{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
760 visninger | Oprettet:

Er det det rigtige valg? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Prøv hør. Nu har jeg jo den hersens dejlige tinkerhoppe, som jeg er ved at tilride. Alt har gået strygende, hun lærer simpelthen så hurtigt og fatter lynhurtigt hvad jeg vil have hende til!

Men så kommer vi jo her til galoppen under rytter... Højre volte går hun strygende på, og kan lave store volter og sådan, drejer super og alt det der... Men ligeså snart vi kommer over på venstre volte (og er i galop) NÆGTER hun at dreje. Jeg bruger nøjagtig de samme krafter som på højre volte, men venstre NEJ det vil hun ikke.. Og jeg har så indset at det nok er balancen den er gal med, da den godt kan i trav. GODT!

Men nu er så mit spørgsmål; skal jeg helt vente til at galopere på den volte til den har balance nok, eller skal jeg tage hende ned i longen igen og lade hende galopere på venstre volte dér indtil hun kan det flydende, før jeg sætter mig op?

Eller har i andre forslag til hvad jeg kunne gøre?

Forresten rider jeg bidløst! Og jeg putter IKKE et bid i munden på hende!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det det rigtige valg?
  • #1   18. jun 2010 Galopér hende i longe på mindre og mindre volter smiley

• #2   18. jun 2010 Altså nu skal vi huske at en hest ikke er skabt til at ride galop eller bare ride på en bane den er skabt til at galoperer på lige strækninger og stier bare det den kan skridte en volte er stort.
    Så tag det roligt bare vend hende til at galopere på venstre før du drejer så ser du om det går bedre den dag du vælger at dreje. ellers bare tag og vend lidt ind ad og start blidt med at dreje.

• #3   19. jun 2010 ville også foreslå du lader hende galoppere volter i longe og KUN ligeud under rytter. Men vil også lige påpege at det kan have noget med dig at gøre, evt. noget med at din lænd er låst til den ene side. Det er der mange der har, og de har for det meste altid svær ved at ride hesten i volter på den side. smiley

• #4   19. jun 2010 Tænkte nok i var enige :b Og nu er det sådan at jeg har en ridelære som siger hvad jeg skal gøre... og hun vil have mig til at dreje i galoppen - der er ikke så meget jeg kan gøre ved det, prøver jeg at sige noget til hende så kommer den der ''jamen jeg ved mere end dig fordi jeg er ældst'' selvfølgelig i en anden version, men med den attitude.....

SÅ! Hvis voltetræning er hvad der skal til, så kan jeg jo begynde på det ed dage hvor hun ikke underviser mig. smiley

tak for hjælpen smiley

• #5   19. jun 2010 heste er ligesom mennesker og alle andre ikke lige stærke på begge sider, så hvis hun ellers er i orden, må du bare træne så skævheden bliver mindre og mindre. så lad være med at overtræne den gode volte og ikke galoperer på den dårlige. det vil kun gøre skævheden større smiley

• #6   19. jun 2010 Sarah: Okay. tak for rådet smiley

• #7   19. jun 2010 Jeg ved godt at det er ude for emnet her, men du rider forhåbelig ikke kun i lammeskindssadel.. vel ?

• #8   19. jun 2010 Der er et vægtfodelene underlags-tingting under. Jeg ved godt man ikke kun må ride i lammeskindssadel da det belaster hestens ryg og kan lave skader og alt det der :b

• #9   19. jun 2010 TRYKfordelene, hedder det vidst!

• #10   19. jun 2010 Jeg tvivler stærkt på at et underlag kan fordele trykket fra stigremmene når du rejser dig i bøjlerne :s

• #11   19. jun 2010 Altså, hende vi købte sadlen af, sagde at det var en af de bedste løsninger hvis man ville ride med en lammeskindssadel. Hun sagde nemlig også at vi ikke bare måtte ride med den sådan, der skulle være noget der ligesom tager fra.

Hun har 4 lag fra det øverste af sæddet ned mod hendes ryg. Jeg tror ikke på det kan skade hende mere end en bomsadel smiley

• #12   19. jun 2010 <b>E.B. .</b>
    Jeg snakker om vægten fra stigremmene, ikke sædet :s

• #13   19. jun 2010 Jo, men det var så også det hende damen sagde. At vi ville ødelægge hende hvis vi bare rejste os op med en lammekskindssadel. Derfor har vi vidst både det der trykfodelende underlag (det ligger UNDER lammeskindssadlen, hvilket jo også virker på bøjletryk så.) og et gelunderlag, samt sadlen.

Altså, er du imod lammeskindssadler i det hele taget, eller? :s

• #14   19. jun 2010 <b>E.B. .</b>
    Nej, overhovedet ikke, jeg mener bare at du skal være klar over hvor stort et tryk der kommer på hestens ryg, når man rejser sig i bøjlerne. Al vægten bliver lagt på et meget lille areal, så man bør ikke ride med bøjler i sådanne sadler, da de ikke fordeler trykket ordentligt - underlag eller ej.
    Specielt når du rider en unghest og skal lave letridning er det en skidt ide.

• #15   19. jun 2010 Muligvis. Men jeg fortsætter med at ride sådan og tror på det hende der damen sagde smiley

• #16   19. jun 2010 Du skal være sikker på hun er fysisk i orden, jeg ville forslå et kioprakter besøg. Det er også altid godt til en ny tilreden hest..

Har hun også ellers problemer på den "dårlige" volter? Også fra jorden? smiley

• #17   19. jun 2010 jeg må være ærlig at sige at jeg ikke har arbejdet med hende fra jorden på en bane. Jeg har løbet rundt med hende og sådan på folden, men det var jo ikke rigtig en volte. :b

men der er jo som sagt ingen problemer fra ryggen i skridt og trav, kun når det kommer til galop.´:)

• #18   19. jun 2010 Har du haft kioprakter til hende før? Rigtig mange problemer opstår ved fejl i fysisken..

Syntes hun skal være 100% stabil og i balance fra jorden før du fortager dig noget fra ryggen med hende.

Du kan longere hende (start med at studere longering lidt så du ved hvad du fortager dig), men vis hun har svært ved en 20 meters volte, kan du jo "longere" lige ud (vis det er muligt, det er det med min, men det er ikke alle det er lige nemt med), også begynd gradvist at lave volter.

Når hun er stabil fra jorden kan du begynde fra ryggen, hvor du starter lige ud, og i takt med han bliver stærker kan du lave volter, også mindre og mindre.

Men det kan self. også være indlærningen? Jeg mener at du har prøvet at dreje hende, der gør hun så modstand, og du har givet efter. Så har hun lært at hun slipper for presset ved at gå imod.. Det kan være mange ting smiley

• #19   19. jun 2010 Nej, jeg har bestemt ikke sluppet presset xD Bestemt ikke :b så det er ikke det :b

Nej, hun har aldirg haft kiroprakter, og selvom en dyrlæge ikke er det, siger han, at hun er helt 100% rask. Og han er altså en af de dygtige..!

Men, ja, longering smiley

Jeg ved rigtig meget om longering, hehe :b

Kommentér på:
Er det det rigtige valg?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce