om det er muskel masse han taber og ikke vægt?
Det lyder som om du fodre ret godt og sørger for at han ikke fryser
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Så ville jeg give linamix.. har ikke mødt en eneste hest det ikke virkede på..
Min hoppe fik 100g. pr. 100kg hest i en måned og hun gik fra at være alt for tynd til at være lidt til den tykke side, hun var unghest, og det var januar måned.. så jo det virker..
Synes det er vildt du giver så meget olie, har altid fået afvide max 3dl. for en stor hest om dagen
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Mærker jeg ham på ribbenene, vil jeg mene, at han er som han skal være. Kigger jeg på hofterne, ligner han en ko!
Jeg er i perioder også ude af mig selv, og tænker, nu skal han sku fedes op. Og uanset hvad jeg propper i ham, sker der INTET! Alt fra 1 kg fiberpiller, med alfa gold lucerne og min/vit, til hippolyt og op til knap et kg linamix er prøvet. Masjflager, byg, olie er prøvet. Intet virker!
Han har kørt på hippolyt og lidt linamix nu i snart et halvt år, da det er det han fungere bedst på, af det jeg har prøvet ind til videre, men det er kun målt på pels, hove, engangement under træning og hårvækst, ikke ændringer af huld.
Jeg prøver snart at tilføre noget ekstra fedende igen, men forventer ikke nogen ændring. Så må nok stole på osteopaten, og håbe det hele lige pludselig kommer til sommer, eller sommeren næste år
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
Selvfølgelig er der også meget der er muskler, da han jo igen at blevet muskel fattig af at stå stille de par måneder han nu gjorde.
Men vil ikke gå igang med for hård træning, for han har sul på kroppen til at bygge muskler op af.
jannie G - ja, det blev gjort her i tirsdags.
Ang mængde olie. Snakkede med en foder vejleder, som også har hjulpet med det foder program han køre på, i forhold til mængde - de sagde 1 dl olie, pr 100 kg hest. Så derfor får han så meget. Selvom det er meget normalt de "kun" får op til 3 dl op dagen. Men når de får de højere mængder, som min eksempelvis gør, skal der suppleres med ekstra e-vitamin - og det får han jo også .
Vil prøve med noget mælkepulver, og noget mash eller linamix.
Jeg undre mig dog stadig over at det kun er efterår og vinter jeg har problemer med ham. Har jo som sagt intet problem forår/sommer - og har lidt tænkt at det kan være pga. græsset. I sommers havde vi rigtig meget græs, men det forsvandt i løbet af 2 uger, så det ikke fordi han har haft så voldsomt meget græs....
mar 2008
http://www.hestegalleri.dk/fotoalbum/diverse_hest/430526-archellius_og_hans_besvaerlige_vaegt?status=1
De første billeder er fra sidste vinter, og de sidste billeder er fra i sommers.
Ikke at han er SÅ tynd, som på de første billeder, men han er desværre godt på vej igen.
apr 2008
Følger: 133 Følgere: 130 Heste: 5 Emner: 623 Svar: 4.654
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Havre og raket, begge dele ville jeg fjerne asap... Det er ren stivelse, hurtig energi, og når han intet laver, skal hans krop bruge energi for at forbrænde energi, dvs hesten kan tabe sig i den process...
Drikker han nok vand? Siden han er indsunket i siderne....
Desuden er det dumt at lade dem stå, når de skal tage på, det er vigtigt at holde systemet igang, han skal ikke ud og have pulsen op, men musklerne skal på arbejde...
mar 2008
Det er skam ikke fordi han ikke laver noget - han blevet redet både dressur, tur og spring. Men som et genoptrænings program for at han lige kommer igang igen.
Han har stået stille fordi jeg har været i Norge og arbejde, og min veninde som endte med at passe ham, ikke kunne ride hver dag. Og han derfor kun er holdt igang i skridt og trav nogle gange i ugen.
Har ikke styr på hvor meget vand han drikker - men har adgang til vand både inde og ude, og har set ham drikke op til flere gange.
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
Godt han drikker... Det er så vigtigt, især i denne tid, hvor de ikke får væsken fra græsset
mar 2008
I alt får han omkring 5 kg krybbe foder + det han får efter ridning, som er mellem 500 gram og 1 kg.
Som skrevet får han wrap ad libitum, og han får al det han overhovedet gider - og kan - æde. Og som jeg også skrev, har han også fri adgang til stråfoder, når han er på fold - så der er ALTID noget at gumle i.
Fede-kur